Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، یک تحلیلگر سیاسی عراقی با هشدار درباره اختلافات سیاسی که ممکن است منجر به تایید ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق شود، خاطر نشان کرد رویکرد وگرایش کنونی بر سنگین شدن کفه ترازو به نفع اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید می‌کند به ویژه با توجه به اینکه، برخی از کردها و اهل سنت هم موافق اخراج آمریکایی‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظم الحاج در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری المعلومه عراق خاطر نشان کرد تجاوزات صهیونیستی اخیر به مواضع حشد شعبی سبب به راه افتادن تحرک و تکاپوی برخی گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی مخالف رژیم صهیونیستی و مخالف حضور آمریکا در عراق شده است به طوری که شاهد رویکرد ملی برای تدوین قانون یا ارائه توصیه به دادگاه فدرال برای لغو توافقنامه امنیتی با طرف آمریکایی و اخراج نظامیانش از کشور با آغاز دوره جدید قانونگذاری در پارلمان هستیم.

وی افزود کفه ترازو درباره اخراج نظامیان آمریکایی از عراق به سمت فراکسیون‌های مخالف حضور آمریکا سنگینی می‌کند به ویژه در صورتی که گروه‌ها منافع ملی را ترجیح دهند، به طوری که برخی کردها و اهل سنت هم از اخراج نظامیان آمریکایی حمایت می‌کنند.

الحاج خاطر نشان کرد موضع رئیس پارلمان یا معاونانش درباره اخراج نظامیان آمریکایی در صورت وجود گرایش پارلمانی برای اخراج این نظامیان هرگز تاثیرگذار نخواهد بود، ولی در صورت بروز اختلاف میان گروه‌های سیاسی، آنگاه رئیس پارلمان در موقعیت قوی‌تری قرار خواهد گرفت و وی بر نظر سابق خود مبنی بر بقای نیروهای بیگانه پافشاری خواهد کرد.

فشارهای آمریکا برای جلوگیری از تصویب قانون اخراج نظامیانش در پارلمان عراق

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از فشارهای آمریکا بر نخست وزیر و رئیس پارلمان با هدف جلوگیری از رای‌گیری درباره قانون اخراج نیروهای رزمی بیگانه از کشور پس از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع حشد شعبی پرده برداشت.

کریم  المحمداوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه خاطر نشان کرد واشنگتن از طریق سفارت خود در بغداد فشارهای زیادی را بر عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان وارد می‌کند تا مانع رای‌گیری در پارلمان برای تصویب قانون اخراج نظامیان بیگانه از عراق شود.  وی افزود حلبوسی خواهان طرح پیش نویس قانون اخراج نظامیان بیگانه در حال حاضر نیست.

المحمداوی اظهار داشت برخی فراکسیون‌های سیاسی مخالف اخراج نظامیان بیگانه هستند و در قبال بمباران مواضع حشد شعبی هم سکوت در پیش گرفته‌اند.

تماس تلفنی عادل الجبیر با حکیم

خبر دیگر اینکه وزیر مشاور در امور خارجی عربستان با وزیر خارجه عراق گفت‌‌وگو کرد. بر اساس گزارش الفرات، محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق و عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان تلفنی با یکدیگر گفت‌‌وگو کردند. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای آورده است دو طرف در این تماس، هماهنگی و رایزنی مستمر در زمینه‌های مختلف برای تحقق اهداف مشترک و آنچه خیر و صلاح ملت‌های دو کشور در آن است، و نیز افزایش تلاش برای ایجاد افق‌های جدید در همکاری دوجانبه را بررسی کردند.

این بیانیه افزود دو طرف، به تبادل دیدگاه‌ها و ارزیابی‌ها درباره تحولات منطقه‌ای مورد اهتمام دو کشور و راه‌های مقابله با چالش‌های مختلف پیش روی منطقه و پیشبرد راه حل های مسالمت آمیز پرداختند که می‌تواند به تحقق امنیت و ثبات و پیشبرد مسیر همکاری منجر شده و خواسته‌های صلح و توسعه را محقق کند.

دیدار وزیر کشور عراق با بارزانی

روز گذشته یاسین طاهر الیاسری وزیر کشور عراق با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات(و رئیس سابق اقلیم کردستان عراق) در دفتر وی در اربیل در شمال عراق دیدار کرد. وزیر کشور عراق با ابلاغ سلام عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به دولت و مردم منطقه کردستان بر اهمیت تبادل سفرهای رسمی میان مرکز و اقلیم که ارتباط مستمر و توسعه روابط دوجانبه را تضمین کند، تاکید کرد.

مسعود بارزانی هم با ابراز خرسندی از سفر وزیر کشور عراق به اقلیم کردستان ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه میان بغداد و اربیل در راستای منافع مردم یک کشور واحد(عراق) توسعه یابد.

دیدار هیئت آمریکایی با طالبانی

خبر دیگر اینکه یک هیئت آمریکایی با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار کرد

بر اساس گزارش الفرات، قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با هیئتی از کنسولگری آمریکا و هیئت دیپلماتیک نروژ در اربیل دیدار کرد که طی آن موضوعاتی همچون بودجه، نفت،‌امنیت و روابط میان اربیل و بغداد بررسی شد.

دیدارهای جداگانه طالبانی با این دو هیئت، مسائل مربوط به حفظ امنیت و ثبات منطقه پس از آشکار شدن خطرات بقایای گروه جنایتکار داعش در مناطق مرزی بررسی شد. طالبانی در این دیدارها براهمیت ازسرگیری اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق تاکید کرد، قانونی که ویژه حل مشکلات مناطق مورد اختلاف است. این دیدارها همچنین گام‌های جدید دولت اقلیم در راه حل مشکلات و بهبود خدمات رسانی بررسی شد و طالبانی روند اصلاح و تحولات در روابط اربیل و بغداد را به اطلاع دو هیئت رساند.

هشدار برهم صالح درباره سوء‌ استفاده تروریست‌ها از تنش‌های منطقه‌ای

روز گذشته برهم صالح رئیس جمهور عراق تاکید کرد نبردهایی که عراق با باندهای تروریستی داعش داشت، پیام واقعی از عراق مبنی بر اصرار بر سازندگی و بازسازی است.

در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است برهم صالح از مقر یگان مبارزه با تروریسم بازدید کرد که سرلشکر طالب شغاتی الکنانی و دیگر فرماندهان و افسران ارشد به استقبالش رفتند. برهم صالح در این دیدار خاطر نشان کرد تکمیل پیروزی بر باندهای تروریستی داعش و تحکیم این پیروزی و حمایت از آن یک وظیفه ملی است که از طریق ریشه‌کنی عوامل بازگشت مجدد تروریسم صورت می‌گیرد.

وی افزود جانفشانی یگان مبارزه با تروریسم و دیگر بخش‌های مجموعه دفاع ملی اعم از ارتش و پلیس و حشد شعبی و پیشمرگه که همگی در یک سنگر می‌جنگیدند و از مقدسات این کشور دفاع کردند، فراموش شدنی نیست. این حالت ملی، پیام واقعی عراق را مبنی بر مقابله با تروریسم و اصرار بر بازسازی و سازندگی کشور و اینکه عراق محور جمع کردن کشورهای منطقه است، اینکه عراق با تشدید تنش‌های منطقه‌ای موافق نیست، چرا که فقط فکر افراطی تروریستی از آن سود‌ می‌برد. بر اساس این بیانیه، برهم صالح از روحیه ملی و حرفه‌ای در نیروهای یگان مبارزه با تروریسم در نبردهایشان علیه باندهای تروریستی داعش و دفاع از خاک عراق تمجید کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود

 روزنامه آمریکایی پولیتیکو به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن نوشت: وزیر خارجه آمریکا در سفری برنامه ریزی شده هفته آینده ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه مقام مسئول دولتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود به پولیتیکو اعلام کردند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفر به چین طی هفته آتی است.

بر پایه این گزارش، سایت خبری آمریکایی «پولیتیکو» روز چهارشنبه به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به نوشته پولیتیکو، بلینکن قصد دارد در سفر چهار روزه خود طی هفته آینده (۲۳ آوریل) به چین با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و در رابطه با طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی و مذاکره بپردازد.

در همین ارتباط، این نشریه آمریکایی گزارش داد که پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار و پس از گذشت ماه‌ها از آخرین نشست دو طرف در نوامبر ۲۰۲۲ با ژنرال «دونگ جون»، همتای چینی خود از طریق ویدئو کنفرانس به صورت مشروح و طولانی درباره مسئله حق حاکمیت جزیره تایوان و احترام به حاکمیت ارضی چین و همکاری نظامی بر مبنای احترام متقابل به گفت‌وگو و رایزنی پرداخته است.

پیش از این، وزارت دفاع چین با صدور بیانیه‌ای از درخواست وزیر دفاع آمریکا برای نشستی با وزیر دفاع چین از طریق ویدئو کنفرانس خبر داده بود.

گفتنی است تنش‌ها در دریای چین جنوبی میان نیروی دریایی چین و نیروی دریایی آمریکا و متحدانش، وضعیت جزیره تایوان، و نیز مناسبات اقتصادی دو جانبه از جمله مهمترین محورهایی است که امکان رایزنی میان مقامات دو طرف درباره آن وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست از سوی بلینکن
  • روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق
  • فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟
  • آتش سنگین حزب‌الله علیه مواضع نظامیان صهیونیست
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • السودانی: موشک های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است