Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@15:43:24 GMT

گسترش مناسبات تهران- پکن با سفر ظریف

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۰۸۸۷

ساعت 24- با توجه به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین یک کارشناس مسایل بین الملل می گوید:دولت چین تلاش می کند تا روابط خود با ایران، به عنوان کشوری که در تضاد با آمریکاست و موقعیت مهم استراتژیکی در منطقه خاورمیانه دارد را حفظ کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه  در صدر هیاتی بلند پایه وارد فرودگاه پکن شد و از سوی مقامات چین مورد استقبال قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این سفر با آقای «وانگ یی» همتای چینی خود گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم های آمریکا ضد چین را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه چین  نیز در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآورشد و اظهار داشت: چین از هر اقدامی‌که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می‌کند.طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

روابط ایران و چین نشان می دهد این دو کشور از گذشته های دور تا کنون  فراز و نشیب های بسیاری را در روابط متقابل پشت سر گذاشته اند. و امروز در بسیاری از حوزه های  سیاسی، اقتصادی و برخی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی دارای دیدگاه مشترک و همسو هستند.چین را می توان کشوری نامید که جمهوری اسلامی ایران را در سال های سخت تحریم ها، تنها  نگذاشت و همکاری های قابل ملاحظه ای با ایران داشته و این به عنوان یکی از مولفه های مهم تاثیر گذار، موجب گردید که که روابط دو کشور از روابط پایدار تری بهره مند شوند و اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تقویت گردد.

به دلیل اهمیت موضوع، پژوهشگر ایرنا با «نوذر شفیعی» کارشناس مسایل بین الملل، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت.

گسترش روابط تهران- پکن به نفع سیاست های چین درخاورمیانه است

شفیعی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: امروزه کسانی همانند فرید ذکریا در کتابی تحت عنوان ثروت و قدرت و جهان پسا آمریکایی معتقدند که در نظام بین المللی فعلی، قدرت پراکنده است؛ یعنی قطب های جدیدی از قدرت در حال ظهور می باشند. ظهور این قدرت ها  باعث می شود دولت ها در سیاست خارجی  خود آزادی عمل بیشتری داشته باشند. چین یکی از قطب های مهم قدرت است. این قطب  مهم قدرت، به ایران امکان می دهد در شرایطی که از طرف امریکا و یا اروپا تحت فشار قرار گیرد به سمت سایر قطب ها حرکت کند. در نتیجه  بسیاری از مشکلات خود را از طریق توسل به سایر قطب های حل می کند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت:بنابراین سفر اخیر ظریف به چین در واقع حرکت به سمت یکی از قطب های مهم  قدرت است.این قدرت  هم در شرایط فعلی و هم درآینده روابط بین الملل، قدرتی تاثیر گذار است.در شرایط کنونی ایران تحت فشار حداکثری آمریکا می باشد از طرف دیگر اروپا  چندان در چارچوب تعهدات برجامی خودش عمل نکرده است. کشورهای چین و ژاپن وابستگی به انرژی ایران دارند و تمایل  بیشتری برای نقش آفرینی به عنوان یک قدرت بین المللی دارند، بنابر این ایران به سمت آنان حرکت می کند و می تواند بخش های مهمی از خلاء های سیاست خارجی خود را پر کند.

چین خواهان گسترش همکاری با ایران است

به گفته نوذر شفیعی،چین دارای یک رقابت ذاتی با آمریکا می باشد. اساسا قطب ها و محورهای آینده قدرت در سیاست بین الملل چین و آمریکا هستند. آینده جنگ سرد بین این دو کشور رخ می دهد. تحت این شرایط پکن به دنبال تاسیس باشگاه خود و یافتن یاران و شرکا استراتژیک است. بعید  به نظر می رسد که چین تحت تاثیر فشارهای آمریکا  بخواهد رابطه اش را با ایران قطع کند.

وی افزود: البته چین یک کشوری با نگرش ابزاری است. گاهی اوقات ممکن است  برای منافع ملی  کشورش در مناسبات خود با آمریکا و ایران دست به انتخاب بزند. واقعیت این است که رقابت مهم آینده جهان بین چین و آمریکاست. برای چین مهم است که ایران را به عنوان یک کشوری که با آمریکا در تضاد است و هم در منطقه موقعیت استراتژیکی مهمی دارد برای خودش حفظ کند، زیرا هر قدرت بزرگ نیازمند نفوذ در مناطق جغرافیای مهم است. ایران می تواند به چین برای نفوذ در منطقه خاورمیانه کمک کند.

شفیعی در مورد پروژه یک کمربند یک راه، طرح احیاء جاده ابریشم جدیدکه می تواند به همکاری های گسترده ایران و چین کمک کند اظهار داشت:یکی از نشانه های جهان چند قطبی طرح یک کمربند یک راه است  و این ابر پروژه می تواند کمک بزرگی به کشورهایی نماید که در مسیر این جاده قرار می گیرند. البته این کشورها  نوعی  وابستگی ساختاری به چین پیدا می کنند و به طور اتوماتیک  بخشی از باشگاه پکن محسوب می شوند.

اجرای عملیات این ابر پروژه دستاوردهای  مهمی برای چین و  65کشوری که در  مسیر این پروژه قرار دارند ، به همراه دارد.  البته  با چالش های نیز روبه رو است. اجرای این پروژه به قول چینی ها می تواند یک بازی برد- برد برای همه کشورها باشد.

وی افزود:حضور ایران در این پروژه به عنوان عضوی مهم، می‌تواند فرصت های شغلی زیادی را برای ساکنان این مسیر فراهم کند، و  به تولید کشور  این امکان را می دهد که بیشتر محصولات خود را صادرات محور تولید کند.طرح یک کمربند –یک راه  هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد و در صورتی که طرح‌های سیاسی مانند کاهش تعرفه‌ها همزمان با آن دنبال شوند، می‌توان شاهد تجارت بیشتر، ارتباط آسان‌تر در بسیاری از مناطق و بهبود تجارت و رشد اقتصادی باشیم.در مجموع سفر ظریف برای گسترش همکاری های اقتصادی برای طرفین حائز اهمیت است و با توجه به شرایط فعلی جمهوری اسلامی نوعی مقابله با تحریم های اعمال شده آمریکا محسوب می شود.

ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۰۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟

گروه اندیشه: راه روش زندگی هر ملتی (نظم) حکایتگر میزان موفقیت و شکست آن ملت است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه دو دولت یازدهم و دوازدهم روحانی، تلاش می کند به یکی از مهمترین نقیصه های تاریخی ایرانیان در ۵۰۰ سال گذشته در کتاب «پایاب شکیبایی» که خاطرات دوران وزارت خارجه او است، اشاره کند. نقیصه ای که در اصل عدم برنامه ریزی جدی را به رسمیت شناخته، ابزارها را برای دستیابی به اهداف اندازه گیری نمی کند، افراد راهبردی دلسوز و حامی منافع ملی را ترسو، سازشکار، وسط باز، و ... می داند، و برعکس افراد سطحی و غیر راهبردی، و شعاری، که فقط به آرزوها توجه می کنند و نه به توانمندی ها، افرادی شجاع، دلیر ذکر کرده و به آنان در عمل اعتماد می کنند. این شیوه زیست نه تنها مخل توسعه کشور بوده که در مقاطع تاریخی منتهی به تجزیه کشور عزیزمان ایران شده است. ظریف در خاطرات خود می گوید:

از دید استاد دکتر روح الله رمضانی، (نویسنده کتاب پر ارزش تاریخ سیاست خارجی ایران از صفویه تا پایان پهلوی اول) سیاست خارجی ایران کمینه در ۵۰۰ سال گذشته از ناسازگاری ژرف میان آرزوها و توانمندی ها رنج برده است...(این در حالی است که) هدف ها می باید با جهت گیری به سوی آرمان ها و آرزوها ولی بر پایه توانمندی ها شکل گیرد. افسوس که راهکارهای واقع بینانه در فرهنگ همگانی ما ایرانیان امری پسندیده نیست. از این رو آنان که بر پایه آرزوها و بدون نگاه به توانمندی ها گام برداشته اند، هرچند در دستیابی به آرزوها ناکام مانده و یا فراتر از آن به منافع ملی و یکپارچگی سرزمینی کشور زیان زده باشند، همچنان قهرمانان تاریخی ما شناخته شده اند. و آنان که در چارچوب توانمندی برای رسیدن به آرمان های ملی کوشیده اند، بیشتر ترسو، سازشکار، فریب خورده، و واداده شناخته شده اند.

در فرهنگ سیاسی ما نرمش نرمش و سازش همچون دست کشیدن از آرمان ها و ارزش ها (یا به زبان روشن تر آرزوها) به شمار می رود که نکوهیده است. در برابر، ناسازگاری، تندخویی، و سازش ناپذیری (یا به بیان روشن تر پافشاری بر آرزوها) پسندیده و ستاینده است.

بر پایه همین چاله شناختی همگانی ما است که آنان که با آرزوهای ارزشمند پس گرفتن سرزمین های از دست رفته ایران در جنگ ایران و روس، و بدون نگاه به توانمندی های کشور، جنگ پسین را راه انداختند که به از دست رفتن بخش های ارزشمندی از سرزمین ایران از قفقاز تا قزوین انجامید، کمتر برای این کژروی سهمگین تاریخی نکوهش می شوند. آنان که برای جلوگیری از زیان بیشتر، در پیمان ترکمانچای بخش هایی از سرزمین کشور را بازپس گرفتند تا امروز در نگرش همگان و در کتاب های درسی نکوهیده و میهن فروش شناخته می شوند. بی گمان پیمان ترکمانچای بسیار زیان آور بود و انگیزه نگهداری تاج و تخت در آن دیده می شود، ولی کسی نمی پرسد که چه فرآینده به چنان پیمانی انجامید که ایران ناگزیر از گفت وگو پس از شکست و درماندگی شد، و آن پیمان خفت بار دست کم، بخش ارزشمندی از خاک تازه از دست رفته را به ایران بازگرداند.

نگاه نکردن به توانمندی ها در رفتار روزانه ما نیز به چشم می خورد؛ آن جا که پشت چراغ راهنمایی، برای گردش به چپ، تمامی پهنای خیابان را گرفته و راه همگان را می بندیم؛ و یا در پشت تونل ها و راه هایی که دو خط به یک خط تبدیل می شوند، چندین خط می سازیم و مایه تاخیر خودمان و دیگران می شویم. این همان گزینش تاریخی است که خودمان انجام داده ایم، و هنوز در گوشه گوشه زندگی به همین گزینش مشغولیم. بنده نیز خودرا تافته جدابافته ای از این «خودمان» نمی دانم و بر برج عاج روشنفکران شیفته بیگانگان نمی ایستم. (پایاب شکیبایی صص ۲۷ و ۲۸)

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898417

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد
  • اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست