Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:29:24 GMT

مصالحه فقیهان یا آشتی ظاهری؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۸۰۵۷

مصالحه فقیهان یا آشتی ظاهری؟

چند روز پس از انتشار اظهارات منتسب به آیت‌الله «محمّد یزدی» درباره آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» و واکنش صریح رئیس سابق قوه قضاییه به این اظهارات، دیروز تصاویری از این دو عضو شورای نگهبان منتشر شد که به نظر می رسد اختلافات میان این دو به پایان رسیده و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

در روزهای گذشته جدال لفظی آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که هر دو عضو فقهای شورای نگهبان هم هستند، واکنش های بسیاری را در فضای سیاسی کشور برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال،‌ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با انتشار عکسی که در آن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی در کنار یکدیگر نشسته‌اند، در صفحه توییتر خود نوشته است: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان. (هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف) به قول آن پیر سفرکرده باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف‌نظر، طبیعی هر جامعه‌ی بالنده‌ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است.»

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی رسانه های داخلی نشان می‌دهد که روزنامه‌های امروز پنجشنبه هفتم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که خبر «آشتی طلبگی» بین آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی در صفحات نخست آنها با تصویری از این دو شخصیت برجسته شده است.

رصد رسانه ها حاکی از آن است که رسانه های اصلاح طلب ضمن استقبال از این آشتی، ابراز امیدواری کردند که در آینده دو طرف به ابهامات و اتهامات علیه هم  پاسخ دهند.  رسانه های اصولگرا نیز مصافحه آیات آملی لاریجانی و یزدی و آب سردی بر آتش فتنه‌انگیزانه دشمنان تعبیر کرده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

آملی‌لاریجانی و شیخ محمد یزدی تغییر مکان دادند و در نشست شورای نگهبان کنار هم نشستند و در مقابل چشمان نظاره‌گر آیت‌الله جنتی، دست دوستی به هم دادند؛ این دو شخصیت به تند مزاجی علیه مخالفان‌شان مشهورند و جنگ و جدال لفظی تندشان غیرمنتظره نیست؛ باید برای شبهاتی که در این راستا مطرح شد پاسخی قانع‌کننده نیز داده شود؛ طلاب درس اخلاق می‌خوانند و این نوع گفت‌وگوها آن هم از سر خشم جایی در میان مباحث طلبگی ندارد؛ هر دو اتهام‌هایی را مطرح کردند که انتظار برای بررسی آنها امری اجتناب‌ناپذیر است؛‌

آشتی کنان یزدی و لاریجانی در جلسه شورای نگهبان

«اصلاح‌ذات البین» تیتر نخست روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن با اشاره به «آشتی فقیهان»می نویسد: اینکه این دعوا چرا و چگونه آغاز شد یا اینکه ماجرای آن «جلسه کذایی شورای نگهبان» چه بوده اما بعید نیست که در آینده در فضایی دوستانه بر معنی دقیق کلمه طلبگی ابهامات برطرف شود و اختلاف‌ها با شفافیت هرچه تمام‌تر روشن شود. در این میان قطعا احتیاجی به لاپوشانی نیست. اختلاف در چنین جمعی طبیعی و ضروری است اما می‌شود این اختلافات را در محیط‌هایی به دور از هیاهو طرح کرد و براهین و ادله طرفین را شنید. اختلاف دو فقیه این شورا آن‌قدر قابل‌ توجه بود که اگر این جلسه به ‌جای پشت درهای بسته مقابل خبرنگاران برگزار می‌شد. به هر روی آملی‌لاریجانی و شیخ محمد یزدی تغییر مکان دادند و در نشست شورای نگهبان کنار هم نشستند و در مقابل چشمان نظاره‌گر آیت‌الله جنتی، دست دوستی به هم داده و لبخندی به لب آوردند و این پیام به مردم مخابره شد که می‌شود حین اختلاف سلیقه جدی با لبخند و دوستی مقابل هم نشست و به بحث‌های طلبگی ادامه داد.

«آشتی طلبگی» تیتر نخست روزنامه شرق است که در بخشی از آن می خوانیم: عباسعلی کدخدایی با انتشار عکسی که در آن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی در کنار یکدیگر نشسته‌اند، در صفحه توییتر خود نوشته است: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان. (هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف) به قول آن پیر سفرکرده باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف‌نظر، طبیعی هر جامعه‌ی بالنده‌ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است». البته کدخدایی توضیح نداده است ارتباط اعتراض به آمریکا با دعوای این دو آیت‌الله چه بوده است، همچنین او در همان آغاز اختلاف این عضو فقیه شورای نگهبان در اظهارنظری گفته بود دعوای این دو دعوای طلبگی است.

دعوای طلبگی

روزنامه اعتماد نوشت:‌ کدخدایی نوشت بود که «در هر جمعی ازجمله شورای نگهبان دعوای ‌طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلند شده و مباحث داغ لیکن بعد از آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، با هم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است؛ دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظرداریم، اشتباه نگیریم.» همین اظهارنظر و دعوای طلبگی خواندن این اختلاف به مزاج شبکه‌های اجتماعی و دیگر ناظران خوش نیامد تا جایی که این سوال مطرح شد چگونه یک عضو شورای نگهبان دیگری را در پرده به عدم پیروی از رهبری و ساخت حوزه علمیه لاکچری متهم کرده و طرف مقابل او را به «لطایف‌الحیل» برای گرفتن یک ساختمان و ضعف «استفراغ وسع» در نگارش کتاب‌هایش متهم می‌کند با این حال قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان آن را «دعوای طلبگی» می‌داند.

به گزارش شرق، محمدحسن قدیری‌ابیانه فعال اصولگرا  در تازه‌ترین واکنش به این مهم گفته است: حال که صلح و آرامش میان این دو رئیس پیشین قوه قضائیه برقرار شده است، باید گفت که محمد یزدی و صادق لاریجانی هم در مجمع تشخیص و هم در شورای نگهبان همکارند و هر دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. این دو شخصیت به تند مزاجی علیه مخالفان‌شان مشهورند و جنگ و جدال لفظی تندشان غیرمنتظره نیست.

لزوم پاسخگویی دو طرف به اتهامات

روزنامه اعتماد در یادداشتی  با تیتر «ظاهرسازی کافی نیست »‌ به قلم حجت الاسلام محسن غرویان نوشت: طلاب درس اخلاق می‌خوانند و این نوع گفت‌وگوها آن هم از سر خشم جایی در میان مباحث طلبگی ندارد و حال وقتی این نوع جدال‌ها را به عنوان دعوای طلبگی معرفی می‌کنند این مساله می‌تواند در ذهن مردم تاثیری منفی به دنبال داشته باشد. فارغ از این موضوع بار دیگر لازم است تاکید شود در مباحثی که میان دو مقام صورت گرفت مسائل و موضوعاتی مطرح شد که باید پاسخ داده شود و اینکه در یک رفتار ظاهری به پایان بحث اشاره شود کفایت نمی‌کند. به عبارت دیگر باید برای شبهاتی که در این راستا مطرح شد پاسخی قانع‌کننده نیز داده شود.

روزنامه شرق در گزارش یک خود نوشت: عباسعلی کدخدایی با انتشار عکسی که در آن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی در کنار یکدیگر نشسته‌اند، در صفحه توییتر خود نوشته است: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان. (هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف) به قول آن پیر سفرکرده باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف‌نظر، طبیعی هر جامعه‌ی بالنده‌ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است». البته کدخدایی توضیح نداده است ارتباط اعتراض به آمریکا با دعوای این دو آیت‌الله چه بوده است، همچنین او در همان آغاز اختلاف این عضو فقیه شورای نگهبان در اظهارنظری گفته بود دعوای این دو دعوای طلبگی است. قدیری‌ابیانه نیز در واکنش به دعوای این دو آن را شیطنت ضدانقلاب دانسته است، گویی مخالفان رسانه‌ای‌شدن دعوای این دو رئیس قوه قضائیه در حال پاک‌کردن صورت‌مسئله هستند و به‌جای بررسی صحت‌وسقم اتهامات مطرح‌شده به دنبال بی‌اهمیت جلوه‌دادن هرآنچه رخ داده، هستند. هر دو اتهام‌هایی را مطرح کردند که انتظار برای بررسی آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

جریانات و رسانه‌های اپوزیسیون و معاند نظام سعی کردند با شایعه‌پراکنی و ایجاد اختلافات بی‌پایه میان آیات آملی لاریجانی و یزدی به تضعیف شورای نگهبان بپردازند؛ انتشار عکسی از این دو بزرگوار در رسانه‌های داخلی آب سردی بر آتش فتنه‌انگیزانه دشمنان بود؛ تصویری که با حکمت و تدبیر آیت‌الله جنتی ایجاد شد و مقبولیت ایشان در میان بزرگان نظام عامل وحدت و ناامیدی دشمن شد.

پایان اختلاف

روزنامه خراسان نیز در تیتر یک خود «پایان اختلاف آیات یزدی و آملی لاریجانی» به این مهم با بازتاب سخنان کدخدایی واکنش داده و می نویسد: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پستی با انتشار تصاویری از دو عضو فقهای این شورا نوشت: امروز روز خوبی بود برای همه در ‎شورای نگهبان. «هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف». او در ادامه توئیت خود افزود: «به قول آن پیر سفر کرده، باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف نظر، موضوعی طبیعی در هر جامعه‌ بالنده ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است.» طرح انتقاد علنی دو عضو شورای نگهبان از یکدیگر با واکنش گسترده فعالان سیاسی کشور قرار گرفت. این ناظران با تأکید بر حل اختلافات در جلسات و نشست های داخلی، درباره سوءاستفاده دشمن از تفرقه میان مسئولان هشدار داده بودند. آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان در پاسخ به نامه جمعی از جوانان درباره این موضوع، اعلام کرده بود که به زودی این دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.

روزنامه قدس نیز عکس نخست خود را نیز با عنوان "شورای وحدت" به تصویری از آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی و آشتی این دو چهره اختصاص داد.

نا امیدی معاندان

روزنامه کیهان نوشت: جریانات و رسانه‌های اپوزیسیون و معاند نظام سعی کردند با شایعه‌پراکنی و ایجاد اختلافات بی‌پایه میان آیات آملی لاریجانی و یزدی از سویی به تضعیف نهاد شورای نگهبان پرداخته و از سوی دیگر عملکرد مثبت آیت‌الله رئیسی ریاست قوه قضائیه در برخورد با مفسدان را به حاشیه ببرند. اما آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای تصریح کرد: «در گفت‌وگویی که با این دو بزرگوار داشتم، هر دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکید داشتند و ان‌شاءالله به‌زودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.» شایان‌ ذکر است خبر دیدار و مصافحه آیات آملی لاریجانی و یزدی و انتشار عکسی از این دو بزرگوار در رسانه‌های داخلی که آب سردی بر آتش فتنه‌انگیزانه دشمنان بود، به مذاق ضدانقلاب خوش نیامد و با واکنش منفی و توأم با عصبانیت آنها روبه‌رو شد.

به گزارش مشرق،‌ هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

جلسه امروز شورای نگهبان حال و هوای دیگری داشت. حضور آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی و گفتگوی آن‌ها با یکدیگر تصویر زیبای وحدت و همدلی را در چشم سایر اعضا نقش بست. تصویری که با حکمت و تدبیر آیت‌الله جنتی ایجاد شد و مقبولیت ایشان در میان بزرگان نظام عامل وحدت و ناامیدی دشمن شد. شعله اختلافی که مبنای آن، شیطنت و غرض‌ورزی برخی افراد و نشر برخی شایعات در فضای مجازی بود، کور شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد یزدی شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۸۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی رفع کردند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در نشست علنی روز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان برای تامین نظر این شورا با اصلاحات اعمال شده موافقت کردند.

طبق مصوبه کمیسیون عمران در ماده ۱۱ اصلاحات ذیل انجام می‌شود:

الف - در صدر ماده عبارت و سکو پلتفرم‌های بخش غیردولتی حذف می‌شود و متن زیر به انتهای ماده ۱۱ اضافه می‌شود:

اسناد ثبت شده را در استعلامات بعدی منعکس کند و همچنین سازمان ثبت و املاک کشور مکلف است امکان استعلام، ثبت و صدور سند تمامی اسناد قابل تنظیم در دفاتر اسناد رسمی را با دسترسی مستقیم و استفاده از امکانات سامانه‌ای موجود خود، برای تمام اشخاص و به صورت غیرحضوری و غیرمستقیم، توسط عاملان بدون حق تحریریه فراهم کند. اجرای این ماده از جهت شرایط و ضوابط حاکم بر رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است گزارش عملکردی اجرای این ماده از جمله پاسخ به استعلامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون عمران و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. "

ب - در تبصره (۵) عبارت سامانه املاک و مستغلات و سامانه ثبت اسناد جایگزین سکو می‌شود.

پ - تبصره (۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود: وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است شاخص‌های عملکردی از میزان وفای به عهد اشخاص موجر و مستاجر را بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات و سازمان الکترونیکی ثبت اسناد محاسبه کنند و نتیجه آن را در هنگام معامله به اطلاع معامله کنندگان برسانند و با همکاری بانک مرکزی، زیر ساخت‌های انعکاس این اطلاعات را در رتبه اعتباری اشخاص فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، دو فوریت طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در جلسه ۲۸ اردیبهشت ماه و کلیات آن اول تیرماه سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسید و این طرح نزدیک به یک سال در جلسات متعدد کمیسیون عمران مجلس و کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات این طرح در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نهایی شد و در جلسه روز دوشنبه یکم خرداد سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از چندین بار آمد و رفت بین شورای نگهبان و مجلس در آخرین جلسه روز دوشنبه ۲۰ آذرماه سال ۱۴۰۲ ایرادات این طرح رفع و به شورای نگهبان ارسال شد.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، اصلاحیه مجلس شورای اسلامی در «طرح سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را مغایر با آن با سیاست‌های کلی نظام ندانست و آن را تصویب کرد.

اما آخرین اخبار در مورد این طرح بنابر اظهارات سخنگوی شورای نگهبان این است که هنوز ایرادات این طرح به قوت خود باقی است. هادی طحان نظیف در مورد این طرح گفت: طرح ساماندهی اجاره بها در سه ماده ایراد دارد که مجلس باید این ایرادات را برطرف کند و بعد از رفع ایرادات از سوی مجلس، شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک