Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@01:17:05 GMT

رونمایی از ۳ نکته مهم در طرح حذف چهار صفر

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۱۳۷۱

به فاصله حدود دو هفته از تصویب طرح حذف چهار صفر و جایگزینی ریال با تومان، بانک مرکزی کشورمان در اطلاعیه‌ای پرده از برخی جزئیات این طرح برداشت.


به گزارش «آزادی»، بر اساس این اطلاعیه، رئیس‌جمهور کشورمان لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد، تا یک گام دیگر به تغییر واحد پول کشورمان نزدیک‌تر شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




تغییر بزرگی که می‌تواند همه چیز را به قبل از حذف چهار صفر و رسمی شدن تومان و بعد از آن تقسیم کند و رد و نشان آن در همه امور دیده شود. درست مانند تجربه شهروندان ترکیه یا برزیل یا دیگر کشور‌های جهان که حذف صفر و تغییر پول رسمی کشورشان را با تمام وجود درک کرده اند.


این در حالی است که بر اساس تجارب جهانیان، سیاست تغییر پول گاه به شکست منجر می‌شود و از این رو ضرورت دارد که برای موفقیتش، در تهیه و تدوین امور مربوط به تغییر پول جزئیات فراوانی را مد نظر قرار داد و مراقب بود که مبادا گزندی به این فرایند وارد آید.


بر این اساس، یکی از نخستین نکاتی که در طرح اخیر توجه همگان را به خود جلب کرد، «ریال جدید» بود؛ واحدی که قرار است در زیرمجموعه تومان قرار گیرد، به این صورت که هر ۱۰۰ ریال جدید، یک تومان باشد. البته یک تومانِ جدید که معادل ۱۰۰۰ تومان فعلی است!


ماجرا زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم تغییر پول، فرایندی زمان بر و طولانی مدت است و در نتیجه، برای مدتی کشور دارای دو پول رسمی خواهد بود. یکی پول فعلی و دیگری پول‌های جدید. موضوعی که موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و کاری خواهد کرد که همگان نیازمند آموختن شیوه تبدیل پول‌ها به یکدیگر باشند.


این‌ها گوشه‌ای از نگرانی‌هایی است که از زمان تصویب این طرح در هیات دولت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. نگرانی‌هایی که برخی شان در اطلاعیه امروز بانک مرکزی پاسخ داده شده اند، از جمله اینکه برخلاف سخنان قبلی مسئولان بانک مرکزی، خبری از «ریال جدید» نیست و قرار است پول خردِ تومان، «پارسه» نام داشته باشد.


بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی کشورمان، «واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر (۱۰۰۰۰) ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.» یعنی هر ۱۰۰ ریال فعلی (که اصطلاحا ۱۰ تومان نام دارد)، یک پارسه خوانده شود. واحد جدیدی که نامش در نظرسنجی برگزار شده توسط بانک مرکزی در سال‌های گذشته، آرای بالایی گرفته بود.


افزون بر این، در این اطلاعیه تاکید شده که دوره تغییر پول از فعلی به جدید، «دوره گذار» نامیده می‌شود و «حداکثر دو سال خواهد بود.» مدت زمانی که برای اجرای چنین طرحی نسبتا کوتاه به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم حدود ۸ میلیارد قطعه اسکناس در کشورمان در جریان است که خارج کردن آن‌ها از چرخه استفاده و جایگزینی شان با اسکناس‌های جدید، به غایت دشوار و هزینه بر است.


اما موعد اجرای این طرح چه زمانی خواهد بود و به تعبیر دیگر، دوره گذار از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ این سوالی است که اطلاعیه بانک مرکزی این گونه به آن پاسخ می‌دهد: «بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند. گفتنی است آیین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن، توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»


بر این اساس، تومان و پارسه زمانی متولد خواهند شد که لایحه مصوبه دولت در این خصوص در مجلس به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شود و پس از آن، فرصت دو ساله‌ای برای فراهم آوردن ترتیبات اجرایی آن به بانک مرکزی کشورمان داده شود. پروسه‌ای که احتمالا بیش از دو سال به طول خواهد انجامید!

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک حذف صفر از پول ملی ریال و پارسه فرشاد مقیمی علی اصغر مونسان بنیاد شهید و امور ایثارگران روز کارمند گروه هفت محسن حاجی میرزایی شهید باهنر نفتکش آدریان دریا هفته دولت شهید رجایی حوزه انتخابیه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از مهر، مجیدرضا خاکی، سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تخصیص ارز محموله‌های برنج که از ابتدای شهریور تا کنون به گمرکات کشور اظهار و ترخیص شده‌، همچنان در انتظار تأیید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متولی و سپس بانک مرکزی است.

وی افزود: وخامت این مساله زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم قرارداد این محموله با فروشنده خارجی حداقل دو ماه پیش‌تر به امضا رسیده و این یعنی قراردادهای مربوط با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه هنوز تسویه نشده است.

خاکی با بیان اینکه واردکنندگان رسالت خود را در قبال تنظیم بازار داخلی با عرضه مکفی ایفا کرده و برنج مربوط به این محموله‌ها را با نرخ مورد تأیید به فروش رسانده‌اند، ادامه داد: اکنون نه تنها وزارتخانه تخصصی و بانک مرکزی به وعده‌های خود در تأیید، تخصیص و تأمین ارز عمل نکرده‌اند که حتی با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، پایه ارزی برای واردات برنج در سال ۱۴۰۳ نیز رسماً مشخص نشده و در این شرایط، مواضع ضد و نقیض سیاست گذار نیز فضای بلاتکلیفی را به وجود آورده است.

وی گفت: آخرین اعلام نظر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز در بهمن سال گذشته است که کوتاژ برنج وارداتی تا شهریور ۱۴۰۲ را پوشش می‌داد. پس از آن اما مراجعات مکرر اعضا هیأت مدیره انجمن برای پیگیری تأیید تخصیص ارز محموله‌های باقی مانده به جایی نرسید و این آمدورفت‌ها، نتیجه‌ای جز گفتار درمانی مسئولان با چاشنی خلف وعده در بر نداشت.
خاکی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی پیگیری مسؤولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی نیز در این خصوص، حاصل چندان مثبتی به‌همراه نداشته است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه هزینه‌های گزافی از محل دموراژ، دیرکرد بانک و صرافی یا دیرکرد تسویه حساب به واردکننده تحمیل می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این هزینه‌ها، به دلیل اعتبار رو به اتمام بازرگانان ایرانی نزد تأمین کنندگان خارجی، احتمال قطع شراکت و بروز اخلال در روند تأمین برنج از محل واردات وجود دارد.

وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز ضروری است که در این شرایط، برنج وارداتی به قوت غالب بیش از ۶ دهک کم برخوردار درآمدی جامعه تبدیل شده و بیم آنکه سفره قشر آسیب پذیر از این کالا نیز خالی شود، وجود دارد.

خاکی اظهار کرد: مساله حائز اهمیت اینکه، اختلال در جریان تأمین کالا با تأخیر چند ماهه خود را در بازار نشان می‌دهد و این عارضه ممکن است منجر به تکرار تجربه نه چندان دور سال ۱۴۰۱ و جهش قیمت برنج داخلی و سوداگری دلالان شود. اهمیت این مساله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم یکی از ایام پر مصرف این کالا یعنی ماه محرم نیز در پیش است. تولید داخلی تکافو نیاز بازار را نمی‌دهد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان با اشاره به آمار واردات برنج گفت: مطابق آمار گمرک، ۱.۰۵۶ میلیون تن برنج سفید معادل ارزش حدود ۱.۲ میلیون دلار طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ از مبادی ورودی کشور ترخیص شده که نسبت به سال گذشته از کاهش ۳۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش حکایت دارد.

دیگر خبرها

  • کل کل جدید استقلال و پرسپولیس؛ پالایشگاه و بانک!
  • حدادی: به واگذاری پرسپولیس به ۶ بانک خوش‌بین هستم
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی