Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علیرضا دبیر» بعد از به دست گرفتن سکان هدایت فدراسیون کشتی با مشکلات زیادی روبرو بود. او در برهه‌ای هدایت این رشته پرافتخار المپیکی را در دست گرفت که اوج اعزام تیم‌های مختلف کشتی آزاد و فرنگی در رده‌های مختلف نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به پیکارهای قهرمانی آسیا، جهان و تورنمنت‌های بین‌المللی بود و مهمتر از همه اینکه کمتر از یک ماه دیگر تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان باید در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در شهر نورسلطان قزاقستان حضور یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   

مسابقاتی که گذشته از کسب مدال، ملی‌پوشان باید برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف حریفان بروند. در پیکارهای کشتی قهرمانی جهان در هر یک از ۶ وزن المپیکی ۶ سهمیه المپیک داده می‌شود. حال گذشته از کسب موفقیت برای ملی پوشان کشتی بعد از ۲ سال نتایج ضعیف، ملی‌پوشان باید برای کسب سهمیه المپیک نیز به جنگ حریفان بروند.

اما آنچه که در این مسابقات بیش از همه موجب نگرانی است و «غلامرضا محمدی»   و «محمد بنا» سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بارها در این خصوص صحبت کرده‌اند، میزبانی قزاقستان از پیکارهای جهانی، آن‌هم مسابقاتی که سهمیه المپیک در آن توزیع می‌شود. قزاقستان؛ تورلیخانوف؛ به طور حتم بعد از گذشت ۳۰ سال از استقلال کشورهای شوروی سابق، آنچه که طی این سال‌ها کشتی کشورمان را اذیت کرده ناداوری و وجود ارتباطات پشت پرده در بین برخی کشورها از جمله کشورهای مشترک المنافع است.

به طور حتم نمی‌توان منکر تاثیر کشتی کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، بلاروس و گرجستان از کشتی روسیه نبود، موضوعی که در سال‌های گذشته موجب ناداوری در کشتی نمایندگان کشورمان و حق‌خوری شده است.

آنچه که مسلم است روس‌ها طی دهه‌های گذشته تاثیر زیادی بر کشتی جهان داشتند. شخص «میخاییل مامیاشویلی» رییس فدراسیون کشتی روسیه و نایب رییس اتحادیه جهانی کشتی که ارتباطات بسیار نزدیکی با «نناد لالوویچ» رییس اتحادیه جهانی دارد در این سال‌ها به عنوان یک شخص تاثیرگذار در همه ارکان این اتحادیه نقش ایفا کرده است.

البته برای کسب کرسی هیات رییسه در اتحادیه جهانی کشتی نباید از قدرت و نفوذ روس‌ها و کشورهای روس تبار غافل شد چرا که  با برنامه‌ریزی می‌توان یک‌بار دیگر در این اتحادیه بدون انجام هزینه‌های سنگین صاحب کرسی شد.

علیرضا دبیر که شاید در بدترین شرایط فدراسیون کشتی آن‌هم در فاصله کمتر از یک سال مانده با بازی‌های المپیک و در حالی که فدراسیون با بدهی میلیاردی و کمبود بودجه و همچنین در فصل داغ اعزام تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی به پیکارهای جهانی و تورنمنت‌های مختلف مسوولیت فدراسیون را برعهده گرفته، راه پرفراز و نشیبی را پیش روی خود می‌بیند.  

به طور حتم او به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را به سرمنزل برساند، بلکه در این راه و به خصوص برای موفقیت در بازی‌های المپیک که چشم امید میلیون‌ها ایرانی به مدال‌های کشتی دوخته شده است باید دولت در کنار وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و همچنین حامیان مالی قدم‌های موثری را برای این رشته بردارند.   

با این وجود دیدار روز دوشنبه «علیرضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی ایران که سابقه قهرمانی در بازی‌های المپیک و پیکارهای قهرمانی جهان را دارد را با «میخاییل مامیاشویلی» مرد تاثیرگذار دنیای کشتی را باید به فال نیک گرفت.

موضوعی که به طور حتم دبیر به عنوان یک فرد تحصیلکرده با سابقه مدیریت از آن بهره‌برداری خوبی کرده و گام‌های نخستین خود را برای کسب کرسی در اتحادیه جهانی را از سرزمین تزارها برداشته است و نشان می‌دهد که او به غیر از مسایل داخلی به موضوعات بین‌المللی کشتی نیز توجه دارد.

