Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت شیوع آفت مگس زیتون اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات در سال ۸۳ مجوز واردات میوه خام زیتون را صادر کرد که همین امر منجر به شیوع آفت مگس زیتون در کشور شد.

وی با انتقاد از این مسئله که سازمان حفظ نباتات در برابر مبارزه بیولوژیک باغات زیتون شانه خالی کرده است، افزود: بنده معتقدم شانه خالی کردن در شرایط اقتصادی و جنگ نابرابر خوب نیست و مسئولان سازمان حفظ نباتات باید به عواقب مبارزه شیمیایی فکر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی ادامه داد: با توجه به شیوع آفت مگس زیتون در باغات برخی استان ها، نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به میزان تولید داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تامین روغن یکی از اهداف اصلی توسعه زیتون به شمار می‌رود، بیان کرد: این در حالی است که توسعه باغات زیتون با چشم انداز ۲۰ ساله تناقض دارد چرا که تولید زیتون در کشور به منظور برداشت زیتون کنسروی است.

بیشتر بخوانید: شیوع آفت مگس زیتون در باغات/پیش بینی تولید ۹ هزار تن دانه روغنی در کشور

عباسی با اشاره به اینکه برداشت زیتون کنسروی در هفته‌های آینده آغاز می‌شود، بیان کرد: اگر وضعیت فعلی آفت مگس زیتون در باغ ادامه یازد، تولید زیتون کنسروی نابود خواهد شد که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا مکانیزم مناسبی برای مبارزه بیولوژیک نداشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته جمعیت آفت مگس زیتون در باغات به سبب شرایط مساعد آب و هوایی کم بود و از طرفی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی پای کار آمدند و رکورد بی سابقه‌ای را در خصوص مبارزه با آفت مگس زیتون در کشور به ثبت رساندیم.

رئیس شورای ملی زیتون در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه مبارزه شیمیایی از سال ۸۳ تا کنون در کشور جواب نداده است، از مسئولان سازمان حفظ نباتات تقاضا داریم که مبارزه بیولوژیک را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

برداشت زیتون کنسروی در هفته های آینده آغاز می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع و تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم دیم و چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از مزار گندم آبی را علیه آن سمپاشی کرده‌اند.
او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.
معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.
سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.
او با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.
وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل امری ضروری است
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر