Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که حدود ۱۰ درصد از نخبگان ایران را در خود دارد و به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه ها برخوردار است.

از جمله اقدام‌های قابل توجه دانشگاه‌های استان اصفهان در یک سال اخیر می توان به توسعه روابط بین الملل با دانشگاه‌های معتبر خارجی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در یک سال گذشته به دنبال افزایش تعاملات بین المللی و همچنین ارتقای کیفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها،  رتبه های بین‌المللی دانشگاه‌های برتر استان ارتقا یافت.  
دانشگاه‌هایی مانند اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و کاشان در یک سال گذشته در رتبه بندی معتبر بین المللی حضور داشتند و نام آنها در فهرست دانشگاه‌های برتر به چشم می خورد.  

در تازه‌ترین اعلام رتبه بندی لایدن ۲۰۱۹، از میان ۹۶۳ دانشگاه برتر جهان نام ۲۶ دانشگاه از کشورمان می‌درخشد؛ دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ششم، دانشگاه اصفهان رتبه ۱۵، کاشان جایگاه ۱۸ و علوم پزشکی اصفهان رتبه ۲۱ را در میان دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی کسب کردند.

این رتبه بندی توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند اجرا می‌شود و یک سنجش دقیق با هدف ارزیابی تاثیرعلمی موسسه‌ها و مشارکت آن‌ها در همکاری‌های علمی بر پایه مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم سنجی است.  

همچنین در رتبه بندی موضوعی ۲۰۱۹ نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای، ۳۲ دانشگاه ایرانی در حوزه های مختلف حضور پر رنگی داشتند که دانشگاه‌های اصفهان نیز در میان آنها به چشم می خورند.

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از ۳۲  دانشگاه ایرانی حاضر در این فهرست، در ۱۲ رشته، در رده بندی جهانی این رتبه بندی قرار گرفت. دانشگاه‌های کاشان و اصفهان نیز در پنج رشته در این رده بندی قرار گرفتند.

برقراری ارتباط و همکاری با دانشگاه‌های برتر در کشورهای مختلف از جمله چین، فرانسه، آلمان، سوییس، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا از مهمترین دستاوردهای دانشگاه‌های استان اصفهان در بخش روابط بین الملل در یک سال اخیر بود.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۵۰ دانشگاه خارجی و دانشگاه اصفهان در مسیر بین المللی شدن با حدود ۱۲۰ مرکز علمی از ۷۰ کشور جهان، تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد.  
دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نهاد ملی هماهنگ کننده ارتباطات علمی ایران با کشور سوییس، دانشگاه اصفهان با کره جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کشور آلمان معرفی شدند.  

آبان سال گذشته نیز اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

همچنین اسفند پارسال تفاهم‌نامه ایجاد کنسرسیوم همکاری­‌های علمی بین­ المللی مشترک میان رؤسای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی و پژوهشی و تجربه‌های موجود در زمینه روابط بین الملل بین رییسان دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی این شهر به امضا رسید.  

دانشگاهیان استان اصفهان نیز در یک سال اخیر دستاوردهای ارزشمندی داشتند از جمله این که ۲ استاد از میان ۱۳ استاد نمونه کشوری از دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان در بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که اردیبهشت امسال برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند.

همچنین سه دانشجو از دانشگاه‌های علوم پزشکی و هنر اصفهان در جمع ۴۵ دانشجوی نمونه و برتر کشور در سال ۱۳۹۷ قرار گرفتند.

رونق شرکت های دانش بنیان

همچنین این استان با برخورداری از تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور، سه پارک علم و فناوری و بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان که حدود ۱۰ درصد از تعداد و  ۱۷ درصد از گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان کشور را در برمی گیرد، نقش بسزایی در توسعه اقتصاد دانش محور کشور ایفا می کند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در اصفهان آغاز کرد تا در سطحی کلان تر به ایجاد همکاری و نزدیکی بیشتر جامعه علمی و صنعتی و رونق اقتصادی بپردازد.  
اکنون حدود ۵۲۰ شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقراست که در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله سازه، خدمات مدیریت شهری، مواد و متالورژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، اطلاعات و ارتباطات، شیمی، بیوتکنولوژی، انرژی، محیط زیست و مهندسی پزشکی فعالیت می کنند.

در ایران بیش از چهار هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد.  
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای یک مرکز رشد مقدماتی، ۱۰ مرکز رشد فناوری و سه پارک علم و فناوری شیخ بهایی، ابوریحان و غیاث الدین کاشانی است و حدود هفت هزار دانش آموخته دانشگاهی بصورت تمام وقت و پاره وقت در این شهرک فعالیت می کنند.

در یک سال اخیر ٥٠٠ شغل توسط دانش آموختگان دانشگاهی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ایجاد شد و گردش مالی این شرکت های دانش بنیان به حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال رسید.

این شرکت‌ها سال گذشته پنج میلیون دلار صادرات به ١٨کشور دنیا داشتند و بیش از ٢٦٠ محصول فناوری را تجاری سازی کردند.

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل علوم و فناوری های جدید به محصولات موفق تجاری و سلسله فعالیت‌هایی است که برای بهره‌برداری از دانش، ایده ها، اختراع و نوآوری ها در قالب تولید محصولات با خدمات قابل ارائه، جهت فروش در بازار صورت می گیرد.  

از  فناوری های شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک که امسال بهره برداری شد می توان به دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی اشاره کرد که بهره برداری از آن همزمان با روز ملی فناوری هسته ای آغاز شد.

فروردین امسال در مراسم سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای،  ۱۱۴ فناوری مربوط به صنعت هسته‌ای از جمله دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی امید ۶MV که توسط شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شده است،با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری شد.

تولید پرتو x با انرژی فوتون یا الکترون در حد چند میلیون الکترون ولت، شتاب دادن به الکترون‌ها از طریق اعمال موج رادیویی (RF) متناوب و افزایش سرعت آن‌ها تا نزدیک سرعت نور از جمله خصوصیات دستگاه شتاب‌دهنده خطی است که نقش بسزایی در جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی دارد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک مرکز شناخته شده در منطقه و دنیا، تاثیر بسزایی در تعاملات بین‌المللی نیز دارد و سال گذشته میزبان  سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری بود که حدود ۵۰۰ شرکت کننده از ۵۰ کشور در آن حضور داشتند که افزون بر ۱۵۰ نفر از آنها، مدعوین کشورهای خارجی بودند.  
۶۰۲۲ / ۳۰۱۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان هفته دولت کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان، استاد حوزه، مبلغ دینی و کارشناس حوزه وقف در رابطه با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه حمایت این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، اظهار کرد: کاری که عالمانه انجام شود، اثر بیشتری از اقدامات یا منافع مقطعی دارد. یکی از مهمترین اعمال انسان همان وقف به عنوان صدقه جاریه است که به صورت دائمی و مستمر دیگر افراد جامعه را نیز منتفع می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه گر چه تعریف وقف شامل حبس مال و هزینه منفعت آن با توجه به نیات واقفان در راهی مشخص است، گفت: ورود سازمان اوقاف به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان خیلی خوب است. رشد این حوزه همچنین از نظر سخت‌افزاری برای نگهداری، بهینه‌سازی و بروزرسانی موقوفات هم اثرگذار خواهد بود؛ چون به هر حال کار علمی انجام می‌شود. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: استفاده‌ از این نوع خدمات نیز به روز است. برای مثال نیاز کشور در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی است که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری به این حوزه ورود کنند، باعث رشد اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شوند.  

هادیان اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شفافیت در مناصب اقتصادی می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مردم از طریق فناوری‌های روز را تسهیل می‌کند. در مجموع توجه به اقدامات علمی این شرکت‌ها در نهایت باعث رونق تمام جامعه می‌شود. 

وی تأکید کرد: در زمان‌های گذشته اگر وقفی انجام می‌شد، یک نیت فردی بود ولی اکنون با گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال از تشکیل حکومت اسلامی باید نیات فردی را کنار گذاشته و با گفتمان‌سازی برای اجرای وقف در حوزه اجتماعی تلاش کرد؛ یعنی باید نیازهای جامعه را بررسی و براساس شاخص‌های آن موقوفات را درنظر بگیریم. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی بیان کرد: البته در نهایت باید به فکر حکومت تمدن‌ساز باشیم؛ یعنی باید در مسیر حرکت به سمت حکومت جهانی وجود مبارک امام زمان (عج) این موضوع را درنظر بگیریم که به عنوان حکومت زمینه‌ساز، موقوفات نیز باید در این مسیر باشند و لاجرم از حوزه علم و فناوری باید این زمینه‌سازی را انجام دهیم.

هادیان اضافه کرد: خود علم به تنهایی کاری نمی‌کند و باید در حوزه تحول، اجرایی و تجاری‌سازی وارد شود. بنابراین، باید سرمایه‌ها به این سمت سوق پیدا کند. اوقاف هم به عنوان سازمانی که دارای سرمایه‌های زیاد مردمی است و با نیات خیر برای اعتلای دین و جامعه اقدام کرده است، مسئولیت سنگینی از این نظر دارد. 

وی تشریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به حوزه تبلیغات دین از طریق فناوری اطلاعات و آی ‌تی ورود کنند. اکنون دنیای داده‌ها مطرح شده و حوزه تحلیل داده‌ها با مبنای علوم انسانی حوزه بسیار بکری است.

این استاد حوزه و مبلغ دینی افزود: در حوزه فنی و دیگر حوزه‌های اقتصادی زمینه‌سازی انجام شده ولی در حوزه علوم انسانی که منشأ تبلیغات دینی است کم‌کاری شده است. این اقدامات بسیار مثمرثمر و جزء واجبات برای سازمان اوقاف است که باید انجام دهد. 

هادیان در مورد ظرفیت‌های سازمان اوقاف برای حمایت از علم و دانش و همچنین، رابطه علم و وقف بیان کرد: این سازمان به عنوان یکی از نهادهای مهم می‌تواند در حوزه توسعه علم و فناوری کشور مطرح شود. سازمان اوقاف ضمن ارائه خدمات می‌تواند از بهره‌های ایجاد شده خود شرکت‌ها نیز به آن‌ها پاداش دهد و از طرح‌های مولد و نوآورانه حمایت کرده و از ظرفیت‌های وقف برای ارتقای سطح دانش و فناوری استفاده کند. 

این استاد حوزه و مبلّغ دینی تصریح کرد: علم و وقف می‌توانند رابطه متقابل و مکملی داشته باشند. وقف می‌تواند منابع مالی و مادی برای توسعه علم ایجاد و از طرفی دیگر علم و فناوری می‌تواند ارزش‌ افزوده بیشتری برای موقوفات ایجاد کند. 

هادیان گفت: وقتی در حوزه اجتماعی ورود می‌کنیم، شاید نیت واقف عام‌المنفعه باشد ولی می‌توان با حفظ نیت واقف نسبت به سرمایه‌گذاری در علم و فناوری با حمایت از نخبگان اقدام کرد. نگاه تمدنی به حفظ، بهینه‌سازی و آینده موقوفات بسیار مهم است و باید موقوفات را با یک الگوی خاص به سمت رفع نیازهای جامعه هدایت کرد.

دیگر خبرها

  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج کشور حمایت می‌شود
  • کانکت پلاس پلی برای بازگشت نخبگان و تأسیس شرکت دانش بنیان
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور
  • حمایت شهرداری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌ بنیان