Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@04:31:15 GMT

تأکید سید حسن خمینی بر توجه به تحجر زدایی از دین

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۸۴۳۰

تأکید سید حسن خمینی بر توجه به تحجر زدایی از دین

یادگار امام با تأکید بر اینکه امام به اندازه ای که به استکبار حمله کرده به تحجر هم حمله کرده است، گفت: از میان بردن دین از عرصه حیات اجتماعی انسان ها به هیچ راهی نمی رسد؛ اما محدود کردن دین به یک نظام بسته ی غیر راهگشا و غیر هماهنگ با جامعه نیز بازگشت به قرائتی است که در گذشته داشته اید و امروزه نمی توانید توسط آن مشکلات را حل کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه هشتمین اردوی ملی «طریق جاوید» که در حرم امام خمینی برگزار شد، با اشاره به انقلاب های سایر نقاط جهان، گفت: تمام انقلاب هایی که از 1917 در جهان شکل گرفت، ماتریالیستی و کمونیستی بودند و جنگ جهانی دوم ورق را به نفع کمونیست ها در مجموعه جهان برگردانده است؛ در این مسیر مطالعه انقلاب چین برای ما بسیار خواندنی و آموزنده است. کمونیست ها بعد از جنگ جهانی دوم توفیق پیدا می کنند که کل چین را بگیرند و افتادن چین به دامن کمونیست یک اتفاق بسیار بزرگ است.

یادگار امام با بیان اینکه مهد دینداری و دفاع از دین در آن مقطع به ظاهر آمریکا بود، یادآور شد:. در آمریکا تظاهر به مذهب قوی است. چون در اصطلاح آن روز، هرکس انقلابی و چپ و یا دیندار و راست بود، اما انقلاب اسلامی شکست بزرگ این دوگانه است. من فکر می کنم مهمترین نقش ما در آن روزگار این بود که انقلابی و دیندار بودیم و علیه نظم موجود در فضای آن روزگار با زبان دین مبارزه کردیم؛ این نقطه عطفی قبل و بعد از انقلاب است که بلافاصله در پی آن الهیات رهایی بخش در آمریکای لاتین نیز شکل گرفت و جریان مبارزه در فلسطین نیز از عربی بودن خارج شده و اسلامی می شود و جریان های اسلامی شکل می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه بازگشت دین به عرصه جامعه مولود انقلاب اسلامی ایران است، تصریح کرد: اینکه یک رهبر دینی عهده دار یک مبارزه انقلابی می شود از نمودهای این پدیده است.

یادگار امام با بیان اینکه هیچ کدام از انقلاب های دنیا به اندازه انقلاب ایران، واجد معنای کامل انقلاب نیست، ادامه داد: این سخن بدان معناست که در جریان انقلاب اسلامی ایران همه جامعه به خیابان ها آمدند، یک پیرمرد رهبری انقلاب را علیه نظام کاپیتالیستی در دفاع از اقشار ضعیف در دست گرفت و ضمنا از زبان دین این شعارها را سر داد. در انقلاب ما برای اولین بار است که دینداران پشت سر حکومت های کاپیتالیستی قرار نمی گیرند و لذا اتفاق بزرگ اینجا می افتد که انقلاب دینداری را وارد عرصه مبارزه می کند. این رخداد اگر نگوییم سنگ بنای پایان کمونیست است، یکی از بزرگترین عوامل این داستان است.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه تمایز انقلاب ما با دیگران ورود دین به عرصه اجتماع است، اظهار داشت: نکته مهم این است که کدام دین و کدام قرائت؟ تفکر امام و اندیشه انقلاب برآیند یک نگاه سنتی نیست. آوردن عنصری به عنوان «رأی مردم» به مشروعیت سیستم و مفاهیم بزرگی همچون «مستضعف» و «مصلحت» کار بزرگی است که در نظام سنتی وجود ندارد. اینکه حکومت از منظر دینی می تواند در شئون جامعه دخالت کند در  مباحث سنتی ما جایی ندارد؛ اینکه مشروعیت سیستم به پذیرش اکثریت جامعه است، جزو بحث های سنتی ما نیست.

وی یادآور شد: پیدایش «خطابات قانونیه» امام تغییر یک گفتمان بزرگ درون فقهی است؛ که تا امروز هم مغفول مانده است. تبدیل رابطه حکومت با مردم از «مولا و عبد» به «قانون و شهروند»، تغییر گفتمان است. اگر دین وارد عرصه حکومت شده که وجه ممیزه ما است، پشتوانه ای تحت عنوان خطابات قانونیه دارد که امام در مباحث اصول فقه مطرح می کنند. در چارچوب این مباحث امام، رابطه دین و مردم، از موالی و عبید باید به رابطه شهروند و قانونگذار تغییر کند.

یادگار امام تأکید کرد: اگر ما بر نقطه قدرت و قوت خودمان اتکا می کنیم که انقلاب ما دینی است و باید دینی بماند و دینی حرکت کند، نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه کدام قرائت از دین؟ نکته مهم این است که چرا امام در آخر عمر خود دائما به تحجر حمله می کردند؟ امام به اندازه ای که به استکبار حمله کرده به تحجر هم حمله کرده است، ولی تلویزیون را که باز می کنید فقط مورد اول را می شنوید و دومی را نمی شنوید؛ باید جامعیت را ببینید. دینی که می تواند در مقابل استکبار بایستد، انقلاب کند، گفتمان کمونیستی جهان را تغییر دهد و راهگشای آینده باشد، دین غیر متحجر است. وقتی امام می گوید حق است که من در این مسیر کشته شوم اشاره به بعد دوم یعنی تحجر ستیزی دارد؛ چرا که در هدف اول قبلا پیروزی حاصل شده بود.

وی با بیان اینکه با دو عنصر بزرگ «آوردن دین به عرصه اجتماع» و «تحجرزدایی از دین» این مسیر طی شده است، ادامه داد: گام دوم انقلاب را باید از همین دو مسیر پیش برویم و راه حل نیز همین است.

یادگار امام تأکید کرد: عبور از ارزش های دینی، راه حل مشکل نیست. در شوروی 70 سال نیز گفتند دین مخدر جامعه است، اما بعد از نظرسنجی ها باز هم به این نتیجه می رسیدند که 80 درصد جامعه معتقدند که «خدا» وجود دارد.

سید حسن خمینی در پایان گفت: از میان بردن دین از عرصه حیات اجتماعی انسان ها به هیچ راهی نمی رسد؛ اما محدود کردن دین به یک نظام بسته ی غیر راهگشا و غیر هماهنگ با جامعه نیز بازگشت به قرائت های گذشته است که امروزه نمی توانید توسط آنها مشکلات را حل کنید. برای عبور از بحران های پیش رو محتاج توجه به دین غیر متحجر و نقش زمان و مکان در اجتهاد هستیم؛ چیزی که امام آخر عمر به آن اسلام ناب محمدی(ص) می گفتند.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استکبار جامعه دین سید حسن خمینی قانون قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۸۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

در نخستین جلسه هیئت‌رئیسه قرارگاه محرومیت‌زدایی و صیانت از سومین حرم اهل‌بیت(ع) در سال ۱۴۰۳ به میزبانی فرمانداری شیراز برگزار و در این جلسه ضمن بررسی آخرین وضعیت سند محرومیت‌زدایی بر همگرایی و اهتمام برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، لطف‌الله شیبانی فرماندار شیراز در نخستین جلسه هیئت‌رئیسه قرارگاه محرومیت‌زدایی و صیانت از سومین حرم اهل‌بیت (ع) در سال ۱۴۰۳ که به میزبانی فرمانداری شیراز برگزار شد، اظهار کرد: باید برای رفع محرومیت از محلات این شهرستان اهتمام شود، ضمن اینکه مطابق سند تکلیف هر دستگاه مشخص باشد.

وی بر نقش هر دستگاه در رفع محرومیت تأکید کرد و افزود: رویکرد محرومیت‌زدایی باید اساس کار دستگاه‌ها باشد و این مهم در اولویت قرار گیرد.

در این جلسه همچنین سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات هر دستگاه در این سند باید مشخص باشد، اظهار کرد: محرومیت‌زدایی تنها وظیفه شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید ورود کنند.

وی افزود: بر اساس اختیارات قانونی شورا خواستار پای‌کار آمدن همه دستگاه‌های اجرایی دخیل در امر محرومیت‌زدایی شد.

محمدحسن اسدی شهردار کلان‌شهر شیراز نیز که در این جلسه از اهتمام شورای اسلامی شهر و شهرداری کلان‌شهر در دوره ششم مدیریت شهری بر رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار سخن می‌گفت، به اختصاص ۳ درصد از بودجه سالانه عمرانی در این راستا اشاره و تصریح کرد: باید سند محرومیت‌زدایی ۴۰ محله به‌عنوان سندی هدف برای دیگر محلات کم برخوردار قرار گیرد.

وی بر همگرایی و اهتمام همه دستگاه‌ها در رفع محرومیت تأکید کرد و ادامه داد: همگرایی و استفاده از همه منابع برای انجام این مهم ضرورت دارد.

شهردار شیراز همچنین سال ۱۴۰۳ را با توجه به همدلی و همکاری بین مسؤولین سالی طلایی برای خدمت‌رسانی و به‌ویژه محرومیت‌زدایی دانست.

اسدی خاطر نشان کرد: در بودجه سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی که معادل یک‌سوم بودجه امسال شهرداری شیراز است، به حوزه محرومیت زدایی اختصاص یافت.

مجید علی‌پور جانشین فرماندهی سپاه فجر در قرارگاه حضرت احمدبن موسی (ع) نیز که از تلاش برای رفع محرومیت از چهره نقاط کم‌برخوردار شهرستان شیراز سخن می‌گفت، بر سیاست‌گذاری و تهیه شناسنامه برای پروژه‌ها و محلات و فعالیت همه دستگاه‌ها تأکید کرد.

وی افزود: در این جلسه هیئت‌رئیسه باید سیاست‌های کلیدی مشخص و سند تدوین شود.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی و صیانت از سومین حرم اهل‌بیت (ع) خاطر نشان کرد: باید بر مبنای این سند نیازها احصا و عزمی جدی در این راستا شکل گیرد.

علی پور اضافه کرد: محرومیت‌زدایی در دوره فعلی شورای شهر به ادبیاتی رایج تبدیل‌شده و قابل‌تقدیر است.

سیده مریم حسینی رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز بر انجام وظایف هر دستگاه و همچنین تعیین اعتبارات آن‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به اقدامات محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در ۱۵۲ محله تصریح کرد: اقدامات ارزنده‌ای در سطح محلات کم برخوردار در مناطق مختلف روی‌داده است که باید در این گام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی نیز با همگرایی پای‌کار آیند.

کد خبر 745225

دیگر خبرها

  • ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه، آینده‌نگرانه و توجه به نیازهاى روز جامعه
  • نیروهای مسلح تا آخرین نفس‌های خود از انقلاب دفاع می‌کنند
  • ۲۹ فروردین تاریخی ماندگار برای ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • اعلام آمادگی پایگاه پدافندی ارتش در آبدانان
  • اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز
  • جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بوده اند
  • ضرورت معرفی خدمات انقلاب اسلامی درعرصه عمل وخدمت
  • تاسیس بنیاد مسکن بر مبنای محرومیت زدایی بوده است
  • تجدید میثاق کارکنان ارتش با آرمان‌های امام خمینی (ره)