Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@21:49:25 GMT

مرمت بازار تبریز هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۰۶۱۳

مرمت بازار تبریز هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند

معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره حادثه آتش سوزی بازار تبریز گفت: مسجد جامع ساری و بازار تبریز که تقریباً در یک بازه زمانی دچار حریق شده بودند، با بهره گیری از دانش بروز در این زمینه، هفته‌های پایانی مرمت را پشت سر می‌گذارند. ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت‌های تاریخی در حوزه اوراسیا، عصر امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با حضور جمعی از پژوهشگران و اساتید در حوزه مدیریت بافت‌های تاریخی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این اجلاس به طرح حمایت از مالکان و بهره برداران پرداخت و اظهارداشت: در این طرح ابزارهای قانونی، اجتماعی و هماهنگی بین دستگاه‌های ذی ربط مطرح شده است که راهکارهای مناسبی را جهت حمایت از بافت‌های تاریخی آدرس دهی کرده است.

وی با تاکید بر این که ما باید درک درستی از بافت تاریخی داشته باشیم، ابراز داشت: با شناخت صحیح از الگوهای تاریخی مهم است و باید با همکاری، هم اندیشی و گفتگو در این باره بستر مناسبی را برای نگهداشت بافت‌های تاریخی داشته باشیم.

فرماندار تبریز: اتصال جریان برق علت آتش‌سوزی بازار تبریز بود/125 مغازه از 50 تا 100 درصد ‌آسیب دیدندعضو کمیسیون اجتماعی مجلس: در آتش‌سوزی بازار تبریز ‌120 مغازه دچار خسارت صد‌در‌صدی شده‌انددستگاه‌های متولی و مردم در جبران خسارت به یاری خسارت‌دیدگان بازار تبریز بشتابند

طالبیان خاطرنشان ساخت: جریان یکپارچه‌ای از جوانان و انجمن‌های مردم نهاد با هدف مطالبه گری اجتماعی در زمینه حفظ بخش‌های تاریخی شهر در سال‌های اخیر بوجود آمده است که نوید آینده‌ای بهتر در این خصوص را می‌دهد.

وی با بیان این که، ما آینده پایداری نخواهیم داشت مگر با عبور دادن از گذشته، اذعان داشت: نگاه دقیق به دو طیف میراث ملموس که بافت‌های تاریخی هستند و میراث ناملموسی که آئین‌ها، سنت‌ها می‌باشند، در عصر مدرنیته بسیار حائز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به حادثه آتش سوزی بازار تبریز نیز اشاره کرد و گفت: مسجد جامع ساری و بازار تبریز که تقریباً در یک بازه زمانی دچار حریق شده بودند، با بهره گیری از دانش بروز در این زمینه، هفته‌های پایانی مرمت را پشت سر می‌گذارند.

وی از کاهش میزان تخریب بافت‌های تاریخی در کشور خبر داد و ابراز داشت: امروزه میزان تخریب بافت‌های تاریخی در سراسر کشور به 2 درصد رسیده است، البته در شهرهایی مانند یزد نزدیک به صفر است و نزدیک به هزار پروژه مرمت و احیاء در کشور در حال انجام است.

طالبیان با تاکید بر همراهی دستگاه‌های توسعه گر با دستگاه هائی مانند میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: در تبریز هم به همت شهرداری و دستگاه‌های اجرائی، نباید اجازه کارهائی مانند بلند مرتبه سازی های ناهمگن در اطراف جاهائی مانند بازار تبریز داده شود.

وی با ابرار امیدواری از ارائه ایده‌های جدید برای هم پیوندی شهر مدرن با شهر تاریخی در ورکشاپ های این اجلاس، عنوان کرد: باید مردم را در این امر مشارکت دهیم و از هر ایده‌ای که در تحقق این مهم دخیل است حمایت کنیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، با تاکید بر این که باید برای مردم شهر، ارزش بافت‌های تاریخی را یادآور شویم و امکان سنجی انجام دهیم، ادامه داد: این کار باعث می‌شود تا مردم نیز به دستگاه‌های اجرائی در حفظ بافت‌های تاریخی کمک کنند.

انتهای پیام/ ع

R7887/P1494/S6,47/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مجموعه تاریخی «ریسباف» برای احیاء و عملیات نجات بخشی در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

حمیدرضا محققیان  افزود: با توجه به توافق بعمل‌آمده میان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، از فروردین امسال، این مجموعه تاریخی و صنعتی بزرگ اصفهان پس از برآورد‌های اولیه و تهیه شرح خدمات، برای انجام عملیات نجات بخشی و ایجاد نمایشگاه فرهنگی و گردشگری در آن در اختیار شهرداری قرار گرفت.

به گفته وی، نمایشگاه فرهنگی و گردشگری شهرداری حداقل در محور‌های جنوبی این مجموعه تاریخی خواهد بود.

محققیان یادآور شد: با توجه به مصوبه هیات وزیران در باره واگذاری این مجموعه عظیم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با پیگیری‌های بعمل‌آمده در استان، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بصورت مستقیم پیگیری این موضوع را انجام داد و با مشارکت نهاد‌های مربوط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، این بنای تاریخی در زمستان امسال تحویل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان شد.

او ابزار امیدواری کرد تا با همکاری تمام نهاد‌های ذی‌ربط بتوان گام نخست را در راستای اجرای موزه منطقه‌ای اصفهان در این مجموعه عظیم تاریخی آغاز کرد.

،جموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی در حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی در حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالا اصفهان واقع شده است.

کارخانه ریسباف در شمار زیباترین و مهمترین بنا‌های صنعتی و تاریخی ایران قرار دارد که در دوران پهلوی اول، زمانی که ایران رو بسوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

این کارخانه در شمار ۹ کارخانه‌ای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد؛ در این میان «بافناز» برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شد، «صنایع پشم» (روبه‌روی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدودیت یافت و «نختاب» حفظ، اما تغییر کاربری پیدا کرد و در این میان، حفظ ریسباف بدلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ، دوچندان بود.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن شد که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده می‌شد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته (۱۴۰۲) برای نجاتِ این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان