Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آتلانتیک، سران گروه هفت در اجلاس خود در بیاریتز فرانسه از هر گونه دستیابی به اجماع با دونالد ترامپ درباره تجارت، آب و هوا و حتی اینکه آیا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوست است یا دشمن، قطع امید کرده بودند و بدون او نشست را برگزار کردند؛ چیزی که در حال تبدیل شدن به یک امر معمول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه در گزارشی نوشت: جالب‌ترین عکس مربوط به اجلاس گروه هفت در بیاریتز فرانسه، عکس یک صندلی خالی است. این صندلی همانی است که قرار بود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این نشست روی آن بنشیند؛ نشستی که در آن، سران جهان در این باره گفت‌وگو کردند که اگر تلاشی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی صورت نگیرد، این تغییرات باعث می‌شود بخش‌هایی از جهان دیگر قابل سکونت نباشد. ترامپ در این نشست شرکت نکرد.

کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه ترامپ مشغول گفت‌وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند بود و نتوانست در نشست شرکت کند، این در حالی است که هم مرکل و هم مودی زمانی را برای شرکت در این نشست اختصاص دادند. کسی منتظر ترامپ نماند؛ سران پیشرفته‌ترین کشور‌های دموکراتیک اقتصادی جهان با وجود حضور نداشتن ترامپ، نشست را برگزار کردند. با توجه به اختلاف ترامپ با بیشتر جهان آزاد، به نظر می‌رسد جهان بدون او هم به کار خود ادامه می‌دهد.

سران گروه هفت سنت پایان دادن اجلاس با صدور بیانیه‌ای مشترک را - که بازتاب ارزش‌های مشترک و راهبردی برای رویارویی با نگران‌کننده‌ترین مشکلات است- کنار گذاشتند. شاید پایان آشفته اجلاس سال گذشته در کانادا آن‌ها را ترسانده بود. ترامپ در اجلاس سال گذشته امضای بیانیه مشترک را پس گرفت، و پس از ترک کانادا، به جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور که میزبان اجلاس بود توهین کرد و در صفحه‌اش در توئیتر، او را «بسیار فریبکار و ضعیف» توصیف کرد. اما در اجلاس امسال هیچ یک از آن اتفاقات نیفتاد. توماس رایت، کارشناس بلندپایه مؤسسه بروکینگز گفت: «آن‌ها (سران گروه هفت) همه تلاش خود را کردند تا هوس‌ها و خواسته‌های ترامپ را برآورده سازند.»

با این همه، همتایان ترامپ به صراحت اعلام کردند که اگر او نمی‌خواست یکی از شرکا باشد، شاید آن‌ها به تنهایی در نشست شرکت می‌کردند. ترامپ سال گذشته با خروج از توافق هسته‌ای ایران، موضعی افراطی در برابر ایران اتخاذ کرده است. وی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم قرار داده است.

اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه آخر هفته (میلادی) در اقدامی مستقل، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را برای گفت‌وگو‌های خصوصی به منظور کاهش تنش‌ها با غرب به اجلاس دعوت کرد. یک دیپلمات فرانسوی به گاردین گفت: رئیس جمهور فرانسه همچنان به توافق هسته‌ای که ترامپ آن را رد کرده، پایبند است و می‌خواهد تضمین کند که ایران مفاد این توافق را محترم می‌شمارد.

ترامپ و مکرون در نشست خبری مشترک تلاش کردند هر گونه اختلاف درباره ایران را کم اهمیت جلوه دهند. مکرون درباره حضور ظریف در اجلاس گفت: «من خودم این کار را کردم.»

ترامپ نیز تلاش کرده بود همتایان خود را در گروه هفت متقاعد کند تا با پیوستن دوباره روسیه به این گروه موافقت کنند. عضویت روسیه در این اجلاس در پی الحاق کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ به حال تعلیق درآمد. سران گروه هفت در شام شنبه شب در این باره بحث کردند. دیدگاه ترامپ این است که حضور روسیه در حل مناقشات راهگشا خواهد بود. ترامپ در نشست خبری با مکرون گفت: «افراد زیادی می‌گویند مشارکت دادن روسیه، که یک قدرت است، بهتر از مشارکت ندادن آن است.» این استدلال مؤثر نبود. حتی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و جدیدترین دوست وی در گروه هفت به این استدلال اعتنایی نکرد.

اجلاس گروه هفت سال آینده در آمریکا برگزار خواهد شد و ترامپ به عنوان میزبان، آزاد است به این اجلاس میهمان دعوت کند، از جمله پوتین. ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفت: «اینکه آیا او را دعوت خواهم کرد، بله، قطعاً او را دعوت می‌کنم.»

 مشاوران ترامپ به خبرنگاران گفته بودند موضوع تغییرات آب و هوایی موضوعی سطحی است که نباید تمرکز ویژه‌ای به آن معطوف شود و شاید به همین دلیل ترامپ در نشست شرکت نکرد. وی در طول نشست‌های پی در پی با همتایان خود، از فرصت استفاده کرد و در صفحه‌اش در توئیتر، گزارش آکسیوس را مبنی بر اینکه به استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای مقابله با توفان ابراز علاقه مندی کرده است، رد کرد.

در حال تکمیل///

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا فرانسه انگلیس روسیه اتحادیه اروپا دونالد ترامپ برجام تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان نشست سران گروه هفت درباره حمله شب گذشته ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش به این حمله، امروز -یکشنبه- با سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش به این حمله، امروز -یکشنبه- با سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود؛ و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیرو‌ها یا پایگاه‌های آمریکا نبودیم، اما در برابر همه تهدید‌ها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدام‌های لازم برای محافظت از مردم خود فروگذار نخواهیم کرد».

 

دیگر خبرها

  • بودجه ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها؛ توزیع اعتبارات مبتنی بر عملکرد
  • پیش‌بینی اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
  • موضع جدید بایدن پس از جلسه با رهبران گروه هفت درباره ایران
  • بایدن: با رهبران گروه هفت درباره حمله بی سابقه ایران به اسرائیل صحبت کردم
  • برای اونای امری آرسنال با برنتفورد فرقی ندارد!
  • نشست گروه ۷ درباره پاسخ ایران به اسرائیل
  • زمان نشست سران گروه هفت درباره حمله شب گذشته ایران
  • نشست سران گروه هفت درباره حمله ایران علیه اسرائیل
  • بن‌بست ایجاد «گروه تماس» افغانستان به‌دلیل مخالفت پاکستان
  • شمسایی: دیگر فرقی نمی‌کند چه کسی هست و نیست