Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@07:47:10 GMT

پیشگیری ۵۰ درصدی از سکته‌های قلبی و مغزی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۵۸۵۵

پیشگیری ۵۰ درصدی از سکته‌های قلبی و مغزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نقش محققان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی حوزه سلامت کشور که باعث پیشگیری ۵۰ درصدی از سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر فاضل اظهار کرد: مطالعه ای با عنوان «پلی ایران» به رهبری دکتر رضا ملک زاده و توسط پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری محققانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، اصفهان و موسسات بین‌المللی تحقیقاتی در آمریکا و انگلیس، انجام و نتایج آن در مجله معتبر بین‌المللی لنست منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه نشان داد که مصرف منظم و مستمر قرص «پلی پیل» موجب کاهش بیش از ۵۰ درصدی مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

وی افزود: آنچه مطالعه «پلی ایران» را در جهان پیشرو کرده، طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی «جامعه‌ محور» بودن آن است. در این مطالعه با اثبات افزایش پایبندی بیماران به مصرف پلی پیل، ظرفیت این ایده راهگشا در پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی و کاهش قابل توجه بارِ این بیماری‌ها در سطح جامعه را برای نخستین بار با قوی‌ترین شواهد علمی در جهان نشان داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: در مطالعه پنج ساله «پلی ایران» که بر روی حدود ۷ هزار فرد بالای ۵۰ سال شرکت‌کننده در جامعه آماری ۵۰ هزار نفری در بستر مطالعه کوهورت گلستان به عنوان بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا به اجرا درآمد، ۲۳۶ روستای استان به دو دسته مداخله و کنترل تقسیم شدند و ۱۱۶ روستا با ۳ هزار و ۴۱۷ شرکت‌کننده تحت آموزش سبک زندگی سالم بدون مصرف پلی پیل قرار گرفتند. ۳ هزار و ۴۲۱ نمونه ساکن در ۱۲۰ روستا نیز علاوه بر آموزش سبک زندگی سالم، هر روز یک قرص پلی پیل مصرف کردند که باعث کاهش بیش از ۵۰ درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی شد.

فاضل خاطرنشان کرد: دکتر غلامرضا روشندل، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، یکی از نویسندگان اول مقاله مطالعه «پلی ایران» بوده است.

وی تصریح کرد: قرص پلی پیل، ترکیبی چهارگانه از داروهای ضروری پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و پیشگیری ازسکته های مغزی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اهمیت این یافته علمی، گفت: دکتر تام مارشال، استاد دانشگاه بیرمنگام  انگلستان و از همکاران بین‌المللی مطالعه «پلی ایران» در این زمینه گفته است: "پلی پیل‌ها در ۲۲ کشور، برای پیشگیری ثانویه از سکته‌های قلبی و مغزی در دسترس هستند، اما مطالعه «پلی ایران» بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی این نوع مطالعات است که تاثیر «پلی پیل» را در پیشگیری اولیه از سکته‌های قلبی و مغزی اثبات کرده است."


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سکته قلبی و مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به ۲ نفر جان دوباره بخشید

مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام عمل اهدای اعضا نوجوان خرمشهری مرگ مغزی‌شده برای پیوند به ۲ بیمار نیازمند خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جواد شریعتی گفت: اهدای اعضای یک پسر 12 ساله مرگ مغزی‌شده اهل خرمشهر با همکاری تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز و آبادان و جلب رضایت خانواده وی با موفقیت انجام شد.

وی افزود: 2 کلیه این پسرِ مرگ مغزی‌شده به یک مرد و زن اهوازی اهدا شد.

شریعتی ابراز امیدواری کرد: با گسترش فرهنگ اهدای عضو، افراد بیشتری که هم‌اکنون در صف دریافت عضو پیوندی قرار دارند بتوانند به زندگی بازگردند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کار رایزنی با خانواده‌های فرد مرگ مغزی‌شده نیز حساسیت بسیاری دارد که توسط هماهنگ‌کنندگان دفتر پیوند دانشگاه با ظرافت و دقت تمام صورت می‌گیرد و پزشکان گروه‌های جراحی پیوند اعضا، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، جراحی قلب (در مواردی که شرایط پیوند قلب وجود داشته باشد)، کادر پرستاران بخش‌های ویژه و کادر واحدهای پشتیبانی همگی در انجام اعمال اهدای عضو، نقش اساسی ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اخترفیزیکدانان معمای ویژگی قلبی شکل در سطح پلوتو را حل کردند
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • درد قفسه سینه را جدی بگیرید
  • افزایش ۳۲ درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان
  • نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به ۲ نفر جان دوباره بخشید