Web Analytics Made Easy - Statcounter

جرم متهمان سکه ثامن در کیفرخواست صادره، کلاهبرداری مشدد و پولشویی درج شده است، اینکه کلاهبرداری مشدد و مجازات آن چه تفاوتی با کلاهبرداری ساده دارد موضوع این گزارش است. ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از صدور کیفرخواست برای متهمان سکه ثامن خبر داد و گفت: تحقیقات پرونده سکه ثامن در خصوص دو اتهام اعم از کلاهبرداری مشدد و پولشویی، کامل و قرار مجرمیت و کیفرخواست آن صادر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم پرونده در اواسط هفته آینده به دادگاه ارسال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اتهامات مندرج در کیفرخواست صادره برای متهمان سکه ثامن "کلاهبرداری مشدد" است؛ پیش از آنکه به چیستی این جرم بپردازیم لازم است با جرم کلاهبرداری آشنا شویم.

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین، ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، جرم کلاهبرداری اینگونه تعریف شده است: هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها، تجارتخانه‌ها، کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث وپیش‌آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

براساس این تعریف، کلاهبرداری از جمله جرایم مقید است؛ یعنی تحقق آن مقید به بردن مال دیگری است و تا اعمال متقلبانه و جعلی مرتکب، منتج به بردن مال آنها نشود کلاهبرداری محسوب نمی‌شود.

تا اینجا جرم کلاهبرداری ساده متهمان سکه ثامن محقق است؛ چرا که این فرد با راه‌اندازی سایتی خاص که بیشتر شبیه به نوعی قمارکده بوده است، بدون اینکه سکه‌ای به سرمایه‌گذاران تحویل دهد پول‌های آنها را گرفته و در نهایت به خارج از کشور فرار می‌کند و در واقع با یک مانور متقلبانه اموال مردم را می‌برد.

اما این ماده در ادامه تصریح می‌کند «در صورتی که شخص مرتکب، بر خلاف واقع عنوان یا سمت مأموریت از طرف سازمان‌ها یا مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت‌های دولتی یا‌ شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلابی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیرو‌های مسلح و نهاد‌ها و مؤسسات مأمور به خدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه‌جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل: رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی‌ صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا مؤسسات و سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلابی و یا به طور کلی از‌ قوای سه‌گانه و همچنین نیرو‌های مسلح و مأمورین به خدمت عمومی باشد، علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، از 2 تا 10 سال و انفصال ابد از خدمات‌دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

این بخش از ماده، با افزودن شرایطی به ارتکاب جرم کلاهبرداری، مجازات آن را (حبس از یک تا هفت سال) به 2 تا 10 سال، تبدیل و تشدید کرده است.

استفاده از «رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی‌» جهت تبلیغات با هدف ارتکاب کلاهبرداری که در این ماده ذکر شده است، تمثیلی است و شامل طرق دیگر تبلیغات، از جمله استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی نیز می‌شود؛متهمان سکه ثامن نیز که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و فعالیت کرده بودند و علاوه بر اینکه سایت مشخصی داشته‌اند، به گفته وکیل شاکیان تبلیغ آنها در سایت اتحادیه سکه و طلای تهران نیز درج شده بوده است و مشمول این بخش از ماده که مجازات کلاهبرداری را تشدید کرده است، می‌شوند که از آن به عنوان "کلاهبرداری مشدد" نام برده می‌شود.

کیفرخواست پرونده سکه ثامن صادر شد/پرونده مهناز افشار مفتوح استمالباختگان "سکه ثامن" پول‌هایشان را دریافت کردندموافقت رهبر انقلاب با پرداخت بخشی از مطالبات شاکیان سکه ثامن پیش از صدور حکماموال متهمان سکه ثامن با مطالبات مالباختگان برابر نیست

انتهای پیام/

R1397/P/S2,20/CT1 واژه های کاربردی مرتبط دادگاه مفاسد اقتصادی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دادگاه مفاسد اقتصادی دادگاه مفاسد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فتا: ارسال پیام درخواست واریز وجه و ارز دیجیتال شگرد کلاهبرداران اینترنتی است

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، نسبت‌به شیوه‌ی جدید کلاهبرداری اینترنتی هشدار داده است. او در تشریح این شیوه‌ی کلاهبرداری گفت:

یکی از شگردهای مجرمین سایبری به جهت کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی دوستان و نزدیکان شما و سپس ارسال پیام به جهت واریز وجه و یا ارز دیجیتال برای شما است.

- داود معظمی گودرزی، رییس پلیس فتا تهران بزرگ

به گزارش زومیت، او برای مقابله با این شگرد دو راهکار را توصیه کرده است. برای این‌که مردم پس از مواجهه با این پیام‌ها فریب نخورند، رییس پلیس فتا تهران تأکید کرده است که افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.

علاوه‌بر این، معظمی گودرزی برای پیشگیری از هک شدن حساب کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز این راهکار را توصیه کرده است:

«مهم‌ترین راهکار مقابله با دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی، فعال‌سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای است که در واقع می‌تواند به عنوان یک سپر امنیتی مضاعف برای شما عمل کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف کلاهبرداری میلیاردی به شیوه خرید ارز دیجیتال در کازرون
  • مامور قلابی پلیس و همدستش دستگیر شدند
  • مامور قلابی پلیس و همدستش در سیرجان دستگیر شدند
  • دستگیری کلاهبردار ۵۰۰ میلیاردریالی سرمایه‌گذاری در بازار فارکس
  • خریدار سکه سارق از آب درآمد
  • پلیس فتا: ارسال پیام درخواست واریز وجه و ارز دیجیتال شگرد کلاهبرداران اینترنتی است
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • کلاهبرداری فیشینگ ۱۵ میلیاردی در بهارستان/متهم دستگیر شد