Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پیش‌گیری‌های امنیتی و انتظامی دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: افزایش چشمگیر مصرف مشروبات الکلی در مناطق مختلف کشور موجب بروز مشکلات فراوان فردی و اجتماعی شده که باید برای مبارزه با آن همه دستگاه های مسئول وارد عمل شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، بشر در عصر حاضر دچار آسیب‎ها و معضلات فردی و اجتماعی بسیاری شده و برای حل آن همواره در تکاپو است، مصرف مشروبات الکلی، یکی از نابهنجاری‎هایی است که تأثیرات منفی و مخرّبی را در عرصه‎های خانوادگی به همراه دارد تاجایی که همه ساله میلیون ها انسان در سراسر جهان در اثر عوارض ناشی از نوشیدنی های الکلی جان خود را از دست می دهند و یا به دلیل عوارض شدشد الکل معلول می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نقش مخرب نوشیدنی های الکلی بر مغز انسان و ضعیف کردن حافظه، اثر آن بر روی سلسله اعصاب، بروز سرطان کبد، سرطان دهان، سرطان گلو، زخم های معده و اثنی عشر و سکته قلبی بر همگان آشکار است، همچنین باید بیان داشت که بسیاری از تصادف های حادثه آفرین رانندگی که به از دست دادن جان تعداد زیادی از سرنشینان خودروها منجر می شود، بر اثر این نوشیدنی ها رخ می دهد.   این روزها حوادث ناشی از مصرف آشامیدنی‌های الکلی در جامعه رو به افزایش است به گونه ای که هر روز خبری از مسمومیت با الکل تعدادی از شهروندان مناطق مختلف کشور در رسانه ها منتشر می شود که حتی اگر خوش شانس باشند در اثر مواد الکلی غیراستاندارد جان خود را از دست می‌دهند، اما اگر زنده بمانند، زندگی به کام آنها تلخ خواهد شد، مساله‌ای که موجب ترس عده زیادی می‌شود از دست دادن قدرت بینایی است در حالی که این مشروبات ممکن است انسان را یک عمر وابسته به دستگاه دیالیز کند.   باید در برابر قاچاقچیان مشروبات الکلی ایستاد
غلامرضا  باغ شیرین در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه مصرف مشروبات الکلی عاملی موثر بر مفاسد اخلاقی است، گفت: سوءمصرف مشروبات الکلی یکی از مصادیق جرایم مبتنی بر مفاسد اخلاقی است که در زمره آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار مدنظر مقام معظم رهبری می باشد و تاکنون در برخی نشست‌های شورای اجتماعی کشور نیز طرح موضوع شده و دستورالعمل اجرایی مقابله با قاچاق، تولید و عرضه مشروبات الکلی با تعیین شرح وظیفه برای چهارده نهاد متولی تدوین و بیش از پنج سال می باشد که به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.
 
وی افزود: روند روبه‌رشد سوءمصرف مشروبات الکلی علاوه بر پیامدهای سوء پزشکی منجر به بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در رویکردهای فردی، تغییر سبک زندگی و نظام اجتماعی شده و بروز جرایم مبتنی بر تولید و عرضه آن، یا ناشی از سود سرشار باندهای سازمان‌یافته بوده و یا منبعث از برخی تهاجمات نظامند نظام سلطه در ناتوی فرهنگی و ترویج فساد و فحشا در جامعه اسلامی ایران می باشد.
 
مدیر پیش‌گیری‌های امنیتی و انتظامی دادگستری کل استان با اشاره به اینکه باید همه دستگاه های مسئول برای پشگیری از قاچاق و مصرف مشروبات الکلی وارد عمل شوند، بیان کرد: متأسفانه سال گذشته بروز برخی آسیب‌های پزشکی سوءمصرف مشروبات الکلی در برخی استان‌های کشور که به مرگ‌ومیر یا آسیب‌های جسمانی شدید بخشی از نیروی مولد جامعه در استان‌هایی همچون هرمزگان، فارس، خراسان شمالی و البرز منجر گردید و کام جامعه را تلخ و این اسیب را به فهرست مصادیق اولویت دار اسیب های اجتماعی کشور وارد کرد به همین دلیل شیوع شناسی سوء مصرف مشروبات الکلی و بررسی پیامدهای آن در تحلیل بیان مساله قطعا موثر است.

مردان مهمترین مصرف کننده مشروبات الکلی در کشور
معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به  آمارهای مبتنی بر شیوع شناسی سوءمصرف الکل در استان گفت: در معاونت بهداشتی تاکید بر پیشگیری و ارتقای سلامت با هدف افزایش طول عمر اعضای جامعه می باشد و در این راستا سیمای مرگ با هدف علت‌شناسی مرگ‌ومیر به‌صورت سالیانه تدوین می‌شود در همین خصوص نیز نقش الکل در مرگ‌ومیرهای سالیانه، سوءمصرف مشروبات الکلی اولویت چهارم عوامل خطر در مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری را به خود اختصاص داده‌است که این داده‌ها منبعث از پیمایش‌های عمومی و ملی می باشد.

وی افزود: مردان، گروه‌های سنی جوان، شاغلین، شهرنشینان و گروه‌های جمعیتی تحصیل‌کرده براساس این پیمایش گروه‌های هدف پرمصرف الکل می باشند.

مهدی زنگنه با تاکید بر اینکه مردان بیشترین مصرف کنندگان مشروبات الکلی در کشورهستند، بیان کرد: مردان در حدود ده برابر بیش از زنان  مصرف کننده الکل هستند و 70 درصد مصرف‌کنندگان بین بیست تا سی سال سن دارند که این داده‌ها مبتنی بر پیمایش سال ۱۳۹۴می باشد.

 وی ادامه داد: متأسفانه مسمومیت‌های ناشی از سوءمصرف الکل به شکل متانول تنها منحصر به کشور ایران می باشد که این امر به واسطه تولیدات غیراستاندارد و وجود متانول در مشروبات الکلی غیراستاندارد است که این عامل به واسطه منحصربه‌فرد بودن کشور، دغدغه ی جهانی محسوب نشده لذا تلاش‌های علمی برای درمان آن نیز اولویت نظام بهداشت جهانی نمی‌باشد که این امر سازوکار درمان تلفات ناشی از سوءمصرف الکل را افزایش داده است.

سیستان و بلوچستان دارای کمترین سهم سوء مصرف مشروب در کشور
زنگنه با اشاره به اینکه سوءمصرف الکل در استان سیستان و بلوچستان کمترین سهم را در کشور به خود اختصاص داده است، اذعان کرد: سوء مصرف الکل در سیستان و بلوچستان در پایین ترین حد کشوری است، در سال ۱۳۹۴،این آمار ۲.۱ در هر صد نفر و در سال۱۳۹۷، ۲/۴ در هر صد نفر جمعیت سوء مصرف‌کننده کشور می باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جرم‌انگاری سوءمصرف مشروبات الکلی، کمتر خدمات بهداشتی در مراکز ارتقای سلامت را می‌‌توان به افراد مصرف‌کننده ارائه داد و این امر گرایش افراد را برای درخواست خدمات سلامت و بهداشت کاهش می دهد.

 وی روند سوءمصرف مشروبات الکلی در استان را یک شیب نرمال توصیف کرد و افزود: خوشبختانه در استان وضعیت موجود در مقایسه تطبیقی با سایر نقاط کشور جایگاه مطلوبی را دارا می باشد.
 
سود قاچاق باعث افزایش قاچاقچیان می شود
 دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز گفت: در حوزه مشروبات الکلی به‌‌عنوان یکی از مصادیق قاچاق کالاهای ممنوعه انگیزه‌های خاص و هدفمند مطمح نظر می باشد و برخی از استان‌ها به‌‌عنوان اولویت اصلی توزیع در شبکه های قاچاق مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: دو کانال اصلی ورود و قاچاق مشروبات الکلی، کریدور دریایی چابهار کنارک از مبدأ بندر خسب و مسیر بعدی قاچاق از مبادی غربی کشور و از طریق استان‌های عمقی به سیستان و بلوچستان است.

محبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی در استان، بیان کرد: در این راستا اشراف اطلاعاتی بر شناسایی شبکه‌های قاچاق مشروبات و مبادی ورودی درخورهای بنادر جنوبی کنارک و چابهار با مرزی به طول۳۰۰کیلومتر تاحدودی محقق گردیده، هرچند خلاهای مرزی فراوانی نیز در خورهای یاد شده موجود می باشد.

وی ادامه داد: یکی از خلأهای مرزی خور راشدی در حوزه کنارک می‌باشد که سهم عمده‌ای از ورود مشروبات الکلی از این کانال وارد استان می‌شود.

شناسایی و انهدام سرشبکه های قاچاق مشروبات الکلی
محبی اذعان کرد: هدف اصلی در کمیسیون، شناسایی سرشبکه‌ها و انهدام عوامل آن می باشد و در چهارماهه نخست سال گذشته بالغ بر 17 هزار و 897 بطری  کشفیات مشروبات الکلی در استان توسط دستگاه های کاشف محقق گردیده و در چهارماهه نخست سال جاری نیز 8هزار و 409 بطری مجموع کشفیات استان می باشد که بالغ بر 57 درصد کاهش را گزارش می‌دهد اما در سال ۱۳۹۷در مجموع دوازده ماه بالغ بر 44 هزار 207 بطری مشروبات الکلی توسط دستگاه‌های کاشف و ضبط گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از شگردهای قاچاق توسط شناورهای دریایی و لنج ها صورت می پذیرد که ضرورت نصب موقعیت‌یابها یا جی‌پی‌اس های آنلاین را مضاعف می‌سازد فرایندی که بر شناورهای تجاری نصب شده لیکن شناورهای صیادی هنوز در این حوزه چندان ورود پیدا نکرده اند و مقرر است تا پایان شهریورماه سال جاری بر روی تمامی این شناورها که بالغ بر نهصد فروند می باشد،این سامانه‌های موقعیت یاب نصب شود، همچنین سامان‌دهی نهصد قایق موتوری فعال نیز در این راستا حائز اهمیت می باشد.   

محبی تصریح کرد: باید پذیرفت ریسک قاچاق در حوزه مشروبات الکلی پایین بوده و شبکه قاچاق به‌صورت گسترده انگیزه‌های مادی عناصر قاچاق مشروبات الکلی را به‌نحو مؤثری تامین می‌کند همچنین عرضه مشروبات الکلی نیز به‌صورت تماس‌های تلفنی در مراکز شهری صورت می‌پذیرد و مراکز توزیع در برخی اصناف شغلی در عرضه مشروبات الکلی به نحو گسترده ای فعال می باشند.فرایندی که تاحدی ناشی از فقدان نظارت های موثر در مراکز صنفی است.
 
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق تمامی روستا‌های سیلزده جنوب سیستان وبلوچستان وصل شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، محمد رئیسی گفت: از مجموع ۴۴۵ روستای مناطق سیلزده که دچار خاموشی شده بودند، برق همه روستا‌ها پایدار شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان افزود:  عملیات برقرسانی به آخرین روستای گوردیم کنارک انجام شد و با توجه به از دست رفتن مسیر زمینی روستای گوردیم، برقرسانی به این روستا از طریق مسیر آبی و با طی مسافت حدود دوساعته انجام که با این حساب برق تمامی روستا‌ها پایدار شد.

وی با اشاره به خسارت بیش از ۹۵۰ میلیارد ریالی سیلاب و بارش سنگین بیش از ۴۰۰ میلی‌متری به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان،گفت: ۴۶۶ اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت برای پایداری مجدد شبکه‌های برق بود، افزود: به دنبال وقوع این شرایط جوی، ۲۸۲ تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم‌های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و ساخت مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.
رئیسی ادامه داد: شهروندان ضمن رعایت نکات ایمنی، در صورت بروز هرگونه خسارت یا خاموشی شبکه برق موارد را از طریق سامانه ۱۲۱ یا اپلیکشن برق من ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • اعزام زائران حج عمره سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی
  • سدسازی در جنوب سیستان وبلوچستان در اولویت کاری منطقه
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • برق تمامی روستا‌های سیلزده جنوب سیستان وبلوچستان وصل شد
  • کمک‌های هلال‌احمر یزد به مردم مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • دستگیری ۶ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات تقلبی در ماکو