Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@11:22:58 GMT

تحولات سریع جنگ نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۰۴۰۱

تحولات سریع جنگ نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن

جنگ نیابتی امارات عربی متحده با عربستان سعودی -دو عضو اصلی ائتلاف عربی در یمن- در جنوب این کشور دوباره بالا گرفت.

دو هفته پس از آنکه «الحزام الأمنی» شاخه نظامی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب متحد امارات)، بر عدن مسلط شد، نیروهای دولت «عبد ربه منصور هادی» متحد عربستان، دیروز اعلام کرد که عدن را به کنترل خود بازگردانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک روز پس از موفقیت‌های مقطعی نیروهای دولت مستعفی یمن (که در ریاض پایتخت عربستان مستقر است) و «عدن» را پایتخت موقت یمن می‌نامد، نیروهای شورای انتقالی جنوب، با حمایت جنگنده‌های اماراتی، موفق شدند کنترل بخش‌هایی از عدن و چند شهر دیگر در استان‌های جنوبی یمن را پس بگیرند. 

دو هفته پیش شبه‌نظامیان «الحزام الامنی» پس از چهار روز درگیری با نیروهای دولت هادی در عدن و در سایه سکوت عربستان سعودی، شنبه دهم اوت 2019 (19 مرداد 1398) این استان را به کنترل خود درآورده و کاخ ریاست جمهوری المعاشیق را تصرف کردند.

ساعاتی بعد از سقوط عدن، عربستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس و گفت‌وگو شد. دو روز بعد، محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی به عربستان رفت و با شاه و ولی‌عهدش دیدار کرد. دولت هادی نیز خواستار عقب نشینی شبه‌نظامیان متحد امارات شد و اقدام آنان را کودتا علیه «دولت قانونی» دانست که ائتلاف عربی برای کمک به آن در یمن تشکیل شد. امری که تناقض و ماهیت واقعیت ائتلاف سعودی را بر ملا کرد.

اکنون دو هفته بعد از آن ماجرا، دیروز چهارشنبه دولت منصور هادی اعلام کرد که عدن را تحت کنترل خود در آورده و نیروهایش در حال پس گیری برخی شهرها در استان‌های جنوبی مثل أبین و شبوه هستند. اما هنوز 24 ساعت نگذشته است که امروز پنجشنبه (هفتم شهریور) شورای انتقالی جنوب از کنترل کامل بر شهر عدن خبر داد و علاوه بر این شهر جعار، دومین شهر بزرگ استان أبین نیز تحت کنترل نیروهای متحد امارات درآمد.


موقعیت استان ابین در جنوب یمن (اندازه بزرگ‌تر)

 

علاوه بر این، دولت مستعفی یمن امروز در بیانیه‌ای از حمله جنگنده‌های امارات به نیروهای دولت هادی خبر داد. دولتی که ائتلاف سعودی متشکل از امارات و عربستان، مدعی هستند، دولت هادی دولت قانونی یمن است و به درخواست آن، مشغول عملیات نظامی در یمن هستند. 

دولت هادی اعلام کرد که نیروهایش در عدن و زنجبار (مرکز استان أبین) در جنوب یمن هدف بمباران جنگنده‌های اماراتی قرار گرفته و بر اثر بمباران چندین نفر کشته یا زخمی شده‌اند. «محمد الخضرمی» معاون وزیر خارجه دولت هادی در توییترش نشوت که «دولت [هادی] حمله هوایی امارات به نیروهای دولت [هادی] در عدن پایتخت موقت و در زنجبار [مرکز استان أبین] را محکوم می‌کند که به کشته و زخمی‌شدن مردم و نیروهای دلاور ما منجر شد». 

سیطره هر دو طرف درگیر بر عدن

شبکه خبری الجزیره امروز پنجشنبه گزارش کرد که وضعیت عدن الان به گونه‌ای است که بخشی از آن تحت کنترل دولت هادی است و بخشی در کنترل شورای انتقالی. 

الجزیره نوشت: دو طرف بخش‌هایی از شهر را در اختیار دارند. درگیری‌ ادامه دارد. دولت هادی بر مناطق الشیخ عثمان، دار سعد، البریقه و کاخ معاشیق (ریاست جمهوری) کنترل دارد و شورای انتقالی بر کریتر، المنصوره و التواهی و فرودگاه عدن مسلط است. 

طبق این گزارش همچنین دو منطقه خور مکسر و المعلا در استان عدن تحت کنترل دو طرف است.


مناطق شهر عدن (اندازه بزرگتر)

 

عقب‌نشینی نیروهای هادی به استان أبین

کمتر از 24 ساعت بعد از آنکه دولت هادی مدعی کنترل بر کل عدن شد، شبه‌نظامیان جدایی طلب متحد امارات اعلام کردند که کنترل عدن را پس گرفته‌اند. «نزار هیثم» سخنگوی رسمی «المجلس الانتقالی الجنوبی» اعلام کرد: نیروهای الحزام الامنی به طور کامل بر ورودی‌ها و شهر عدن مسلط شدند.

وبگاه خبری «میدل‌ایست آنلاین» در این خصوص گزارش کرد که «نیروهای الحزام الامنی، بعد ازآنکه موفق شدند بر جعار دومین شهر بزرگ أبین مسلط شوند و به سوی زنجبار (مرکز استان أبین) پیشروی کنند، موفق شدند که ابتکار عمل را در دست بگیرند». 

درگیری‌های أبین

منابع محلی به شبکه خبری الجزیره گفتند که نیروهای الحزام الامنی بر جعار یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان أبین در شرق استان عدن بی‌انکه نیروهای دولت هادی مقاومت کنند، مسلط شدند. 

این منابع گفتند که نیروهای کمکی زیادی با تجهیزات از استان لحج به جعار رسید و در حالی که نیروهای الاحزام الامنی قصد زنجبار کرده بودند، درگیری‌هایی نیز در منطقه المثلث در جریان بود. 

تحولات جنوب یمن علاوه بر سرعت پیدا کردن، کمی پیچیده شده است. روز گذشته نیروهای الحزام الامنی بدون درگیری از زنجبار عقب نشینی کرد و امروز تلاش می‌کند آن را پس بگیرد. آخرین خبرها حاکی است که شورای انتقالی دوباره زنجبار را تحت کنترل گرفته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیسات آبرسانی در جنوب استان کرمان دچار حادثه جدی نشده است/ اعزام تیم واکنش سریع مناطق سیل زده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از اعزام تیم واکنش سریع آبفا به مناطق سیل زده جنوب کرمان و آمادگی این تیم برای مقابله با سیل خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، علیرضا عبدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: تیم واکنش سریع آبفا کرمان شامل ۳۰ نفر از افراد با تخصص‌های متفاوت و تجهیزات، امکانات و ملزومات است که درصورت نیاز به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی افزود: با توجه به بارش‌های سیل آسا و وقوع سیل در برخی نقاط، کلیه اکیپ‌های امداد رسانی آبفا در ۲۵ شهرستان در آماده باش کامل هستند تا درصورت نیاز، جهت رفع حوادث احتمالی در تاسیسات آبرسانی، بدون فوت وقت به محل اعزام شوند.

او اعلام کرد: خوشبختانه تا کنون تاسیسات آبرسانی در جنوب استان دچار حادثه جدی نشده است و رفع حوادث با تثبیت شرایط در دستور کار قراردارد همچنین تانکر‌های سیار آبرسانی بمنظور آبرسانی به مناطقی که دچار حادثه احتمالی خواهند شد در آماده باش قراردارند.

دیگر خبرها

  • العین، الهلال عربستان را تحقیر کرد
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • تاسیسات آبرسانی در جنوب استان کرمان دچار حادثه جدی نشده است/ اعزام تیم واکنش سریع مناطق سیل زده
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)
  • خاورمیانه در وضعیت جدید و هشداردهنده قرار دارد/ تنها راه توسل به دیپلماسی از طریق میانجی گران دو طرف است
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد