Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@11:12:03 GMT

پیشنهاد چین و روسیه برای فروش جنگنده به ایران

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۸۱۲۶

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح درباره موضوع خرید جنگنده پس از پایان تحریم‌های تسلیحاتی با بیان اینکه روس‌ها و چینی‌ها پیشنهاداتی را به ما داده‌اند، گفت: کشورهای مختلفی به ما پیشنهاد می‌دهند و درباره آن بحث و مذاکره هم صورت می‌گیرد، اما همه اینها منوط به آن است که پایان این تحریم فرا برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فارس، امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس۲۰۱۹) با بیان اینکه هدف از حضور در این نمایشگاه ارائه صنعت هوایی کشور در بین سایر کشورهای صاحب تکنولوژی است، گفت: عرصه هوایی نماد مدیریت توسعه یافته و همچنین توسعه علم و تحقیق یک کشور است، هر کشوری که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد، دیگران به گونه دیگری روی آن حساب باز خواهند کرد چراکه این صنعت Hightech و پیچیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: وقتی در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم، در سایر صنایع مانند خودرو و ... مشکلی نخواهیم داشت.

 

** پرواز جت آموزشی کوثر۸۸ در دوره بعدی نمایشگاه ماکس

بنی‌طرفی افزود: این دومین سال است که اینجا غرفه گرفته‌ایم، از جمله تجهزاتی که به نمایش گذاشته‌ایم، جت آموزشی کوثر۸۸ است، البته خود هواپیما را نتوانستیم بیاوریم، اما انشالله در دوره بعدی حتما آن را برای پرواز خواهیم آورد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که بنا بود کوثر۸۸ در این دوره به انجام نمایش پروازی بپردازد، خاطرنشان کرد: تست‌های این هواپیما هنوز تمام نشده است؛ بنابر استاندارهای صنعت هوانوردی تست‌های یک هواپیما پس از تکمیل ممکن است ۲ تا ۳ سال طول بکشد، اما ما تلاش داریم که این هواپیما را اینجا بیاوریم و نمایش دهیم.

وی ادامه داد: از دیگر محصولاتی که به این نمایشگاه آورده ایم، ریزقطعات و پره‌های موتور هواپیما است که تکنولوژی ساخت آن بسیار بالا است.

 

** انعقاد چند تفاهم‌نامه در حوزه صادرات محصولات

امیر بنی طرفی در خصوص استقبال از محصولات ارائه شده از سوی ایران در این نمایشگاه، گفت: البته اولین سال‌هایی است که ما وارد این عرصه شده‌ایم، اما تا به امروز چند تفاهم نامه با چند شرکت منعقد شده، البته همه تجهیزاتی را که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم با هدف صادرات است و برای فروش عرضه شده است.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح افزود: تجهیزات و محصولات بسیار زیادی داریم، اما آنچه را که مجاز هستیم برای صادرات اقدام کنیم، تجهیزاتی است که در این غرفه به نمایش درآمده است.

 

** تولید مشترک هواپیمای آموزشی با یک کشور دوست 

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون همکاری‌های مشترک در حوزه صنعت هوایی بین ایران و سایر کشورها، تصریح کرد: ما به دنبال همکاری مشترک به عنوان یک راه حل بسیار خوب هستیم و نه‌تنها در اینجا بلکه در ایران هم با برخی کشورها در حال صحبت هستیم. در حوزه ساخت هواپیما می خواهیم با یکی از کشورهای دوست در زمینه تولید مشترک هواپیمای آموزشی کار کنیم.

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه در حوزه پهپاد یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان هستیم و به برخی از کشورهای جهان هم صادرات داریم، اظهار داشت: حتی کشور روسیه هم درخواست برخی پهپادها را از ما داشته‌اند که باید آن را بررسی کنیم و مجوزهای لازم را برای آن اخذ کنیم.

 

** جنگنده کوثر در حال تولید است

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت تولید جنگنده کوثر نیز عنوان کرد: کارخانه و خط تولید جنگنده کوثر را راه‌اندازی کرده‌ایم، البته هنوز تحویل نداده‌ایم، اما کار متوقف نیست و در حال انجام است. هواپیما و تجهیزات و ملزومات آن مانند موتور، ایجکشن سیت(صندلی پران) و اویونیک در حال تولید است. فقط هم ما نیستیم بلکه ده‌ها و شاید صدها شرکت در حال همکاری با ما هستند.

 

**چین و روسیه پیشنهاد فروش جنگنده به ما داده‌اند

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های تسلیحاتی بر اساس برجام تا ۱۴ ماه دیگر برداشته خواهد شد و آیا موضوع خرید جنگنده در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: کشورهای مختلفی به ما پیشنهاد می‌دهند و درباره آن بحث و مذاکره هم صورت می‌گیرد، اما همه اینها منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرا برسد.

امیر بنی طرفی در پایان خاطرنشان کرد: روس‌ها و چینی‌ها پیشنهاداتی را به ما داده‌اند، البته ما هم پیشنهادات خودمان را داریم، منتهی همه اینها در حد مذاکره و صحبت است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است؟

خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیما‌های لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی خرید و فروشش آن.

به گزارش همشهری، خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های ۷ نفره جمع و جور بشود، اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.

عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیما‌های فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند، اما از این هواپیما‌ها صرفا برای پرواز‌های تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیر‌های سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیما‌های بیزنس جت ۶ و ۷ نفره هواپیما‌هایی هستند که قابلیت پرواز‌هایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر، نگهداری، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.

با وجود همه این توضیحات طی ۲ روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند: «پس بریم پراید‌های عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است: «حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».

معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد

نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابر‌های کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیما‌های آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیما‌های شخصی است و این هواپیما‌های تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.

این هواپیما‌ها جزو ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی هستند که در ۲۵ سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیما‌های جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود.

خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیما‌های جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است: سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار هواپیما‌های شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پرواز‌های محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند.

شمار بالای مشتریان این نوع هواپیما‌ها سبب شد ۳ سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیما‌های شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیما‌های شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آن‌ها در ۲۳ آشیانه مجاز کشور به ۲۵۰ فروند رسیده است.

مالکان خاص و متمول

اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آن‌ها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در ایران بین ۵ تا ۷.۵میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه ۶ ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است.

اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیما‌های شخصی به شمار انگشتان ۲ دست هم نمی‌رسد و حداکثر ۶ نفر می‌توانند آن‌ها را در پروازهایشان همراهی کنند.

دیگر خبرها

  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • عملیات ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو ۵۷ در روسیه (فیلم)
  • قیمت جت‌ های شخصی در ایران چند تومان است ؟
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است؟
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان هواپیما‌های تفریحی آموزشی
  • این جنگنده بدون خلبان جنگید
  • مشخصات سوخو-۲۴ جنگنده ضربتی مافوق صوت نسل سوم + تصاویر
  • جنگنده‌های «سوخو ۳۵» در راه تهران