Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@07:56:08 GMT

طرح‌های فصلی، تکیه‌گاه کتاب فروشی‌های محلی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۶۸۸۷

طرح‌های فصلی، تکیه‌گاه کتاب فروشی‌های محلی

به گزارش ایرنا، این رقابت در گذشته بین کتاب و روزنامه، سپس رادیو، تلویزیون، سینما و ماهواره در مقاطع مختلف کهکشان های رسانه ای اتفاق افتاده و اکنون فضای مجازی نه تنها دنیای کتاب بلکه سایر رسانه ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است اما به قول مارشال مک لوهان «رسانه ها مکمل یکدیگرند» و بر همین اساس با وجود آمدن رسانه ها و تکنولوژی های نوین ارتباطی رسانه های سنتی و قدیمی تر منسوخ نشده اند اما متحمل دگرگونی هایی شده اند که آنها را در میدان رقابت قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

در این میان کتاب سهم عمده ای را در انتقال علوم نسل های گذشته و حلقه اتصال رسانه ها به یکدیگر داشته و همین ماندگاری و تاثیرگذاری کتاب مخاطبان آن را وفادار کرده اما آن چنان که شایسته جامعه فرهنگی و تاریخی ایران است کتابخوان وجود ندارد بر این اساس مسئولان علاوه بر اینکه به فکر چرخیدن چرخ اقتصادی فعالان فرهنگی عرصه چاپ و فروش کتاب هستند، درصدد ترویج و ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستند و اجرای طرح فصلی توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها با عنوان عیدانه کتاب، تابستانه و پائیزانه کتاب نمونه ای از اقدامات رونق بخش بازار کتاب بوده که تاکنون ۱۱ دوره از این طرح ها برگزار شده است.  

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران روز سه شنبه در بازدید و گفت و گوی صمیمی با کتابفروشی های تبریز با اشاره به اجرای طرح های فصلی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و رونق اقتصاد بازار کتاب کشور، گفت: برای اجرای این طرح ها در شهرستان ها نیز آمادگی وجود دارد و در راستای این اهداف چهارمین برنامه «عصر کتاب استانی" در تبریز برگزار می شود و بازدید و آشنایی با کتابفروشی های از دیگر اهداف طرح می باشد.  

نیکنام حسینی پور با بیان اینکه اثربخشی طرح های تابستانه خوب بوده است، گفت: برای اجرای طرح عصرکتاب در استان ها ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان یارانه نیاز است که از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: امسال طرح پاییزه کتاب نیز از طرح هایی است که همزمان با هفته کتاب اجرا می شود و برای اجرای آن برنامه ریزی انجام شده است البته بازبینی طرح تابستانی کتاب نیز از برنامه های اولویت دار است.  

وی همچنین با اشاره به سابقه درخشان تبریز در چاپ کتاب و پشقراولی این کهن شهر در چاپ نخستین کتاب و راه اندازی نخستین چاپخانه و کتابخانه ایران، گفت: تبریز سابقه تمدنی و تاریخی بالایی در این عرصه دارد و در بسیاری از زمینه های فرهنگی جزو اولین ها است.  

حسینی پور افزود: مردم علاقمند به کتابفروشی های مدرن هستند طوری که بتوانند به همراه خانواده خود قدمی در این مراکز فرهنگی زده و مطالبی را به صورت خانوادگی بخوانند بر این اساس تبریز باید پیشرو راه اندازی چنین پاتوق هایی باشد که البته چنین مراکزی نیز در این شهر فرهنگی ایجاد شده است.  

وی با بیان اینکه شهرداری ها نیز می توانند در توسعه فرهنگ کتابخوانی نقش ایفا کنند و با تاسیس کتابفروشی ها به رونق کتاب کمک کنند، گفت: شورای شهر تهران چنین مصوبه ای را داشته و شورای شهر تبریز نیز می تواند آن را به مرحله اجرا در بیاورد.

تقویت کتابفروشی ها به عنوان بنگاه های فرهنگی و اقتصادی ضروری است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران ادامه داد: تقویت کتابفروشی ها به عنوان بنگاه اقتصادی و فرهنگی لازم است زیرا بدون توجیه اقتصادی امکان انجام کارتخصصی و فعالیت فرهنگی وجود ندارد از طرف دیگر کتابفروشی ها پاتوق های فرهنگی هستند و حیف است از تعداد آنها کاسته شود.  

وی با بیان اینکه دولت باید زیرساخت کتاب فروشی ها را ترمیم کند، گفت: در واقع کمک به تامین هزینه های آب و برق، بیمه نیروی انسانی شاغل در کتابفروشی و غیره از جمله این زیرساخت ها می تواند باشد.  

همایش دغدغه‌های کتابفروشی‌ها در تهران برگزار می‌شود 

حسینی پور با تاکید بر رفع مشکلات بازار کتاب و کتابفروشی ها، اعلام کرد: همایش دغدغه های کتابفروشی ها در تهران برگزار می شود.

وی افزود: به آینده فرهنگی کشور خوشبین هستم البته باید خودمان را نیز با شرایط تکنولوژیکی تطبیق دهیم و ذائقه مخاطب را در تولید محتوای کتاب در نظر بگیریم چون موج دنیای مجازی می گذرد اما دنیای کتاب همچنان باقی می ماند.  

وی گفت: البته ثبات خوبی نیز در بازار کتاب ایجاد شده و قیمت کتاب نسبت به سایر کالاها ارازان تر است اما برخی انتظار دارند نهادهای دولتی کتاب از کتابفروشی های خریداری کند.  

وی تاکید کرد: اجرای طرح های فصلی کتاب موجب رونق فروش کتاب و چرخش چرخ اقتصادی کتابفروشی ها می شود و در واقع پای مردم را به خرید کتاب باز می کند.  

مسئول انتشارات و کتابفروشی شایسته تبریز نیز با بیان اینکه مشکلات توزیع کتاب همچنان برقرار است و عدالت در توزیع یارانه ها نیز بسیار مهم است، گفت: قدمت کتابفروشی، فضای موجود و فعالیت آنان باید اساس و مبنای توزیع یارانه ها باشد.  

محمد زارع اظهار کرد: ضعف تبلیغات طرح های فصلی کتاب و نبود مجتمع کتابفروشی از کاستی های بازار کتاب تبریز است ضمن اینکه نیازمند تقویت فرهنگ کتابخوانی هستیم.  

وی با اشاره به اینکه کتاب و تولیدات فرهنگی از تمام کالاها ارزان تر است اما وضع اقتصادی مانع خرید تولیدات فرهنگی توسط مردم شده است، افزود: از طرف دیگر مشکلات کتابفروشی ها نیز باید رصد و برطرف شود.  

همکار انتشارات اختر نیز گفت: اجرای طرح های فصلی کتاب امسال ضعیف تر از سال های قبل بود و از طرف دیگر قیمت کتاب ها نیز افزایش یافته و قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده است.  

مجید سمساری افزود: با وجودی که قیمت کتاب نسبت به سایر اقلام پایین تر است اما به عنوان آخرین کالا و نیاز مردم مطرح است و افزایش قیمت ها روی خرید کتاب تاثیر مستقیم گذاشته است.  

مسئول کتابفروشی دهخدا نیز گفت: نهادهای استانی مثل کتابخانه های ملی و شهرداری ها در توسعه فرهنگ کتابخوانی تاثیر لازم را بگذارند.  

محمدتقی امین پور همچنین افزود: در اجرای طرح های فصلی نیز مسوولان میزان تخفیف تالیفات و ترجمه ها را یکسان در نظر بگیرند تا در فروش و ارزش گذاری کتاب ها مشکلی پیش نیاید.  

حمیدرضا صیاد چمنی مدیر شهر کتاب نیز گفت: وجود دیگر کالا و تولیدات فرهنگی در کنار کتاب موجب رونق در فروش آن می شود البته برگزاری جلسات و نشست های نقد و معرفی کتاب نیز موجب علاقمندی مردم به کتاب و رونق فروش می شود.  

وی با اشاره به اینکه فروش و برنامه های فرهنگی ۲ بال توسعه بازار کتاب است که باید مسئولان و کتابفروشی ها به آن توجه کافی را داشته باشند، اعلام کرد: انجام این تجربه موجب شده تا ما ۵۰ میلیون تومان در یک روز فروش کتاب داشته باشیم.  

وی ارائه تخفیف را مشوق خوبی برای خریداران کتاب عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان به مردم تخفیف دادیم که یک چهارم آن را خانه کتاب و بقیه را خودمان تقبل کردیم و در فروش تاثیر گذار شد.  

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی نیز گفت: جنس فرهنگی مسئولان فرهنگ و ارشاد و سازگار بودن آنها با کتابفروشی ها در انجام فعالیت های فرهنگی و رونق بازار کتاب بسیار مهم و تسهیل گر است.  

دکتر حمیدی باقری ادامه داد: وقتی مسئولی کتاب بخواند و کتاب را بشناسد قطع یقین میدان را برای توسعه آن فراهم خواهد کرد و در آذربایجان شرقی از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از این بابت تقدیر کنیم.  

برنامه ترویجی «عصر کتاب» تاکنون در استان های یزد، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد(یاسوج) اجرا شده است.   

۳۰۹۳/۳۰۷۱

گزارش: پیمان پاکزاد 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استاد دانشگاه برنامه های فرهنگی خانواده خانه کتاب شورای شهر تهران قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این جشنواره فرهنگی هنری ورزشی که به همت اداره ورزش و جوانان،عشایری،میراث فرهنگی ترتیب یافت ، آداب و رسوم روستائیان در مراسم عروسی و پخت غذاهای محلی به نمایش گذاشته شد.

دراین جشنواره که هنرمندان و شماری از فرهنگ دوستان حضور داشتند، نحوه پخت  وغذا های محلی و  آش سنتی در روستای نظر اباد  توسط روستائیان اجرا شد.

فرماندار سلماس گفت: معرفی آداب و رسوم سنتی در روستاها با هدف ترویج گردشگری و معرفی مکان های روستایی به مردم از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

کاظمی گفت: همچنین زمینه سازی برای درآمد روستائیان از طریق بوم گردی و گردشکری  یکی از اهداف این جشنواره بود که قرار است در دیگر روستاهای سلماس استمرار یابد.

همچنین در این جشنواره بیش از ۴٠٠ورزشکار هنری رزمی خود را به نمایش گذاشتند.

  در بیش از ۱٠غرفه نیز بانوان روستایی توانمندی های خود را ارایه کردند 

روستای خوش آب و هوای سد دریک تازه شهر  در ۱۵کیلومتری سلماس  واقع شده است.

این روستا دارای  سد پر آب و باغ های زیبا است که در ایام تعطیل پذیرای گردشگران است.

دیگر خبرها

  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در محله کلمه‌خواران همزمان با هفته فرهنگی اصفهان
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس