Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@02:09:45 GMT

کشف سه ژن عامل ناباروری

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۰۲۵۹

کشف سه ژن عامل ناباروری

به گزارش گروه روی خط رسانه برنا، محقق برگزیده بیستمین جشنواره بین المللی رویان گفت:در پروژه ارسالی به این جشنواره موفق به کشف ۳ژنی که عامل ناباروری هستند شدیم.

دکتر مهدی توتونچی برگزیده داخلی بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان در خصوص تحقیقات خود گفت: تخمین زده می‌شود که‌ بیش از ۴۰ درصد موارد ناباروری در مردان، آیدیوپاتیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت اصلی این مسئله، شمار فراوان ژن‌هایی است که می‌تواند علت بروز «استنوزواسپرمی» باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ژن مؤثر در اسپرم‌زایی شناسایی شده که برای علت یافتن استنوزواسپرمی، بررسی تمامی آنها اجتناب‌ناپذیر و دشوار است، افزود: با وجود این، روش‌های جدید آزمایشگاهی، امکان رمزگشایی از پاتوفیزیولوژی استنوزواسپرمی و یافتن راهی برای درمان آن را فراهم می‌کند.

برگزیده داخلی بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای تشخیص این مشکل خانواده‌هایی با مردان نابارور مورد توجه قرار گرفته‌اند، گفت: بررسی‌های متداول در تشریح علت ناباروری تمام این موارد موفق نبوده، با این وجود نمی‌توان علت ژنتیکی این موارد را انکار کرد به همین دلیل در صدد آمدیم به شکل ژنتیکی، این افراد را مورد بررسی قرار دهیم تا ژن‌های مرتبط با آن را شناسایی کنیم.

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان گفت: عمدتاً رویکرد ما پیدا کردن ژن‌ها و عوامل نازایی و ناباروری در زنان و مردان است.

وی ادامه داد: در این پژوهش، بررسی نقص حرکت در اسپرم را مورد بررسی قرار دادیم که این موضوع باعث ناباروری می‌شود.

توتونچی با بیان اینکه در این پژوهش موفق به کشف سه ژن شدیم، گفت: این نقص ژن‌ها باعث عدم حرکت اسپرم شده که منجر به ناباروری می‌شوند.

برگزیده داخلی بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان با بیان اینکه در پروسه این تحقیقات، جهش‌های ژنتیکی در این ژن‌ها را کشف کردیم، تصریح کرد: تغییر ژن‌ها منجر به ناباروری در مردان می‌شود که به طور مشخص در این پروژه سه ژن را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه این سه ژن می‌تواند عامل نقصان ژنتیکی باشد که به نسل‌های بعدی منتقل می‌شوند، افزود: شناسایی این ژن‌ها می‌تواند به ما کمک کند که از انتقال نسل ژنتیکی به نسل‌های بعدی جلوگیری کنیم و با روش‌های موجود، به تشخیص آنها قبل از تولد بپردازیم.

به گفته توتونچی، نتیجه این پژوهش منجر می‌شود که از انتقال این جهش ژنتیکی به نسل‌های بعد جلوگیری کنیم.

برگزیده داخلی بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد عوامل ژنتیکی کشف نشده‌ است که در حال حاضر پروژه‌های متفاوت و با رویکردهای مختلف به این موضوع می‌پردازند و کشف این سه ژن، تنها بخشی از این عوامل ژنتیکی محسوب می‌شود./ مهر

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره بین المللی زنان ژن عضو هیئت علمی مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۰۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان لرستان با شرکت ۳۱۰ دانش آموز برگزیده مرحله قطبی عصر امروز ۳۰ فروردین با معرفی برترین‌ها به پایان رسید.

به گفته عزتی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، مسابقات امسال در ۱۴ رشته آوایی و پژوهشی برگزار شد که۵۰ برگزیده مرحله استانی مردادماه امسال در مشهد مقدس با هم رقابت خواهند کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان
  • مدیر عامل مؤسسه راینو: جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌ های مردمی شکل می‌گیرد/ لزوم فعالیت گسترده در مسیر تبدیل تولیدات مردمی به کسب و کارهای محتوایی 
  • مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق
  • چهره برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی شد
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز