Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر به نقل از رویترز،  مدیران بانک‌ها و پالایشگاه‌های طلا به رویترز گفتند که بحران جعل شمش‌های طلا بازارهای طلای جهان را در برگرفته است. شمش‌های طلایی که به طور فربکارانه‌ای دارای لوگوی پالایش‌گاه‌های معتبر هستند، برای ورود طلای غیرقانونی یا قاچاق به بازارهای جهان و پول‌شویی، تولید می‌شوند. شناسایی این شمش‌های جعلی بسیار مشکل است و این آنها را به ابزاری ایده‌آل برای دلالان مواد مخدر و اسلحه تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته مدیران ارشد صنعت پالایش طلا و بانک‌های بزرگ، در ۳ سال گذشته، شمش‌هایی به ارزش حداقل ۵۰ میلیون دلار با لوگوی پالایشگاه طلای سوئیس ضرب شده‌اند. این شمش‌ها توسط ۴ پالایشگاه ممتاز طلای سوئیس شناسایی و در صندوق طلای بانک جی‌پی‌مورگان، که یکی از بزرگترین بانک‌های فعال در قلب صنعت طلا است، کشف شدند. 

۴ مدیر ارشد این بانک به رویترز گفته‌اند که حداقل ۱۰۰۰ شمش یک کیلویی استاندارد که به آنها کیلوبار می‌گویند، با مشخصات جعلی بوده‌اند. البته این درصد کوچکی از صنعت تولید شمش طلای جهان است که سالانه ۲ الی ۲.۵ میلیون شمش یک کیلویی تولید می‌کند. اما ممکن است هزاران شمش دیگر شناسایی نشده باشند و هزاران شمش دیگر همچنان در چرخه خرید و فورش هستند. 

در حالی که تشخیص شمش‌های جعلی که معمولا دارای خلوص پایینی هستند، آسان است، این شمش‌های جعلی جدید از طلای واقعی و با خلوص خیلی بالا استفاده می‌کنند و تنها چیز جعلی در مورد آنها مشخصات حک شده و مهر شرکت تولیدکننده است. 

این شمش‌های جعلی جدید راهی نو برای پول‌شویی و ورود پول‌های کثیف به بازار است. هنوز مشخص نیست که این شمش‌ها توسط چه کشوری تولید می‌شوند، اما بیشترین احتمال این است که آنها در چین، که بزرگترین تولیدکننده طلای جهان است تولید شده باشند و با استفاده از تاجران این کشور به بازارهای بزرگی مانند هنگ‌کنگ، ژاپن و تایلند راه یافته باشند. هرچند احتمال کشف و ممنوعیت خرید و فورش این شمش‌ها در غرب آنها را وارد بازارهایی مانند بخش‌هایی از آفریقا، ونزوئلا، کره‌شمالی و سایر کشورهایی که به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌باشندف کرده است. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۱۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت سیزدهم به استان سمنان، در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، گفت: در وهله اول از لطف خداوند و سپس از تلاش‌های همه کسانی که برای بازگشت این ۲۰۱ واحد تولیدی به چرخه تولید زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش استاندار درباره اینکه در کنار تلاش برای احیای واحد‌های راکد، تلاش شده از تعطیل و راکد شدن واحد‌هایی که دچار مشکل بودند هم جلوگیری شود، افزود: طبق گزارشی که ارائه شده با احیای این واحد‌ها حداقل ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان سمنان کاهش و اشتغال افزایش یافته و حتی بعضی از واحد‌ها دنبال نیروی کار هستند که این خبر بسیار خوبی است.

آقای رئیسی با بیان اینکه سمنان می‌تواند استان نمونه اشتغال، تولید، کار دانش‌بنیان و رونق و رشد تولید باشد، گفت: نرخ تورم در استان کاهشی و نرخ رشد اقتصادی افزایشی است و قابل تقدیری است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در گروه رونق تولید است، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها باید بر این محور باشد که تولید افزایش یابد. قاچاق کالا مانعی در مسیر تولید و در واقع خنجری بر پشت نظام تولید است که تولید و اشتغال را مختل می‌کند و مبارزه با قاچاق اقدامی در جهت رونق تولید است.

آقای رئیسی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محور‌های اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده  که قابل تقدیر است و امیدوارم همه واحد‌های دیگر راکد هم به چرخه تولید بازگردند. همین واحد‌های تولیدی که امروز از نمایشگاه آنها بازدید کردیم اعلام کردند که هدف‌گذاری‌های خوبی در جهت رشد تولید برای آینده کرده‌اند که مایه خرسندی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آن دسته از واحد‌های تولیدی که در اثر بروز مشکل از سوی بانک‌ها تملک می‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه این واحد‌ها به دلیل اشتغالات بانک‌ها به مسائل بانکی دچار رکود می‌شوند، اما این شایسته نیست که این واحد‌ها به این شکل از تولید بازبمانند. در جریان بازدید ما از نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برگزار شده پیشنهادی مطرح شد که کارگروهی با حضور وزارت صمت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و ستاد احیا تشکیل شده و در راستای خودداری بانک‌ها از بنگاه‌داری این واحد‌ها را راه‌اندازی کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند.

آقای رئیسی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و تحقق آن را نیازمند ساز و کار‌هایی دانست و افزود: یکی از بخش‌هایی که در تحقق مشارکت مردم در راستای جهش تولید بسیار سهم دارد، بخش تعاونی است؛ تعاونی‌ها و افرادی که توانایی، امکان و انگیزه دارند با همکاری وزارت تعاون و دیگر بخش‌های مربوطه به میدان بیایند چرا که امسال یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید، میدان دادن به تعاونی‌هاست.

رئیس جمهور حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد را بسیار اثربخش توصیف و تصریح کرد: حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد از جلوه‌های مهم مشارکت مردمی در جهش تولید خواهد بود. تحقق شعار سال نیازمند مشارکت و تلاش همه بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی، بخش خصوص و تعاونی است. دولت در این مسیر همه حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و حقوقی را از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی به عمل خواهد آورد تا جهش تولید تحقق یابد.

آقای رئیسی تاکید کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. برنامه جدی دولت مردمی حمایت از تولید، کار و کارگر است و در این راستا رفع مشکلات معیشتی و مسکن کارگران نیز مورد توجه دولت است و مقرر شده با فعال شدن تعاونی‌های مسکن در واحد‌های تولیدی و کارخانجات رفع دغدغه کارگران در زمینه مسکن نیز به طور جدی دنبال شود.

دیگر خبرها

  • احیای ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد کشور
  • چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند
  • گشتی در چهارشنبه بازار گرگان
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی
  • واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها مصداق بارز بنگاه‌داری است
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد