Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایمنی‌درمانی، روش امیدوارکننده‌ای برای درمان سرطان است اما درمان‌های کنونی فقط روی برخی از بیماری‌ها موثر هستند. پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) در حال حاضر، میکروارگانیسم‌های روده را به عنوان یک عامل تصمیم‌گیرنده آزمایش می‌کنند.

ایمنی‌درمانی سرطان، به بیماران مبتلا به سرطان‌های غیرقابل کنترل، امید دوباره‌ای می‌بخشد اما برای همه افراد سودمند نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از انواع ایمنی‌درمانی موسوم به "CAR T" فقط روی یک سوم بیمارانی که آن را دریافت می‌کنند، موثر است. شاید دلیل این موضوع در میکروب‌های ساکن روده باشد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد و "دانشگاه کارولینای شمالی"(UNC) سعی دارند میلیون‌ها میکروب کوچک ساکن در بدن انسان را بررسی کنند تا بین موفقیت یک درمان و شکست آن تمایز قائل شوند.

"آمی بهات"(Ami Bhatt)، استادیار پزشکی و ژنتیک دانشگاه استنفورد گفت: شواهد مقدماتی و موقعیتی بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند "ریزاندامگان همزیست" یا "میکروبیوتا"(microbiota)، نقش مهمی در بدن بر عهده دارد. ما سعی داریم عاملی را کشف کنیم و این عامل می‌تواند یک مولکول یا قسمتی از DNA باشد که با بهبود واکنش نسبت به درمان همراه است.

روش جدیدی برای درمان سرطان

بهترین روش‌های درمان سرطان تا سال‌ها، جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی بوده‌اند اما پزشکان در دهه گذشته تلاش کرده‌اند تا سیستم ایمنی بدن بیماران را برای مبارزه با سرطان تحت کنترل درآورند.

پزشکان در روش CAR T، سلول‌های تی را که در واکنش ایمنی بدن نسبت به بیماری نقش دارند، حذف و اصلاح می‌کنند؛ در نتیجه توانایی سلول‌ها در حمله به سلول‌های سرطانی بهبود می‌یابد.

"اندرو رضوانی"(Andrew Rezvani)، استادیار پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: CAR T، تاکنون برای درمان سرطان‌های غیرقابل کنترل از جمله "لنفوم"(lymphomas) مورد استفاده قرار گرفته اما کارآیی آن فقط بین 30 تا 40 درصد بوده است.

هیچ‌کس از رخدادهای این فرآیند مطمئن نیست اما طی دهه گذشته، سرنخ‌هایی در مورد نقش مهم میکروبیوم به دست آمده است. برای مثال، پژوهشگران اخیرا دریافته‌اند که تومورها، با سرعت‌های گوناگونی در موش‌های آزمایشگاهی که محل سکونت متفاوتی دارند، رشد می‌کنند. هنگامی که موش‌ها در کنار هم ساکن شدند، تفاوت‌ها از بین رفتند و مشخص شد که یک عامل قابل انتقال، روی گسترش سرطان تاثیر می‌گذارد.

بهات افزود: علاوه بر این، ما دریافتیم که موش‌ها مدفوع یکدیگر را می‌خورند و این موضوع، تاثیر قابل توجهی بر سرطان دارد.

تاثیر میکروبیوم بر روند درمان

بهات، رضوانی و "تسا آندرمن"(Tessa Andermann)، استادیار پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی برای بررسی این موضوع که آیا اثر میکروبیوم بر انسان مانند تاثیر میکروبیوم بر موش‌ها است یا خیر، دو آزمایش بالینی CAR T را آغاز کردند. آنها نمونه‌های خونی حدود 100 نفر را که به لنفوم و سرطان خون وخیم مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آندرمن گفت: آزمایش‌ها، فرصت منحصر به فردی را برای ما فراهم کردند تا بتوانیم نمونه‌های خون و مدفوع را ادغام کنیم و میکروبیوم میزبان و اثر آن را بر پیامدهای درمان CAR T تشخیص دهیم.

از آنجا که هیچ‌کس دقیقا مطمئن نیست که چگونه میکروبیوتا، بر پیامدهای درمان CAR T اثر می‌گذارد، پژوهشگران در نظر دارند تا یک شبکه گسترده در این رابطه ایجاد کنند. آنها ارتباطات احتمالی سلول‌های تی و تاثیر آنها را بر پیامدهای درمان CAR T را بررسی کردند.

رضوانی ادامه داد: هدف نهایی پژوهشگران، تنها بررسی تاثیر میکروبیوم بر درمان CAR T نیست. ما قصد داریم بفهمیم که چه کسی می‌تواند بهترین نتیجه را از ایمنی‌درمانی بگیرد و چه کسی در معرض خطر عوارض جانبی آن قرار دارد.

وی افزود: سوال مهم این است که چگونه می‌توانیم تاثیر روش CAR T را افزایش دهیم اما به عنوان یک پزشک، برای من مهم است تا بیمارانی که به این روش، واکنش مثبت نشان می‌دهند و بیمارانی که هیچ واکنشی ندارند را شناسایی کنیم. هر نکته‌ای که به ما در شناسایی بیمارانی که از این روش سود می‌برند و یا این روش برای آنها مفید نیست، کمک کند، موثر خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان بدن انسان درمان ژنتیک سیستم ایمنی بدن رشد بدن انسان درمان سرطان سیستم ایمنی بدن بیماری استنفورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان و بنیاد سرطان ‏CRIS به محققان دانشگاه آکسفورد، موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن ۱.۷ میلیون پوند برای ساخت واکسن سرطان ریه اعطا کرده است.

به گزارش ایسنا، واکسن LungVax که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد، موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن ساخته شده است، از فناوری مشابه واکسن آسترازنکا برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌کند. این تیم برای حمایت از تحقیقات آزمایشگاهی و تولید اولیه ۳۰۰۰ دوز از واکسن در مرکز تولید زیستی بالینی آکسفورد،  بودجه‌ای در ۲ سال آینده دریافت خواهد کرد.

سلول‌های سرطانی ریه به دلیل داشتن پروتئین‌های «پرچم قرمز» به نام نئوآنتی‌ژن‌ها با سلول‌های طبیعی متفاوت به نظر می‌رسند. نئوآنتی ژن‌ها به دلیل جهش های سرطان‌زا در DNA سلول، در سطح سلول ظاهر می‌شوند. واکسن LungVax در واقع دارای رشته‌ای از DNA است که سیستم ایمنی را آموزش می‌دهد تا این نئوآنتی‌ژن‌ها را روی سلول‌های غیرطبیعی ریه تشخیص دهد. این واکسن در ادامه سیستم ایمنی را فعال می‌کند تا این سلول‌ها را بکشد و سرطان ریه را متوقف کند.

اگر این مراحل با موفقیت سپری شود، واکسن مستقیما وارد آزمایش بالینی می‌شود. اگر کارآزمایی اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای را ارائه دهد، این واکسن می‌تواند برای افرادی استفاده شود که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند. این می تواند شامل افراد ۵۵ تا ۷۴ ساله باشد که در حال حاضر سیگار می‌کشند یا قبلا سیگاری بوده‌اند و در حال حاضر واجد شرایط بررسی های هدفمند سلامت ریه هستند.

پروفسور تیم الیوت، سرپرست تحقیقات پروژه LungVax، می‌گوید: «تشخیص سرطان برای سیستم ایمنی سخت است. شناسایی و حمله سیستم ایمنی به سرطان یکی از بزرگترین چالش‌ها در تحقیقات کنونی سرطان به حساب می‌آید. این تحقیق می‌تواند واکسنی را بر اساس فناوری واکسن آکسفورد، که خود را در همه‌گیری کووید-۱۹ ثابت کرده، ارائه دهد. اگر بتوانیم موفقیتی را که در آزمایش‌ها در طول همه‌گیری دیده شد تکرار کنیم، می‌توانیم سالانه زندگی ده‌ها هزار نفر را نجات دهیم.

پروفسور سارا بلاگدن، استاد دانشگاه آکسفورد و موسس پروژه LungVax نیز در این باره می‌گوید: ما در حال ساخت واکسنی برای جلوگیری از تشکیل سرطان ریه در افراد در معرض خطر هستیم. این یک گام مهم و رو به جلو در جلوگیری از این بیماری ویرانگر است.

پروفسور مریم جمال هنجانی از دانشگاه کالج لندن و موسسه فرانسیس کریک، که هدایت کارآزمایی بالینی LungVax را بر عهده دارد، می‌گوید: نزدیک به ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه، بعد از گذشت ۱۰ سال از شروع این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند. این روند باید تغییر کند.  بر اساس مدل‌های کامپیوتری و تحقیقات قبلی، انتظار داریم که واکسن می‌تواند حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه را پوشش دهد و این بودجه به ما اجازه می‌دهد تا اولین قدم‌های حیاتی را برای آزمایش‌ در بیماران برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر در مراکز درمانی کردستان
  • بیمارستان امام حسن دزفول دومین بیمارستان مجهز کشور در درمان سرطان
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • هشدار بازرسی به زیرمیزی گرفتن پزشکان در کردستان
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • ورزش به زنان در مقابله با سرطان پیشرفته سینه کمک می کند