Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور، نقش تعیین کننده‌‌‌‌‌‌ای در بالارفتن سطح سواد در ایران داشته است. در حقیقت این دانشگاه به عنوان بازوی پرتوان آموزش عالی، نقشی غیرقابل انکار در توسعه عدالت آموزشی داشته؛ امروز دیگر کسب تحصیلات‌‌‌عالی تا مقطع دکتری در دورترین نقاط ایران، چیزی دور از دسترس نبوده و رویایی قابل تحقق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چگونگی روند برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه آزاد

از سال 96 به بعد، کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شدند؛ در نتیجه داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید هم‌‌‌زمان با داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه‌‌های سراسری، نسبت به ثبت‌‌نام اقدام کنند. ثبت‌‌‌نام در آزمون دکتری دانشگاه آزاد سال 98 در آذرماه سال گذشته انجام و آزمون در سوم اسفندماه 97 برگزار شد. نتایج مرحله اول این آزمون 27 فروردین‌‌ماه، در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

داوطلبان آزمون دکتری آزاد 98 هم 80 کدرشته محل را از سوم اردیبهشت انتخاب کردند و بعد از کسب حدنصاب نمره در انتخاب‌های خود وارد مرحله انجام مصاحبه شدند.

کلیه مصاحبه‌‌های دکتری دانشگاه آزاد از نیمه دوم تیرماه آغاز شد. برگزاری متمرکز این مصاحبه‌‌ها در واحد علوم وتحقیقات رضایت حداکثری داوطلبان را به همراه داشت. به اعتقاد بیشتر شرکت‌‌‌‌کنندگان حاضر در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد برگزاری این مصاحبه به صورت متمرکز و در شرایط یکسان، منجر به برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد خواهد بود.

پس از انجام مرحله ارزیابی تخصصی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نتایج نهایی داوطلبان شرکت‌کننده در 8 شهریور‌‌‌‌‌ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد. نمرات ارزیابی داوطلبان ورود به مقطع دکتری در سه گروه دسته‌‌‌‌بندی می‌‌‌‌شود که شامل آزمون متمرکز (50 درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)، مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد) می‌‌شود.

شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

علاوه بر بخش پذیرش با آزمون در دانشگاه آزاد، تعدادی از داوطلبان ورود به مقطع دکتری در این دانشگاه، بدون آزمون پذیرش می‌‌شوند که براساس بخشنامه و آیین‌نامه‌های پذیرش بدون آزمون، استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز برای ورود به دوره‌های تحصیلی بالاتر در دانشگاه آزاد اسلامی باید جزو استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل 17 برای رشته‌های دام‌‌پزشکی، 18.5، رشته‌های علوم انسانی 17.5 و برای سایر رشته‌ها با رعایت شرایط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی براساس معدل و رتبه‌بندی و متناسب با ظرفیت برای هر یک از رشته/محل‌های انتخابی گزینش باشند که برای مصاحبه علمی به گروه‌های تخصصی مربوط معرفی می‌شوند.

امتیاز نهایی هر داوطلب براساس شاخص‌های پژوهشی و آموزشی و مصاحبه منطبق بر شیوه‌نامه اجرایی محاسبه شده و به‌عنوان شاخص برای گزینش نهایی داوطلبان ملاک عمل قرار می‌گیرد. دارا بودن حداقل نمره پایان‌نامه 18/50 جهت کلیه رشته‌ها از دیگر موارد حائز اهمیت بوده و رعایت این نکته ضروری است که درخصوص دانش‌آموختگانی که ارزیابی پایان‌نامه آنها به صورت توصیفی بوده، تنها دانش‌آموختگانی که پایان‌نامه آنها با درجه عالی ارزیابی شده است، مجاز به ثبت‌نام در دوره بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) خواهند بود.

متجانس و همنام بودن رشته فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد با رشته انتخابی در مقطع دکتری تخصصی از دیگر شرایط پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد است. متقاضیان باید دوره تحصیلی کارشناسی‌ارشد ناپیوسته را حداکثر تا 6 نیم‌‌‌سال به پایان رسانده باشند. گفتنی است دوره تابستان و مرخصی و مرخصی‌های بدون احتساب در سنوات جزو نیمسال و نیمسال‌های تحصیلی محسوب نمی‌شود. دانشجویانی که دارای دروس معادل‌سازی‌شده باشند، شامل پذیرش بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) نمی‌شوند.

سهمیه‌‌‌‌‌های پذیرش در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

دو نوع سهمیه برای داوطلبان دکتری در نظر گرفته شده است که یکی از آنها، سهمیه رزمندگان و ایثارگران بوده که در هر یک از کد رشته/محل‌ها 25 درصد ظرفیت به رزمندگان و ایثارگران اختصاص یافته که حدنصاب نمره علمی لازم برای رزمندگان 80 درصد و ایثارگران 70 درصد نمره در هر یک از مراحل آزمون، برای آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد است.

سهمیه دوم مرتبط با مربیان بوده که براساس قوانین موجود، 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر در هر کد رشته/محل) برای مربیان در نظر گرفته شده است. اعضای هیئت‌علمی (مربی) تمام‌وقت (اعم از رسمی آزمایشی و رسمی قطعی) و در استخدام رسمی دانشگاه آزاد اسلامی که دارای سه سال سابقه عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه باشند، می‌توانند در صورت تمایل از این امتیاز به‌منظور پذیرش در دوره دکتری تخصصی بهره‌مند شوند.

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه رأسا نسبت به استعلام وضعیت این‌گونه افراد از امور هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام و در صورت تایید شرایط با شرط کسب حداقل 80 درصد نمره در هر یک از مراحل آزمون، برای آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد این سهمیه را لحاظ می‌کند. در این میان ذکر دو نکته ضروری است که رشته/مقطع کارشناسی‌ارشد مربیان متقاضی استفاده از امتیاز هیئت‌علمی جهت ادامه تحصیل با رشته‌ای که در دوره دکتری مایل به تحصیل در آن هستند، باید تجانس داشته باشد و اشتغال به تحصیل اعضای هیئت‌علمی منوط به موافقت دانشگاه است.

پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه آزاد باید بدانند که شهریه پذیرفته‌شدگان واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شهریه مصوب سالانه این محل‌های دانشگاهی تعیین می‌شود و تا دو برابر شهریه واحدهای داخلی است.

با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی، جابه‌جایی، انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان این دانشگاه انجام می‌شود. ضمنا هرگونه جابه‌جایی، انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون‌مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است. گفتنی است با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی، جابه‌جایی، انتقال و میهمانی دانشجویانی که به صورت بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) در دانشگاه پذیرفته شده باشند، مطابق آیین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویی ممنوع است.

دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه و ثبت‌نام و اخذ واحد اعم از دانشجویان با آزمون یا بدون آزمون «ویژه استعدادهای درخشان» به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند، مطابق بخشنامه‌های مربوطه از سوی واحدهای دانشگاهی درخصوص آنها اقدام می‌شود.

دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند، از پرداخت هزینه انصراف معاف هستند.

پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری تخصصی ملزم به ارائه نمره زبان انگلیسی مورد تایید دانشگاه، با توجه به بخشنامه‌های مربوطه هستند همچنین تغییر رشته/گرایش در مقطع دکتری تخصصی ممنوع است.

دانشجویان علاقه‌مند ورود به مقطع دکتری دانشگاه آزاد بعد از قبولی در کنکور دکتری و پذیرش در مصاحبه بعد از آزمون، پس از سپری شدن سه ترم از این مقطع باید در آزمون جامع شرکت کنند که لازمه ورود به آزمون جامع، شرکت در آزمون ای پی تی و قبولی در این آزمون است که تا سال گذشته حداقل نمره 50 بود و دانشجو اگر موفق به کسب این حداقل نمی‌شد مجوز گذراندن واحد رساله دکتری را نداشت.

این روند تعیین نمره برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد مشکل‌‌‌ساز شده بود که با پیگیری از طریق مسئولان سازمان مرکزی سرانجام تلاش‌‌ها نتیجه داد و در روز شنبه 18 خردادماه 98 با تایید دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد، از این پس، همه دانشجویانی که در آزمون جامع نمره قبولی کسب کردند می‌توانند واحد رساله را اخذ کنند. در صورتی که نمره مشروطی (حداقل 40) را نداشته باشند هم‌زمان با اخذ رساله باید شهریورماه نمره مشروط را کسب کرده یا در کلاس تعیین سطح شرکت کنند. در غیر این صورت مرخصی با 25 درصد شهریه لحاظ می‌شود. دوستانی که نمره مشروط را کسب کرده‌اند تا هنگام دفاع، مهلت ارائه نمره کامل زبان (حداقل 50) را دارند.

در صورت عدم تشکیل کلاس در یک واحد دانشگاهی به علت حداقل پذیرش، واحدهای دانشگاهی با هماهنگی مرکز سنجش و پذیرش می‌توانند مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های داخلی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به تغییر محل پذیرش پذیرفته‌شدگان اقدام کنند.

تخفیف شهریه و پرداخت هزینه‌های گرنت‌های‌پژوهشی و تحقیقاتی به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه به افراد تحت پوشش بهزیستی، ایثارگران و جانبازان هم امکان دیگری است که برای دانشجویان این دانشگاه فراهم شده است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی هزینه‌های گرنت‌های‌پژوهشی و تحقیقاتی و یک‌سری هزینه‌ها را با توجه به پروژه‌های برون‌دانشگاهی و حل مسئله پرداخت می‌کند که دانشجویان دکتری می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

188 / 167 آزمون دکتری دانشگاه آزاد هیئت‌علمی انتقالی دانشجویان سهمیه‌‌‌‌‌های پذیرش تخفیف شهریه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آزمون دکتری دانشگاه آزاد هیئت علمی انتقالی دانشجویان سهمیه های پذیرش تخفیف شهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به پذیرش دانشجوی دکتری در این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای نخستین بار در مقطع دکتری دانشجو بپذیرد.

مهدی بدیعی ادامه داد: از سال تحصیلی جدید در سه رشته «مهندسی برق گرایش برق قدرت»، «مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب» و «معماری» دانشجو دکتری تخصصی پذیرفته می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول عنوان کرد: داوطلبان برای شرکت در آزمون دکتری می‌توانند از طریق دفترچه راهنمای آزمون، ثبت‌نام و پس از قبولی و طی مراحل پذیرش برای نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ پذیرش شوند.

دیگر خبرها

  • ۴ شرط پذیرش نهایی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • فراخوان پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی از اول اردیبهشت
  • آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی از اول اردیبهشت