اما آنچه که در این دیدار جالب به نظر می‌رسد، رویارویی دبیر و مامیاشویلی بعد از ۱۷ سال از پیکارهای کشتی قهرمانی سال ۲۰۰۲ جهان در تهران است.  

در پیکارهای کشتی قهرمانی سال ۲۰۰۲ در تهران در مبارزه وزن ۶۶ کیلوگرم بین «زائور باتایف» روسی و «علیرضا دبیر» کار به درگیری و تغییر رای کشتی شد که در نهایت منجر به دخالت مستقیم و بازبینی فیلم کشتی به وسیله مارتینتی رییس وقت فیلا و شکست کشتی گیر روسی شد که مامیاشویلی رییس فدراسیون کشتی روسیه از تمام قدرتش برای برگرداندن رای داوران استفاده کرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

ریاست فدراسیون کشتی را در آن برهه «امیررضا خادم» برعهده داشت و برخی شکست خادم در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۱۴ در تاشکند ازبکستان را به این کینه مرد قدرتمند روسی از خادم به دلیل آن کشتی سال ۲۰۰۲ نسبت می‌دهند. درواقع تغییر رای همان کشتی باعث قهرمانی ایران و نایب قهرمانی روس ها شد تا درجه عصبانیت مامیاشوویلی دوچندان شود.

«میخائیل مامیاشویلی» در دوران قهرمانی خود، عضو تیم ملی کشتی فرنگی شوروی سابق در وزن ۸۲ کیلوگرم بود و در بازی های المپیک ۱۹۸۸ سئول و مسابقه های جهانی ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافت. او از سال ۱۹۹۷ میلادی و پس از مرگ «ایوان یاریگین» رئیس پیشین فدراسیون کشتی روسیه، جانشین یاریگین فقید شد و تا به امروز همچنان ریاست فدراسیون کشتی روسیه را برعهده دارد.  در مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۰۲ جهان در تهران، «یوری شاهمراداف» یکی از بزرگترین تئوریسین‌های کشتی جهان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه بود.

البته در سال‌های گذشته روابط کشتی کشورهای ایران و روسیه آنچنان گرم نبود و تنها به حضور در چند تورنمت رده سنی نوجوانان و یا جوانان خلاصه شده بود و باید دید که آیا در این جلسه در خصوص حضور کشتی‌گیران ۲ کشور در تورنمنت‌هایی همچون جام جهان پهلوان تختی، ایوان یاریگین، پادوبنی، علی اف و سایر رقابت‌های معتبری که در کشور روسیه برگزار می شود، نمایندگان کشورمان حضور پیدا خواهند کرد یا خیر؟  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون کشتی علیرضا دبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی قهرمانی فدراسیون جهانی؛ خدمتی پنجم شد و چهل امیرانی هفتم

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در پنجمین روز از مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی و سهمیه المپیک در برزیل، نمایندگان کشورمان در تفنگ ۱۰ متر در خط آتش ایستادند.   روز گذشته و در پایان دور مقدماتی نجمه خدمتی با ثبت ۶۳۳ امتیاز به عنوان نفر دوم و شرمینه چهل امیرانی دیگر نماینده کشورمان با ۶۳۰/۴ امتیاز در رده هفتم ایستادند و فینالیست شدند.   در فینال تفنگ بادی ۱۰ متر نجمه خدمتی در رده پنجم ایستاد و شرمینه چهل امیرانی نیز هفتم شد. پیش از این در تفنگ ۱۰ متر ایران توسط شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی دو سهمیه خود را برای حضور در المپیک کسب کرده بود.   مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی و آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک پاریس از ۲۴ تا ۳۱ فروردین با حضور ۴۶۶ ورزشکار از ۷۶ کشور برزیل برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی/ رستمیان در تپانچه ۲۵ متر پنجم شد
  • قضاوت زن ایرانی در المپیک پاریس
  • بانوی ایرانی برای قضاوت در المپیک دعوت شد
  • تیراندازی قهرمانی فدراسیون جهانی؛ خدمتی پنجم شد و چهل امیرانی هفتم
  • مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی/ رستمیان به فینال تپانچه ۲۵ متر صعود کرد
  • تیراندازی انتخابی المپیک؛ نوروزیان ششم شد
  • رستمیان به فینال تپانچه ۲۵ متر صعود کرد
  • نوروزیان ششم شد
  • مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی| نوروزیان ششم شد
  • نوروزیان فینالیست شد