Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@09:53:00 GMT

باید خواندن کتاب در کتابخانه به لذت مبدل شود

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۲۴۴۵

باید خواندن کتاب در کتابخانه به لذت مبدل شود

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین پایانی نخستین جشنواره نشان هدهد سفید عصر امروز باحضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

براساس این گزارش؛ صالحی وزیر ارشاد در این مراسم گفت: یکی از چیزهایی که در فضای کتابخانه‌های عمومی مورد نظر بود این که به سوی آن حرکت کنیم؛ کتابخانه‌های ما به گونه‌ای برای کودکان و نوجوانان فضایی برای زندگی داشته باشند؛ با این نگاه خوشبختانه اتفاق‌هایی افتاده البته تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم تا کتابخانه‌هایمان آنگونه که باید باشند اما اتفاق‌هایی بوجود آمده و گام‌هایی برداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ابتدا هیچ کتابخانه‌ای نداشتیم که بخش کودک داشته باشد اما اکنون تمام کتابخانه‌های ما بخش کودک و نوجوان دارند و قدم دوم این بود تلاش کنیم بخش کودک و نوجوان جذابیت‌های بیشتری برای زندگی کردن داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه‌ها باید مثل خانه باشند و به همان میزان جذابیت داشته باشند که اگر چند روز کودکان و نوجوانان به آن مراجعه نکردند احساس کنند به خانه‌شان نرفته‌اند؛ این مسیر جذاب کردن کتابخانه کار آسانی نیست اما قدم‌هایی برای آن برداشته شده است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها صرفا نباید قفسه کتاب باشند کتابخانه قفسه زمخت کتاب نیست بلکه کتابخانه پارک کتاب است؛ کسی که در آن می‌رود باید نفس بکشد این اتفاق کم‌کم می‌افتد اما کار دیگری که باید رخ دهد این است که کتابخانه باید کارگاه خلاقیت بشود؛ چرا که کتابخانه قرائت‌خانه نیست باید محیطی باشد که مثل چشمه‌ای بجوشد از درون بچه‌ها،‌ تبدیل و همراه کردن کتابخانه به کارگاه هم کار آسانی نیست.

وزیر ارشاد تصریح کرد: کودکان و نوجوانانی که به محیط کتابخانه می‌آیند باید حس کنند بزرگ و بزرگتر می‌شوند این هم یکی از اتفاقاتی است که باید در کتابخانه‌های ما رخ دهد. یکی از اتفاقات دیگر این است که کتابخانه‌ها به جای اینکه یکطرفه باشند باید مشارکتی و تعاملی باشند تا بچه‌ها حس کنند در کتابخانه نقش دارند؛ آنچه برای من جذاب بود و در سومین شماره نشریه هدهد هم به آن اشاره کردم این بود که ما باید به سوی کتابخانه مشارکتی حرکت کنیم.

صالحی با بیان اینکه یکی از چیزهایی که نیاز داریم این است که در کتابخانه‌ها خواندن به لذت مبدل شود، گفت: این مهم است که چگونه خواندن را به لذت مبدل کنیم. ترکیب خواندن و آفریدن لذت‌‌بخش است و یکی از راه‌های لذت آفریدن این است که کتاب خوب بخوانیم، خواندن خوب کتاب ذائقه انسان را نسبت به کتاب بالا می‌برد ولی برخی کتاب‌ها گاهی به جای کمک سد راه کتاب خواندن می‌شوند؛ اینکه چطور کتاب خوب پیدا کنیم تا از خواندن کتاب لذت ببریم یکی از راه‌هایی است که جشنواره درپی آن بود.

وی در پایان گفت: جشنواره هدهد سفید یک تجربه جدید در کشور ما است و در آن پروسه کودکان و نوجوانان از نقطه‌های مختلف ایران کتاب‌هایی را انتخاب کرده و امروز به اینجا آمدند.

براساس این گزارش،‌ عموزاده خلیلی دبیر نخستین جشنواره نشان هدهد سفید نیز در این مراسم توضیحاتی در مورد روند اجرایی اولین دوره ارائه کرد و در پایان مراسم برترین‌ها از سراسر ایران تقدیر شدند.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین جشنواره نشان هدهد سفید سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواندن یک شعر درباره «آقازاده‌ها» در حضور رهبر انقلاب + فیلم

 لحظاتی از شعرخوانی طنز آقای سعید سلیمان‌پور درباره آقازاده‌ها را در دیدار شب گذشته جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در این ویدئو ببینید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده
  • خواندن یک شعر درباره «آقازاده‌ها» در حضور رهبر انقلاب + فیلم
  • هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور