Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در حالی به کار خود پایان داد که نکات تاریک و روشن آن باید مورد توجه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد قرار گیرد. ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان پس از یک هفته به کار خود پایان داد و با برگزاری مراسم اختتامیه، صاحبان پروانه‌های زرین سی‌ودومین دوره از این جشنواره شناخته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابت سینمایی میان تولیدکنندگان در یک هفته برگزاری این رویداد، به سطح سینماها و سالن‌های پخش نمایش کشیده شد و پس از چند روزی هیاهوی جشنواره، مسافران سینمایی هر یک با برداشتی ذهنی و تجربی از این رویداد، اصفهان را تا رسیدن جشنواره بعد ترک کردند.

کیفیت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان که حالا 32 سالگی را به پایان رسانده و به مرز میان‌سالی نزدیک‌تر می‌شود نیازمند نقد و بررسی است، چه از جایگاه رویدادی بین المللی که به بیان مسئولان استانی و شهری، فرصتی برای تقویت دیپلماسی است و چه در قامت یک رویداد تخصصی که هر سال و در حین جشنواره دست‌اندرکاران سینمایی کشور برای تقویت آن ابراز امیدواری می‌کنند اما همان صحبت‌ها سال بعد نیز تکرار می‌شود.

این رویداد امسال نیز با همه تاریک و روشن‌هایش در اصفهان فرصتی برای طرح دوباره هرآنچه پیش از این نیز درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح شده است فراهم کرد، مسائلی که بعد از برگزاری چندین دوره از جشنواره حالا دیگر باید کاسته شده باشد و کیفیت رویداد فدای تغییرات دولت‌ها و مسئولان و... نشود.

در ادامه نگاهی به جشنواره می‌اندازیم و با مرور مجدد آنچه در طول رویداد یک هفته‌ای فرهنگی-هنری در اصفهان دیدیم از نکاتی که باید اصلاح شود و نقاطی که باید تقویت گردد صحبت می‌کنیم:

جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان امسال با کاهش آثار سینمایی بخش مسابقه همراه بود. موضوعی که شاید فشار برگزاری نشست‌های خبری و صرف زمان برای کیفیت‌سنجی فیلم‌ها را کاهش داده بود اما سئوالی بود که در ذهن مخاطبان امسال جشنواره ایجاد کرد و علیرضا تابش دبیر جشنواره درباره آن اینگونه پاسخ داد: انتخاب فیلم‌ها بر اساس سخت‌گیری‌هایی انجام گرفت که هزینه هم دارد و تلاش کردیم فیلم عجله‌ای، رانتی و سفارشی برای جشنواره ساخته نشود.

البته این نیز در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان در گفت‌وگوهای خبری خود اذعان می‌کردند که فرصتی بسیار کم برای تهیه فیلم خود و رسیدن به جشنواره داشتند که همین عجله سبب شده از کیفیت آثارشان کاسته شود.

حضور فیلم‌های ارزشی همچون 23 نفر و منطقه پرواز ممنوع در این رویداد نکته مثبتی بود که در ادوار اخیر جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان کمتر دیده می‌شد اما نمایش این دو فیلم در جشنواره اصفهان و استقبالی که خانواده‌های اصفهانی از این دو فیلم داشتند نشان داد که قشر کودک و نوجوان بیش از اینها، نیازمند ارائه خوراک فرهنگی مناسب برای تقویت باورهای ارزشی و انقلابی هستند.

تغییر در خوراک محتوایی فرهنگی به کودکان و نوجوانان، آنچه از فیلم‌های ماهواره‌ای، وب‌سری‌های غربی و حتی کتاب‌ها و آموزه‌های نامناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد لزوم تغییر سریع نگاه به محتوای مورد نیاز این رده سنی را برای مسئولان فرهنگی کشور گوشزد می‌کند. بنابراین برای ترغیب نسل کودک و نوجوان به آرمان‌های انقلابی و ارزش‌های دینی و تقریب باورهای آنها به باورهای نسل‌های اول، دوم و سوم انقلاب هرآنچه از سینمای دفاع مقدس و ارزشی برای آنها تولید شود زیاد نیست.

هرچند که در روزهای نخستین جشنواره، تبلیغات برای فیلم‌های ارزشی این رویداد که اتفاقا پروانه‌های زرین بهترین فیلم و بهترین بازیگری و جایزه دبیر جشنواره ( با هدف رونق اکران) را کسب کردند کم بود و فضای مجازی و خطوط اطلاع رسانی‌‌ وابسته به جشنواره، کمتر درباره آنها اطلاعاتی به مخاطب ارائه می‌دادند اما نگاه ویژه رسانه‌ها به آنها، خانواده‌های اصفهانی به همراه فرزندان کودک و نوجوانشان را تا پاسی از شب به سینما می‌کشاند به شکلی که فیلم منطقه پرواز ممنوع رونق بخش جشنواره امسال نام گرفت.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان| پروانه زرین بهترین فیلم بر شانه‌های «23 نفر»؛ جایزه بهترین بازیگر برای «منطقه پرواز ممنوع»جشنواره فیلم کودک و نوجوان| مظلومیت سینمای دفاع مقدس در هیاهوی جشنواره؛ نشست خبری «23 نفر» لغو شدجشنواره فیلم کودک و نوجوان| «منطقه پرواز ممنوع» چگونه به جشنواره سی‌ودوم رونق داد؟

حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در این باره گفت: نزدیک به 3 هزار مخاطب در 6 سانس جشنواره و 14 سانس فوق‌العاده در این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان در صف ایستادند تا بلیط فیلم منطقه پرواز ممنوع را بخرند و آن را تماشا کنند. این فیلم بهترین جایزه برای ما بود که در آن تلاش کردیم رویا و آرمان بسازیم و خوشحالیم که نوجوانان را برای ساختن آینده آماده کردیم.

از نکات دیگری که در جریان اکران دو فیلم با موضوع دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به چشم خورد حضور خانواده شهدا بود که می‌تواند در فضایی نزدیک و گفت‌وگوی چهره به چهره با مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.

از جمله انتقاداتی که نسبت به نشست‌های خبری وارد بود زمان‌بندی برگزاری آن بود. با توجه به اینکه اکران فیلم‌ها تا حدود ساعت 22 به طول می‌انجامید زمان برگزاری نشست خبری از ساعت 22:30 در نظر گرفته شده بود که تا حتی پس از نیمه شب نیز ادامه می‌یافت که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قشر کودک و نوجوان خبرنگاران تخصصی جشنواره بوده و ملزم در حضور در نشست‌ها بودند می‌شد زمان بهتری برای برگزاری نشست‌ها در نظر گرفت.

لغو نشست خبری «23 نفر» که عنوان بهترین فیلم جشنواره را کسب کرد از نکات قابل تامل بود. نشستی که بدون اطلاع رسانی قبلی لغو شد، منابع غیررسمی اعلام کردند تیم خبرنگاران در مراسم بزرگداشت 2 هنرمند پیشکسوت حضور داشتند اما می‌شد زمان دیگری برای برگزاری این نشست و طرح دغدغه‌های عوامل ساخت این فیلم را انتخاب کرد که متأسفانه اینگونه نشد تا کمترین بازخورد رسانه‌ای برای بهترین فیلم جشنواره باشد!

برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تابستان دو سالی است که دست برگزارکنندگان را از ظرفیت دانش آموزان به عنوان قشر مورد توجه جشنواره دور کرده است. سال‌های گذشته برگزاری جشنواره در سال تحصیلی رونق بیشتری به رویداد می‌بخشید و با اکران فیلم‌ها در ساعات صبح، کودکان بسیاری به تماشای تولیدات سینمایی رده سنی خود می‌نشستند، اما امسال اینگونه نبود تا سالن‌های سینما در سانس‌های ابتدایی روز و همچنین بعد از ظهر با صندلی‌های خالی بسیاری مواجه شوند. البته از همزمانی مناسبت‌ها با برگزاری رویداد نیز نمی‌توان گذشت که شاید دست مسئولان را برای تغییر زمان برگزاری جشنواره بسته است.

از دیگر نکات مربوط به جشنواره مربوط به مراسم‌های مرتبط با این رویداد است که وجود یک سالن مناسب را گوشزد می‌کند، هرچند که برگزاری مراسم افتتاحیه در باغ غدیر و اجرای دکور توسط هنرمندان اصفهانی را می‌توان از نقاط قوت این رویداد دانست.

حالا جشنواره فیلم کودک و نوجوان که سی و دو سالی خود را به پایان رسانده نیازمند جلساتی برای بررسی نکات مثبت و منفی است، تا برگزاری جشنواره دوره بعد فقط یک سال باقی مانده است!

انتهای پیام/ ع

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی نوجوان ۱۲ ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، سرهنگ کیومرث کشوری گفت: بدنبال مراجعه شهروندی به پلیس آگاهی این شهرستان مبنی بر ربایش پسر ۱۲ ساله‌اش بلافاصله تیم‌هایی از پلیس وارد عمل شدند.
ماموران پلیس با بررسی دقیق اظهارات خانواده فرد ربوده شده و انجام تحقیقات تخصصی و اطلاعاتی، مخفیگاه و هویت متهم را در یکی از مناطق این شهرستان شناسایی کردند و با هماهنگی مرجع قضایی به محل اعزام شدند.
فرمانده انتظامی آبادان با بیان اینکه فرد گروگانگیر از اراذل و اوباش و دارای سوابق متعدد از جمله چندین فقره انواع سرقت، زورگیری بوده است، افزود: یگان‌های عملیاتی و تخصصی پلیس فرد ربوده شده را صحیح و سالم آزاد و به آغوش خانواده بازگرداندند.

دیگر خبرها

  • رهایی نوجوان ۱۲ ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان
  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • فیلم حضور کودک ۲ ساله یخ زده در بیمارستان | امیرمحمد چطور در میان حیوانان وحشی زنده ماند
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟
  • برگزاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد فرهنگی - ورزشی آذربایجان شرقی ۲۸ اردیبهشت در کلیبر
  • برگزاری رویدادی در حوزه ژنتیک با حمایت ۴ دانشگاه بین‌المللی/ایران با قدمت ۵ هزار ساله علم ژنتیک
  • عکس/واکنش ملیکا زارعی به حمله دیشب ایران به اراضی اشغالی