Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی که روز سه شنبه (۵ شهریور ماه) در شهر انزلی برگزار شد، دو اثر طبیعی استان تهران شامل درخت کهنسال امامزاده قاسم سنگان و آبشار سنگان واجد شرایط ثبت در فهرست میراث طبیعی تشخیص داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با اعلام اینکه آبشار سنگان و درخت کهنسال امام زاده قاسم اولین نمونه‌های آثار طبیعی استان است که در فهرست میراث طبیعی ثبت شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های طبیعی استان تهران در آینده شاهد ثبت تعداد بیشتری از میراث طبیعی در فهرست آثار ملی خواهیم بود.

جانفشان گفت: برای تسریع در روند تهیه پرونده ثبتی میراث طبیعی نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست هستیم و از ارائه پیشنهادات ثبتی به معاونت میراث فرهنگی استان تهران استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران