Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر وقت رهایی و آزادی برنامه‌ها جای خود را به زمان بندی و کلاس‌های سر وقت و نظم و ترتیب دوران مدرسه می‌دهد. شما به عنوان والدین باید قدم‌هایی برای مدیریت این موضوع بردارید. هر چه زودتر و با برنامه‌تر به استقبال شروع مدرسه‌ها بروید، راحت‌تر از پس کار‌های مربوط به شروع مدارس، آماده سازی‌های آن و عادت دادن بچه‌ها به نظم و ترتیب بر خواهید آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه و روش تمیز کردن اتاق بچه‌ها را به آن‌ها بیاموزید

مرتب و تمیز کردن اتاق بچه‌ها برای شروع ماه مهر یکی از مهم‌ترین قدم‌های آماده سازی برای بازگشت به مدرسه است. راه و روش تمیز کردن اتاق بچه‌ها را به آن‌ها بیاموزید و با کمک هم اتاق را از وسایل و لباس‌های تابستانی مرتب کنید. دفتر‌ها و لوازم التحریر پارسال را از کمد بیرون بیاورید. میز تحریر را تمیز و خالی کنید. هر چقدر اتاق بچه‌ها ساده‌تر و تمیز‌تر باشد، تمرکز آن‌ها برای درس خواندن بیشتر است و آرامش بیشتری هم خواهند داشت.

تا حالا هیچ‌کس نگفته است که تدریس و انگیزه ایجاد کردن در دانش‌آموزان کار آسانی است. ایجاد انگیزه در دانش آموزان نیز به مراتب سخت‌تر خواهد شد. فرقی نمی‌کند شما معلم یک مدرسه‌ ابتدایی باشید یا هنرستان، ترغیب دانش‌آموزان به یادگیری کار دشواری است. روش‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند، بتوانید محیطی شاد و هیجان‌انگیز را برای شاگردان فراهم کنید. اگر معلم هستید یا خانواده حتما می‌توانید فضایی آرام و آموزشی ایجاد کنید.

حتما بخوانید: اهمیت تغذیه و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران

ایجاد انگیزه در فرزندانمان

۱. انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص دارد. در واقع انگیزه اهداف مشخصی را ترسیم می‌کند که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند؛ بنابراین انگیزه روی انتخاب‌هایی که دانش آموزان می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. برای مثال، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش آموز در کلاس هنر ثبت‌نام کند یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه شرکت می‌کند.

۲. انگیزه باعث می‌شود تلاش و انرژی دانش آموز افزایش یابد. انگیزه است که تعیین می‌کند دانش آموز حتی سخت‌ترین تکالیف مدرسه‌اش را با علاقه و اشتیاق انجام می‌دهد یا مدام از زیر کار‌ها شانه خالی کند.

۳. انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می‌کند. انگیزه وقتی را که دانش آموزی روی کاری می‌گذارد، افزایش می‌دهد و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف دارد.

حتما بخوانید: ستون های تغذیه خوب را بشناسید!

پرورش مهارت‌های عمومی

اجازه گرفتن، سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرین کنید. به کودک این اطمینان را بدهید که اگر در مدرسه مشکلی داشت، می‌تواند خیلی آسان آن مشکل را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارد. به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او یاد بدهید. آداب دستشویی رفتن و رعایت بهداشت فردی را به طور کامل در او کنترل کنید.

نحوه‌ صحبت کردن او را مورد ارزشیابی قرار بدهید. بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرین کنید. در بازی‌های ساده گاهی معلّم شوید، گاهی یک دوست و گاهی خود دانش آموز. حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بیاورید. کلاس‌ها، سرویس بهداشتی، حیاط و دفتر را به او نشان دهید.

پوشیدن و در آوردن لباس‌ها و کفش‌ها را بار‌ها و بار‌ها با او تمرین کنید. هنگامی که برای او وسیله‌ای می‌خرید، حتماً او را همراه خود ببرید. خرید وسایل را زیاد به تعویق نیندازید. این امر برای کودک پر از شادی و نشاط است. اجازه بدهید تا چند هفته مرتّب وسایلش را چک کند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

در خرید کیف مدرسه نهایت دقّت را به خرج بدهید. برای کودک کیفی بخرید که اندازه و جنس مناسبی داشته باشد. کیف بچّه‌ها ترجیحاً از نوع کوله پشتی باشد، امّا دسته‌ای هم برای حمل آسان داشته باشد. بهتر است کیف حالت ایستاده داشته باشد تا کنار پای کودک روی زمین قرار بگیردو دسترسی کودک به وسایل را ساده‌تر کند. کیف باید دارای چند جیب متعدد باشد تا طبقه بندی وسایل برای کودک میسّر باشد.

نگهداری و حفظ وسایل را به او یاد بدهید. وسایلش را برایش معرّفی کنید و موارد استفاده و مکان آن را در کیف و یا جامدادی برایش توضیح دهید.دفترهایش را جلو چشمش جلد کنید و اسم و فامیلش را روی همه‌ وسایلش بچسبانید. چشم کودک را با مارک مداد رنگی و سایر وسایل آشنا کنید.


استفاده از لیوان و دستمال و سایر وسایل مربوط به طرز خوردن تغذیه در مدرسه را در منزل تمرین کنید. پیاده و سوار شدن به سرویس و آداب استفاده از سرویس و نکات ایمنی را به آموزش دهید. سعی کنید با برنامه ریزی دقیق و مرتّب، اضطراب ناشی از جاماندن از سرویس را به حداقل برسانید. در منزل به او مسئولیّت بدهید. این امر موجب پرورش حس دقّت، اتکاء به نفس و مسئولیت پذیری در وی می‌شود. با ایجاد کردن این احساسات می‌توانید کودکان خود را علاقمندتر به درس کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود

بهزاد محمدی خلفلو با اشاره به مسئولیت اجتماعی صنایع و دستگاه‌ها و سهم آنها در قالب مشارکت‌های مردمی و اقدامات مدرسه سازی در اردبیل اظهار کرد: هرچند استان اردبیل استان صنعتی نیست، اما ما تلاش زیادی را انجام دادیم تا با مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان و شرکت‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی توافقی را برای انجام مسئولیت اجتماعی خود انجام دهیم تا از این محل پروژه‌های مدرسه سازی تعریف و در مناطق باجمعیت دانش آموزی بالا ساخت مدرسه را نظیر دارالفنون یا حمایت‌های بنیاد برکت و سایر نهاد‌ها انجام دهیم. او خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ رشد جمعیت دانش آموزی و پائین بودن سرانه آموزشی در استان اردبیل احداث ۲ هزار کلاس درس در سال‌های آینده پیش بینی شده تا بخشی از این واحد‌های آموزشی از محل اعتبارات ملی و استانی و بخشی نیز به همت خیرین و مشارکت اجتماعی کارخانه‌ها و نهاد‌های عمومی غیردولتی اجرایی شود. مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل بهره وری منابع انسانی و پشتیبانی‌های اداری و رفاهی کارکنان را یادآور شد و بیان کرد: نیروی انسانی برای هر سازمان با ارزش‌ترین منبع کارآمدی است که در کنار بهره گیری از توان نیروی انسانی متخصص و متعهد برای نوسازی مدارس ما سعی کردیم تا در حد امکان دغدغه‌های رفاهی و معیشتی همکاران را برطرف و با تدارک فضای اقامتی در خراسان رضوی و مازندران زمینه حضور همکاران با خانواده هایشان را در این فضا‌های تفریحی مهیا کنیم. محمدی خلفلو بیان کرد: در کنار تدارک این امکانات در حوزه ورزشی امسال در چند نوبت و رشته‌های ورزشی مختلف توانسته ایم مدال قهرمانی و نایب قهرمانی را به دست آورده و اسباب افتخاری برای سازمان نوسازی باشیم. او با اشاره به روند اجرای طرح «شهید عجمیان» در استان اردبیل تصریح کرد: طرح «شهید عجمیان» هم راستا با سایر مناطق کشور در استان اردبیل نیز برگزار و موفق شدیم با هزینه ۳ میلیارد تومانی در ۳۵۰ مدرسه با همکاری آموزش و پرورش و همت جهادی همکاران فضای پرشور و نشاطی را برای دانش آموزان مهیا کنیم. مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل بیان کرد: در این طرح فضا‌های آموزشی رنگ آمیزی و زیباسازی شده تا دانش آموزان در این فضا تحصیل شایسته و همراه با آرامشی را تجربه کنند و قطعا در سال جدید این طرح با گستردگی بیشتر در سطح استان اردبیل اجرا خواهد شد. محمدی خلفلو اولویت و برنامه‌های راهبردی سال جاری نوسازی مدارس اردبیل را یادآور شد و اظهار کرد: امسال تلاش می‌کنیم تا دو رویکرد جدی را در سازمان دنبال تا بتوانیم به افزایش سرانه فضای آموزشی و تربیتی استان کمک کنیم. او اضافه کرد: رویکرد اول ما در سال ۱۴۰۳ تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه تمام دولتی و خیرین است که تا حد امکان با جذب اعتبارات در این کار اهتمامی جدی خواهیم داشت و در وهله دوم با تامین اعتبار ملی و استانی شاهد شروع پروژه‌های جدید در مناطق با تراکم دانش آموزی بالا خواهیم بود که در این راستا در تلاش برای جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف در قالب مسئولیت اجتماعی هستیم تا براساس این تفاهمنامه‌ها بتوانیم ماموریت خود را انجام دهیم. مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل اظهار امیدواری کرد؛ در کنار تکمیل و بهبود پیشرفت پروژه‌های مدرسه سازی در استان در شهر‌های پرجمعیت نظیر اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر بتوان کمبود فضای آموزشی و ناایمن بودن مدارس را در ابعاد فیزیکی و یا سیستم گرمایشی به صفر رسانده و اقدام عملیاتی در این شهرستان‌ها به ثمر نشیند. باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رقص پرشور دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی
  • اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان
  • ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود
  • انگیزه سرمربی ایرانی الشمال مقابل الاهلی
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • بازگشت هافبک مازنی پرسپولیس با شادی گل رونالدویی!
  • تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا
  • بازگشت صادقی با گل اروپایی و شادی رونالدویی
  • مدارس و ادارات ۱۴ فروردین تعطیل است؟
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی