Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:42:32 GMT

آکادمی حاصلخیز و شگفتی‌سازی آژاکس در لیگ قهرمانان

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۷۴۳۷

آکادمی حاصلخیز و شگفتی‌سازی آژاکس در لیگ قهرمانان

باشگاه‌هایی همچون بارسلونا، بایرن مونیخ، منچستریونایتد و ساوتهمپتون همواره به دلیل داشتن آکادمی‌هایِ سرشار از استعداد خود مشهور بوده‌اند اما در سال‌های اخیر شمار نه چندان قابل توجهی بازیکن مستعد از این آکادمی‌ها موفق به رساندن خود به تیم اصلی شده‌اند؛ با این وجود، پنج آکادمی فوتبال زیر بدون وقفه به تولید بازیکنان کلاس جهانی و عرضه آنها به دنیای فوتبال ادامه داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ – سانتوس

اگر به باشگاه های مطرح اروپا نگاهی بیاندازید، احتمال اینکه در جمع این تیم‌ها دست کم یک بازیکن برزیلی بیابید بسیار زیاد است؛ برزیلی‌هایی که از قضا مهره های کلیدی تیم‌های خودشان نیز محسوب می‌شوند.

بازیکنان برزیلی به خاطر بازی روان‌شان مشهورند و هیچ باشگاهی در برزیل به اندازه سانتوس بازیکن به فوتبال صادر نکرده است؛ بدون کوچک‌ترین شکی، برجسته‌ترین بازیکنی که از آکادمی سانتوس به دنیای فوتبال راه پیدا کرد، کسی نیست جز گرانقیمت‌ترین بازیکن جهان یعنی «نیمار»؛ بازیکنی که پیش از کوچ به اروپا در جریان ۲۲۳ بازی ۱۳۶ گل برای سانتوس به ثمر رساند.

علاوه بر نیمار، از دیگر بازیکنان فعالی که از آکادمی سانتوس به تیم ملی برزیل نیز راه یافته‌اند می‌توان به «روبینیو» اشاره کرد؛ بازیکنی که سابقه حضور در رئال مادرید، آ.‌ث‌میلان و منچسترسیتی را در کارنامه دارد؛ «فلیپ اندرسون» ستاره وستهم، «رافائل کابرال» که به‌تازگی برای ناپولی بازی کرد و «گابریل باربوسا» هم که هم‌اکنون به طور قرضی از اینتر راهی فلامینگو شده است، دیگر محصولات آکادمی سانتوس را تشکیل می‌دهند.

«رودریگو گوئس» بازیکن کنونی رئال مادرید و «تیاگو ماریا» ستاره لیل فرانسه که به همراه تیم جوانان سلسائو مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ را به گردن آویختند، برجسته‌ترین فارغ التحصیلان اخیر آکادمی سانتوس محسوب می‌شوند.

۴ – شالکه

شاید بسیاری افراد بر این باور باشند که بایرن مونیخ بهترین آکادمی را در فوتبال آلمان در اختیار دارد اما از اواخر سال ۲۰۰۰ یعنی زمانی که بازیکنانی همچون «تونی کروس»، «توماس مولر» و «داوید آلابا» به تیم اول بایرن راه یافتند، هیچ بازیکن دیگری موفق به چنین کاری نشد اما در سوی مقابل حریف بایرن در بوندسلیگا یعنی شالکه همچنان به تولید بازیکن کلاس جهانی ادامه داده است.

چهار نفر از اعضای تیم ملی آلمان که در سال ۲۰۱۴ قهرمان جام جهانی شد به نام‌های «مانوئل نویر»، «مسوت اوزیل»، «بندیکت هوئدس» و «جولیان درکسلر» بازیکنانی بودند که از آکادمی شالکه به تیم ملی آلمان رسیده و نقش اصلی قهرمانی ژرمن‌ها در آن جام جهانی بودند.

از دیگر استعدادهای دست‌پرورده آکادمی شالکه می‌توان به «لروی سانه» ستاره کنونی منچسترسیتی، «جوئل متیپ» بازیکن لیورپول، «سائد کولاشیناچ» بازیکن آرسنال، «تیلو کِلر» ستاره جوان پی‌اس‌جی و «مکس مِیر» از تیم کریستال پالاس اشاره کرد.

۳ – المپیک لیون

شاید هیچ کشوری در جهان به اندازه فرانسه از منابع مستعد فوتبالی بهره‌مند نباشد؛ دلیلی که توجیه می‌کند "چرا بیشتر باشگاه‌های لوشامپیونه دارای آکادمی بوده و بازیکنان مستعد بیشماری در اختیار دارند"؛ با این وجود، هیچ باشگاهی در فرانسه به اندازه المپیک لیون قادر به تولید بازیکن مستعد و تراز اول نیست.

از مطرح‌ترین بازیکنان فعال و محصول آکادمی لیون که در تیم ملی فرانسه نیز عضویت داشته‌اند می‌توان به «کریم بنزما»، «ساموئل اومتیتی»، «آنتونی مارسیال»، «کورنتین تولیسو»، «الکساندر لاکازت»، «نبیل فکیر»، «حاتم بن عرفا»، «لوئیک رمی»، «ماکسیم گونالونس» و «کلمنت گرنیر» اشاره کرد.

«ویلهم گوبلس» استعداد ۱۸ ساله آکادمی لیون که تابستان سال جاری با قراردادی به ارزش ۲۰ میلیون یورو راهی موناکو شد نیز، از دیگر محصولات اخیر آکادمی لیون بوده و در آینده‌ای نه چندان دور نام او را بیشتر خواهیم شنید.

۲ – بنفیکا

سه باشگاه بزرگ پرتغال یعنی بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ لیسبون آکادمی‌های شگفت انگیز و تیم استعدادیابی فوق العاده‌ای در اختیار دارند.

اسپورتینگ در اولین دهه از قرن ۲۱، ستاره‌های بی نظیری همچون «کریستیانو رونالدو» را به دنیای فوتبال عرضه کرد که همگی عضو کلیدی قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶ بودند.

با این حال، بنفیکا تیمی است که آینده پرتغال را شکل خواهد داد.

از برجسته‌ترین بازیکنان فعال در تیم ملی فعلی پرتغال که از آکادمی جوانان بنفیکا جهش داشتند می‌توان به «برناردو سیلوا»، «ژائو فلیکس»، «گونکالو گوئدس»، «روبن دیاس»، «دنیلو پریرا»، «آندره گومس»، «رناتو سانچس» و «گدسون فرناندس» اشاره کرد.

علاوه بر این، «ویکتور لیندلوف» ستاره تیم ملی سوئد نیز پیش از سوپراستار شدن، در تیم جوانان بنفیکا بازی می کرد.

۱ – آژاکس

آیا تاکنون شکی در مورد بهترین آکادمی فوتبال جهان وجود داشته؟ نه.

در حقیقت از «یوهان کرایوف» در دهه ۱۹۶۰ تا «متیس دی لیخت» سال ۲۰۱۹، آژاکس همواره سرگرم تولید بهترین بازیکنان جهان بوده است.

تنها نام بردن از بازیکنان بازنشسته و مطرح آکادمی آژاکس کمی کسل کننده خواهد بود.

بازیکنان هلندی در مجموع هفت بار برنده توپ طلای جهان شده‌اند و به طور مشترک به همراه آلمان رکورد بیشترین دارنده توپ طلا را در اختیار دارند و نکته جالب اینجا است که ۶ مورد از این هفت بار را کرایوف و «مارکو فن باستن» به خانه برده‌اند.

برخی از برجسته‌ترین محصولات آکادمی آژاکس که هم‌اکنون نیز فوتبال را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند عبارتند از؛ «کریستین اریکسن»، «توبی آلدرویرلد»، «یان فرتونگن»، «فرانک دی‌یونگ»، «متیس دی‌لیخت»، «توماس ورمائلن»، «دالی بلایند»، «دانی فن‌دبیک»، «کوئینسی پرامس»، «جاستین کلایورت»، «رایان بابل» و «نایجل دی‌یونگ».

تیم آژاکس فصل گذشته با تکیه با جوانان آکادمی خود در کمال تعجب همگان به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید؛ اگرچه آنها دی‌یونگ و دی‌لیخت را از دست داده‌اند اما استعدادهای آکادمی این باشگاه جای آنان را به خوبی پر کرده اند؛ میراث کرایوف همچنان بارور به کار خود ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نیمار کریستیانو رونالدو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

به گزارش "ورزش سه"، پنج خرید از شش خرید تابستانی بارسا در مقطع پایانی فصل حتی نزدیک به آنچه انتظار می رفت نیز نبوده اند. 

فقط ایلکای گوندوگان ستاره بی چون و چرا بوده و در تیم جایگاهی ثابت دارد. ژوائو کانسلو هرچند در ترکیب ثابت بازی می کند ولی اشتباهات فردی او به قدری زیاد بوده که تردیدها در مورد حفظ او را افزایش داده است. فلیکس، اینیگو مارتینز، ویتور روکه و اوریول رومئو همگی بازیکنانی ذخیره هستند. شوکه کننده بودن عملکرد تیم ورزشی بارسا انگار متوقف نمی شود.

کانسلو

شروع خوب، پایانی تردیدآمیز

پس از نیم فصل اول فصل که در آن بازیکن پرتغالی به دلیل بازی تهاجمی خود مورد تحسین قرار گرفت، ژوائو کانسلو به دلیل اشتباهاتش در برابر پاری سن ژرمن و رئال مادرید در مرکز انتقادات قرار گرفته است. او روی دو گل رئال و پی اس جی اثرگذار بود و حالا بارسا مطمئن نیست برای فعال کردن بند خرید 25 میلیون یورویی او اقدام کند.

ویتور روکه

بدون  یک دقیقه در لیگ قهرمانان و ال‌کلاسیکو

ویتور روکه که در بازار زمستانی به عنوان یک ذخیره مطمئن برای لواندوفسکی قرارداد امضا کرد، بسیار کم به میدان رفته و در مهمترین بازی ها اثری از او دیده نشده است. نه یک دقیقه در لیگ قهرمانان اروپا برابر ناپولی و پی اس جی و نه در مقابل رئال مادرید او به میدان نرفت. ژاوی از عدم سازگاری او صحبت می کند.

اینیگو مارتینز

قربانی کوبارسی

قرار بود اینیگو به عنوان یک مدافع میانی چپ پا حضور بیشتری در ترکیب داشته باشد، اما با ظهور یک پدیده 17 ساله به نیمکت میخ شد. او در دو بازی از چهار بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل ناپولی و پاری سن ژرمن بازیکن تعویضی بود، در یکی بازی را شروع کرد و در دیگری به جای آرائوخو اخراجی وارد زمین شد.

ژوائو فلیکس

رافینیا جای او را گرفته است

ژوائو فلیکس آمار خوبی در بارسا دارد، هم در گل (10) و هم در پاس گل (6) اما او بازیکن تعویضی است و این را باید پذیرفت. رافینیای قدرتمندتر و سریعتر، جای او را گرفته است زیرا لامین یامال صاحب پست وینگر چپ است. در مقابل رئال مادرید، فلیکس از نیمه دوم به زمین رفت ولی کار خاصی انجام نداد. همچنان اسیر نفرین رئال. بارسا برای دائمی کردن قرارداد او نیز تردید دارد.

اوریول رومئو

از ترکیب ثابت تا نیمکت

اوریول رومئو در ابتدای لیگ در ترکیب ثابت به میدان رفت ولی به عنوان یک هافبک دفاعی انتظارات را برآورده نکرد و از ترکیب بارسا ناپدید شد. اخیرا دقایق اندکی به او بازی رسیده و خریدی کاملا ناموفق لقب گرفت.

دیگر خبرها

  • وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا
  • برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون (لیگ قهرمانان اروپا - 2003/4/23) / فیلم
  • پاسخ اوسمار به مهم‌ترین سئوال علاقمندان فوتبال
  • شگفتی‌سازی افغانستان در جام ملت‌های آسیا
  • شگفتی بزرگ جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ گربه سیاه ایران حذف شد!
  • حذف ژاپن و کره جنوبی؛ شگفتی سازی تاجیکستان و قرقیزستان
  • موفقیت بهای سنگینی دارد؛ «ستارگان نفس بریده»
  • حذف ژاپن و کره جنوبی/شگفتی سازی تاجیکستان و قرقیزستان
  • اشتباه عجیب لونین: گلزن غیرمنتظره بارسا! (عکس)
  • محافظت‌کار: تیم‌های قوی‌تر از ذوب‌آهن را برده‌ایم