Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@14:35:40 GMT

تنش اسرائیل و حزب الله؛ اسرائیل به دنبال چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۲۵۴۷

تنش اسرائیل و حزب الله؛ اسرائیل به دنبال چیست؟

فرارو- در روزهای اخیر، اسرائیل با ادعای مقابله با نیروهای نزدیک به ایران، به طور همزمان به سه کشور سوریه، عراق و لبنان حمله کرد. حزب الله لبنان، که دو بار در جریان این حملات هدف قرار گرفت، قول داد به اسرائیل پاسخ دهد.
به گزارش فرارو، اوایل هفته جاری در حالی که رئیس جمهور فرانسه مشغول رایزنی با همتایان ایرانی و آمریکایی درباره دیدار سران ایران و آمریکا بود، ناگهان اسرائیل به مواضع گروه‌های همسو با ایران در عراق، لبنان و سوریه حمله کرد و تعدادی از اعضای این گروه‌ها را به شهادت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این حملات که ظاهرا به شدت شخص سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، را خشمگین کرد، در محله «ضاحیه جنوبی» بیروت اتفاق افتاد. اسرائیل در اقدامی بی‌پروا با دو پهپاد انتحاری به یک دفتر رسانه‌ای حزب الله در ضاحیه جنوبی حمله کرد. حمله‌ای که واکنش تند سید حسن نصرالله را در پی داشت. همزمان، دو تن از اعضای حزب الله در حمله دیگر اسرائیل به جنوب دمشق جان‌شان را از دست دادند. نصرالله، طی یک سخنرانی گفت واقعه ضاحیه جنوبی «بسیار بسیار خطرناک» و «اولین اقدام متجاوزانه از ۱۴ آگوست ۲۰۰۶» به بعد است. دبیر کل حزب الله همچنین اسرائیل را به پاسخ دادن تهدید کرد و از شروع یک «مرحله جدید» در برابر اسرائیل سخن گفت.
پاسخ حزب الله چه خواهد بود؟
به نظر می‌رسد این بار بر خلاف گذشته، انتقام‌گیری حزب الله از اسرائیل قطعی است. سه شنبه گذشته، دو منبع نزدیک به حزب الله به خبرگزاری رویترز گفتند این حزب در پاسخ به حمله پهپادی به بیروت، در حال برنامه‌ریزی یک «حمله حساب‌شده» به اسرائیل است. با این حال نمی‌خواهد با اسرئیل وارد جنگ شود. یکی از این منابع اعلام کرد واکنش حزب الله طوری طراحی شده که به جنگ ختم نشود، چرا که حزب الله جنگ نمی‌خواهد. علاوه بر این، خود نصرالله خطاب به اسرائیل گفت: «امشب به ارتش اسرائیل در مرز می‌گویم، هوشیار باشید. منتظر ما بمانید. دو، سه یا چهار روز.»
اسرائیل مسئولیت حمله به بیروت را برعهده نگرفت. با این حال، تهدیدات نصرالله را جدی گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به تهدیدات دبیر کل حزب الله گفت نصرالله باید «آرام باشد.»
با جدی شدن احتمال واکنش حزب الله، کشورهای غربی - فرانسه، بریتانیا و آمریکا - برای آرام کردن وضعیت دست به کار شدند. آمریکایی‌ها به لبنان گفتند حمله اسرائیل جزئی بوده و نباید آن را بزرگنمایی کرد. با این حال، به گفته روزنامه لبنانی الاخبار، نزدیک به حزب الله، مقامات لبنان به فرانسوی‌ها اطلاع داده‌اند که حزب الله «قطعا» به اسرائیل پاسخ خواهد داد.
هنوز معلوم نیست پاسخ حزب الله چگونه خواهد بود. اساسا چنین چیزی جزو اسرار نظامی است. با این حال، منابع مطلع به الاخبار گفته‌اند پاسخ حزب الله به گونه‌ای نخواهد بود که یک هدف زده شود یا اینکه یک سرباز اسرائیلی کشته شود. هدف اصلی حزب الله این است که طوری پاسخ دهد که اسرائیل دیگر به مواضع حزب الله در لبنان حمله نکند. نصرالله بر این مسئله تاکید کرده و گفته بود نمی‌خواهد سناریوی حملات اسرائیل به عراق در لبنان تکرار شود.
کارشکنی در فرآیند تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا
حمله پهپادی به دفتر رسانه‌ای آشکارا ماهیت تحریک آمیز داشت. طبق ادعای اسرائیل، اهدافی که در سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت، ماهیت تهدیدآمیز داشت. با این حال، هنوز معلوم نیست که چرا اسرائیل به یک دفتر رسانه‌ای در بیروت که هیچ تهدید فوری برای اسرائیل نداشت، حمله کرد.
از اوایل هفته جاری، به ابتکار ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تلاش‌هایی برای فراهم‌سازی مقدمات دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا انجام شد. ماکرون حتی از انجام این دیدار در هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرد. محافل اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل از این تحول ناگهانی در مناسبات تهران و واشنگتن نگران شدند. برخی ناظران معتقدند که تحرکات جدید اسرائیل با هدف کارشکنی در فرآیند تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا انجام شده است. در همین رابطه، نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن، به فرارو گفت: «چون نتانیاهو تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران را دوست ندارد و علاقمند است تنش میان ایران و آمریکا بالا باشد، دست به این اقدامات می زند.»   بخوانید: چرا اسرائیل از احتمال دیدار روحانی و ترامپ نگران است؟
چرا اسرائیل گستاخ شد؟
اسرائیلی‌ها به دلایل گوناگون از احتمال حل شدن مشکلات ایران و آمریکا نگران هستند. اما دلیل عمده نگرانی‌شان این است که آنها بیم آن را دارند که ترامپ شتابزده با ایران توافقی امضا کند که نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را نادیده بگیرد. اندکی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای هرگونه توافق جامع و جدید با ایران، 12 شرط تعیین کرد که یکی از آنها عدم تهدید اسرائیل از سوی ایران است. اما ترامپ دوشنبه گذشته، زمانی که در مورد دیدار با روحانی صحبت می‌کرد، فقط سه شرط برای توافق با ایران مطرح کرد که هیچکدام مستقیما به اسرائیل مربوط نمی‌شوند. ترامپ گفت او می‌خواهد ایران تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک نداشته باشد و همچنین محدودیت‌های هسته‌ای طولانی‌تر باشد.
این روزها رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات ناشناس اسرائیلی اعلام می‌کنند که اسرائیل عمیقا از مواضع تازه ترامپ درباره ایران نگران است. یک وزیر اسرائیلی به کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت: «ما هیچ تمایلی به مذاکرات میان ایالات متحده و ایران نداریم.»
با توجه به این مواضع، اصلا بعید نیست که اسرائیل با هدف برجسته کردن تهدیدات گروه‌های نزدیک به ایران، دست به اقدامات تحریک‌آمیز علیه حزب الله زد تا هم دیدار احتمالی روحانی و ترامپ را تحت الشعاع قرار دهد و هم به دولت ترامپ بگوید که در گفتگوها با ایران باید مسئله نفوذ منطقه‌ای آن و گروه‌های نزدیک به ایران حل و فصل شود. به نظر می‌رسد که حزب الله این طرح را می‌فهمد. به همین دلیل تاکید کرده است که پاسخ به اسرائیل «حساب‌شده» خواهد بود و به جنگ منتهی نخواهد شد. با این حال، تنش‌های فعلی دو طرف - اسرائیل و حزب الله- دارد. باید منتظر ماند و دید طرف مقابل، یعنی اسرائیل، بعد از پاسخ حزب الله چه اقدامی می‌کند. آیا از این امر برای تشدید تنش‌ها و بی‌اثر کردن میانجیگری رئیس‌جمهور فرانسه میان روحانی و ترامپ استفاده خواهد کرد یا اینکه راه دیگری را برای انتقال نگرانی‌های خود از مصالحه احتمالی تهران و واشنگتن انتخاب خواهد کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اسرائیل حزب الله دیدار روحانی و ماکرون حمله اسرائیل به بیروت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارات صهیونیست‌ها از حمله ایران فراتر از تصور بود

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، شامگاه شنبه نیروی هوافضای سپاه ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به سمت اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. این عملیات در پاسخ به حمله روز ۱۳ فروردین رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران ارشد ایرانی در این کشور انجام شد.

در همین راستا خبرنگار مهر در گفت‌وگو با «دکتر شیخ هاشم ابو خمسین» تحلیلگر عراقی و از مجاهدان حشدالشعبی به گفت‌وگو پرداخته است.

در ادامه متن مصاحبه را می‌خوانیم:

تحلیل شما از حمله پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی که در پاسخ به تجاوز این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت، چیست؟

در ابتدا من این پیروزی بزرگ را را به کل محور مقاومت، مجاهدان و مستضعفان و ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای(حفظه الله) و مردم ایران تبریک عرض می‌نمایم.

ارزیابی من این است که این حمله کاملا در تحقق اهدافش موفق شد، در واقع پیش از اینکه موشک ها و پهپادهای ایرانی به اراضی اشغالی برسند، اهداف ایران محقق شد. پیش از انجام عملیات، ایران در اراضی اشغالی جنگ روانی و ترس و وحشت زیادی ایجاد کرد و توانست در دل‌ فرماندهان نظامی صهیونیست و جامعه صهیونیستی ترس و واهمه بیاندازد. آنها به خاطر اینکه در انتظار حمله ایران بودند از سفر سربازان جلوگیری می‌کردد، و برخی از فرماندهان شروع به فرار از ارتش و یگان‌های نظامی کردند. در واقع این حمله ایران اسلامی قبل از جنبه فیزیکی خود نتایج و ثمراتش را نشان داده بود.

این حمله در ضعیف و ذلیل کردن اسرائیل نقش داشت و این مساله را می‌توان در سخنان مقامات و مطالب رسانه‌های اسراییلی مشاهده کرد. همچنین این حمله در برهم زدن امنیت اسرائیل و شکستن هیبت آن نقش مهمی داشت. این عملیات تنبیهی و مقتدرانه موجب شد که اسرائیلی‌ها صدها بار قبل از حمله جمهوری اسلامی به آن فکر کنند که چه کسانی ممکن است با این عملیات مرتبط باشند.

این عملیات پاسخی به اسرائیل و آمریکا بود و از سوی دیگر ارتباط اضلاع محور مقاومت را با یکدیگر نمایان کرد.اگر چه این حمله از سوی ایران بود، اما با حمله بسیار شدید حزب الله همراه شد و همزمان با آن نیز گردان‌های حزب الله عراق ، انصار الله در یمن و مقاومت غزه نیز عملیات های علیه صهیونیست‌ها به اجرا گذاشتند.

این عملیات نشان داد که یک قدرت محوری در منطقه وجود دارد که چنانچه بخواهند به ایران حمله کنند شاهد یک حضور و دفاع حماسی از غزه ، لبنان ، سوریه ، عراق و یمن خواهیم بود. این محور متشکل از ۶ جبهه ضد اسرائیل است بنابراین اراده بزرگی در شکست طغیان‌گری و خشونت و تروریسم صهیونیست‌ها وجود دارد.

رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به دنبال معرفی این حمله واکنشی به عنوان تجاوز هستند. در صورتی که براساس منشور ملل متحد و بر اساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل این حمله‌ای موجه است؟ تحلیل شما چیست؟

طبیعتا رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به دنبال تحریف یا کاهش اهمیت این حمله هستند. واقعیتی که این کشورها و رژیم صهیونیستی و افکار عمومی با آن برخورد کردند ، گواه این مساله است که این حمله حق ایران در دفاع از خود است. دوم اینکه زمانی این پاسخ داده شد که شورای امنیت نتوانست حمله به کنسولگری ایران از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کند و طبیعی است که هر کشوری در چنین شرایطی از خود دفاع کند.

در واقع نفاق و ریاکاری فرانسه، آمریکا و بریتانیا در این زمینه بر ملا شد که فقط در خصوص اجرای قوانین شعار می‌دهند. بنابراین تحرکات زیادی را انجام دادند تا نگذارند شورای امنیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کند.

حمله موشکی و پهپادی ایران تا چه میزان موفقیت آمیز بود و چه هزینه‌ها و یا خسارت‌هایی را بر اسرائیل به بار آورد؟

اسرائیل از این حمله موشکی و پهپادی ایران متحمل خسارات زیادی شد و بر اساس اعلام برخی منابع ۴۴ افسر صهیونیست در پایگاه نفتالین کشته شدند و و وضعیت ۱۸ سرباز دیگر که مجروح شده اند وخیم است و این آمار فقط یک پایگاه است!

در سطح خسارات مادی توقف سفرهای هوایی کافی است که ضرری بالغ بر یک میلیارد دلار برای صهیونیست ها به بار آورد، از طرفی ضررهای شرکت‌های بیمه و خسارت‌های اقتصادی ناشی از بورس، گردشگری، بنادر و از بین رفتن امنیت اقتصادی را باید به این آسیب ها اضافه کرد. هواپیماهای جنگی نیز به خاطر هشدار قرمز اجازه پرواز نداشتند همه این‌ها بخشی از خسارت‌های رژیم صهیونیستی در اثر حمله ایران است. البته باید بگوییم که خسارت های مادی اگر در کنار آسیب های روحی و روانی قرار گیرد، شرایط را برای اشغالگران بسیار فراتر از تصور سخت تر می کند.

کد خبر 6081270 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق شکست سنگینی به اسراییل وارد کرد
  • عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد
  • حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند
  • 4 گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران | حمله مستقیم به ایران چه پیامدی برای تل‌آویو و واشنگتن دارد؟
  • ترکیه: نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است
  • خسارات صهیونیست‌ها از حمله ایران فراتر از تصور بود
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • ایران به دنبال تثبیت یک «عادی جدید» در منطقه/ اهداف ایران در حمله سنجیده و منطقی بود
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