Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:08:21 GMT

مقبولیت و مشروعیت در کارآمدی دولت است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۱۰۴۰

مقبولیت و مشروعیت در کارآمدی دولت است

رحمانی فضلی گفت: تداوم مقبولیت، مشروعیت و مشارکت وقتی است که بتوان کارآمدی دولت و رضایتمندی مردم را محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «عبدالرضا رحمانی فضلی» امروز(۷ شهریور) در مراسم گرامیداشت شهدای هفته دولت که در سالن اجتماعات مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: سه دوره موجود در کشور به قبل از مشروطیت، مشروطیت و انقلاب اسلامی در کشور تقسیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر کشور تصریح کرد: مفهوم دولت در ادبیات سیاسی ویژگی و شرایطی بر آن حاکم است و بدون آن نمی‌توان ادعا کرد که دولت وجود دارد، از این‌رو می‌توان گفت که ایران تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران به معنی واقعی کلمه دولتی نداشت.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: عنصر قدرت قبل از مشروطیت زمین و ارزش افزوده زمین بود و براساس توزیع زمین بین ولایت و حکام آن را در اختیار خود داشتند و حتی معنای ملت هم تا مشروطیت وجود نداشت.

وی با بیان این‌که دولت‌ها قبل از انقلاب نه مقبولیت و نه مشروطیت داشتند، افزود: دو ویژگی مهم دولت‌ها مقبولیت و مشروطیت است ولی قبل از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رابطه ملت و دولت براساس زور بود، چراکه یک شاه بود که برای مال و ناموس مردم تصمیم گرفته و آن را اجرا می‌کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: مردم در زمان مشروطیت عدالت، قانون و اجرای قانون می‌خواستند که زمانی ایجاد شد ولی بعدها خالی از معنا و مفهوم شد، چراکه انتخابات ایجاد می‌شد ولی کاملاً تشریفاتی بود که البته این موضوع در زمان شاه نیز حاکم بود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در زمان شاه تضاد بین دولت‌ها و ملت بود، افزود: قبل از انقلاب سیستم کشور کاملا سلطنتی بود، از این‌رو نتیجه آن منجر به عدم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، عدم ارزیابی و نظارت بر دولت شد.

وی افزود: در مقطع سال ۵۷ است که معنای واقعی دولت را درک کرده و توفیق پیدا کردیم، چراکه از این سال به بعد، امام رحمت‌الله علیه به دولت مشروعیت دادند؛ امام راحل به خاطر رابطه خوب با مردم، آن تفکر و تضاد بین دولت و مردم را از بین برده و مردم به ایشان اعتماد کردند.

وزیر کشور ادامه داد: تداوم مقبولیت، مشروعیت و مشارکت وقتی است که بتوان کارآمدی دولت و رضایتمندی مردم را محقق کنیم زیرا اگر عدم کارآمدی باشد، دولت‌ها دچار اشکال می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دشمنی استکبار جهانی پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: حلقه وصل دولت و ملت، اعتماد است که ما آن را سرمایه اجتماعی می‌دانیم. ما با برخی عدم تحلیل درست و برخی بغض‌های نادرست درگیر هستیم در حالیکه باید از این میراث که شهدا در اختیار ما گذاشته‌اند حفظ و حراست کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر اساس و نهاد دولت تخریب شود و دولت هم  از هر جناحی باشد، این  مردم هستند که دیگر اعتمادشان تضعیف می‌شود. اگر قوه قضائیه و مجلس تضعیف شود هم روال همین است و اعتماد مردم مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی، مردم‌محوری است به طوری‌که طبق فرامین ایشان، تحقق رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق اجتماعی شدن باید باشد.

وزیر کشور با تأکید بر این‌که فرهنگ عمومی باید اصلاح شود گفت: صاحبان اصلی حکومت مردم هستند و عمیقا باید اعتقاد داشته باشیم و این شعار سیاسی نیست بلکه تجربه تاریخی سیاسی و عملکردی است.

رحمانی با اشاره به زیاده‌خواهی دشمنان نظام گفت: اکنون دشمن از ما می‌خواهد تا بُرد موشک خود را به بالای ۲ هزار نبریم؛ در حالیکه قبلا باید دو کیسه دلار برای چهار تا موشک می‌بردیم تا آن را بخریم.

وی ادامه داد: دشمن از تکنولوژی و تکنولوژی فضایی ایران هراس دارد، اکنون حرف دشمن این است که چرا در یمنی که قرار بود ظرف دو هفته متلاشی شود و یا سوریه، عراق و لبنان متلاشی شوند و آنها خودشان مستقر شود، هیچ کاری نشده است.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز هفته دولت خبرگزاری شبستان بزرگداشت روز جهانی مسجد روز جهانی مساجد روز جهانی مسجد مسجد روزنامه استان بوشهر مشروعیت نظام اسلامی رحمانی فضلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان

آفتاب‌‌نیوز :

جهانگیری گفت: چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفتگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روز‌های ایران را هم بررسی کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید؛

*دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

*این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

*اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود.

*به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی به انسانیت اتفاق افتاد.

*چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

*این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده، اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

*خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشور‌های منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است
  • رادان: طرح نور را با همراهی دولت وقوه قضائیه ادامه می‌دهیم
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد