Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مریم دهقانیان، مشاور خانواده، در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد، اگفت: آدم‌ها در روابط خود، زبان بدن را بیشتر از گفتار قبول می‌کنند بنابراین برای یک رابطه سالم باید از خودمان شروع کرده و بر عوامل بهبود رابطه تمرکز کنیم.

او، افزود: قبل از هر رابطه از خود بپرسیم، آیا شنونده خوبی هستیم؟ آیا به صحبت طرف مقابل گوش میدهیم یا منتظر هستیم که حرف او تمام شده و پاسخ بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قضاوت افکار طرف مقابل، یکی از موانع روابط کیفی است.

نویسنده کتاب احساس زندگی، گفت: همچنین باید از خود بپرسیم، حرفی که میزنم منطقی است یا هیجانی است؟ آیا حق با من است یا حرف از حق میزنم؟ آیا تن صدای من متناسب با موقعیت من است یا اینکه کلام من با رفتار من تناسب ندارد و منظور من چیزی دیگر است.

  گفتگو، حلقه گمشده روابط بین افراد است

دهقانیان، تصریح کرد: گفتگو، حلقه گمشده روابط بین افراد است در صورتی که هر کدام از ما صحبت کردن بلد هستیم، ولی برای گفتگو دچار مشکل می‌شویم نمی‌دانیم چه بگوییم یا چگونه بگوییم.

او افزود: یکی از مشکلات زندگی خانوادگی این است که گفتگو به شیوه درست پیش نرفته و به انتقاد، سرزنش و مقایسه با دیگران می‌رسد و در این شرایط، صمیمیت را از بین می‌برد و دو طرف به موقعیت برد –باخت فکر می‌کنند که در روابط زوجین معنی ندارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رابطه سالم دارای سه بعد شور و شوق رابطه، صمیمیت و تعهد است صمیمیت یعنی یک طرف از خوشحالی طرف دیگر خوشحال باشد.

  کسانی که هنر گفتگو ندارند نمی‌توانند صمیمی هم باشند

دهقانیان، با اشاره به اینکه کسانی که هنر گفتگو ندارند نمی‌توانند صمیمی هم باشند گفت: در یک رابطه سالم، کسی مسوولیت اشتباه دیگران را قبول نمی‌کند چرا که قرار نیست مشکل فرد حل شده و راهکار ارائه شود بلکه جواب احساس در یک رابطه فقط احساس است یعنی باید شنونده خوب بود و بدون قضاوت به حرف گوینده گوش داد تا طرف گفتگو به احساس آرامش برسد.

او، افزود: امروز والدین، حرف‌های فرزندانشان را قضاوت می‌کنند بنابراین دختر و پسر‌های نوجوان، به گفتگو با پدر و مادر ادامه نمی‌دهند چرا که آن‌ها

انتظار دارند که برای حرفهایشان فقط یک شنونده خوب داشته باشند.

به گفته او، نیازی نیست در برابر صحبت‌های فرزندان، راهکار و پیشنهاد بدهیم بلکه باید بشنویم تا مطمئن شوند که شرایط آن‌ها را می‌فهمیم.

دهقانیان تصریح کرد: خانواده‌ها باید برای رفتار با بچه‌ها دانش و آگاهی داشته باشند در غیر این صورت بچه‌ها متوجه ضعف آن‌ها شده و باج خواهی می‌کنند.

این مشاور خانواده، همدلی یعنی شنیدن حرف طرف مقابل را بدون اینکه برای تغییر دیگری تلاش کنند تاکید کرد و افزود: کسانی رابطه کارآمد دارند که دنیای همدیگر را میبینند.

دهقانیان، در مورد بهبود رابطه گفت: بهبود رابطه یعنی خواسته خود را به صورت شفاف، منطقی، بدون ابهام و با لفظ «من» بگوییم. هر عبارتی که با لفظ «تو» شروع شود طرف مقابل را به واکنش تشویق می‌کند.     بیشتر مشکلات در روابط بین آدم ها، به خاطر تفاوت در نوع نگاه است   او تاکید کرد: بیشتر مشکلات در روابط بین آدم ها، به خاطر تفاوت در نوع نگاه است بنابراین باید به جای طرف گوینده بود و او را درک کرد و برای گفتگو، باید شنونده خوبی بود وقتی یکی از طرف‌های گفتگو با ناراحتی از احساس خود حرف می‌زند، نیازی نیست کاری بکنید، بلکه باید بفهمد که برای شنونده اهمیت دارد.

به گفته او، دایره حل اختلاف شامل سه رکن دو طرف گفتگو همراه با رابطه است که رابطه مهمتر از خواسته‌های فردی است که اگر بر رفتار خود بدون قضاوت دیگران و سرزنش آن‌ها تمرکز داشته باشیم رابطه‌ها بهبود پیدا می‌کند.

دهقانیان گفت: هیچ یک از امکانات به اندازه رابطه ارزش ندارد و در رابطه‌ها نصیحت، اثر ندارد، فقط باید بر رفتار خود متمرکز شده و آن را تغییر دهیم که بیشتر رابطه‌ها با رفتار مثبت طرف مقابل اصلاح می‌شود.

مشاور خانواده، در بیان احساس نباید از کلمات و عبارت‌های کلی استفاده کرد چرا که گنجینه لغات برای بیان احساس‌های خوب محدود است در حالی که کلمات بسیاری برای گفتن وجود دارد، ولی کلمات برای احساس منفی به ذهن زودتر تداعی می‌شوند.


به گفته او، یکی از مشکلات رفتاری در روابط بین فردی، یکسان دانستن احساس، رفتار و افکار است افکار در ذهن هر فرد می‌گذرد، رفتار کاری است که انجام می‌دهیم و بقیه می‌بینند، اما احساس حالت و هیجانی است که افراد دارد.

او تصریح کرد: آدم‌ها بخاطر رفتارشان قضاوت می‌شوند و اولین قدم برای یک رابطه خوب، این است که اطرافیان را بابت احساس کنترل نکنیم.

به گفته او، ناکامی‌های گذشته و دلهره آینده منجر به احساس ناخوشایند می‌شود بنابراین برای احساس خوب باید، رفتار و افکار خود را به شکل مثبت سازماندهی کنیم و در این صورت حتی فیزیولوژی به تبع آن خوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه سیاری از بیماری‌های جسمی، از افکار منفی ما ریشه میگیرد گفت: افکار ناکارآمد در تنهایی بر آسیب‌ها و نارضایتی‌ها تمرکز می‌کند.

شایان ذکر است: دومین کارگاه بهبود کیفیت زندگی مبتنی بر بهبود رابطه ها، با مشارکت موسسه روان شناختی دنیای مطلوب پنج شنبه شب در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد برگزار شد.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس بهزیستی شهرستان بوکان مهم‌ترین هدف این جشنواره را بهبود سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت، بهبود دسترسی آنها به  فعالیت‌های ورزشی، بهره‌مندی صحیح از اوقات فراغت و تفریح، بهبود مشکلات گفتاری، اختلال حواس، جمع گریزی، فقر حرکتی عنوان کرد و افزود: برگزیدگان استانی این جشنواره در سطح کشور با سایر ورزشکاران به رقابت خواهند پرداخت.

مسعود شجاعی  با تاکید بر اینکه ورزش، نقش مهمی درتوانمندی روح و جسم ، زندگی فردی و اجتماعی افراد دارای معلولیت  دارد، گفت:  نزدیک به یک هزار نفر از افراد دارای معلولیت مورد حمایت، در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند و در مسابقات کشوری و آسیایی صاحب مقام و مدال هستند.

  وی با بیان اینکه فعالیتهای ورزشی برای افراد دارای معلولیت از دو جنبه ی درمانی که هدف آن تأمین سلامتی  و  پیشگیری از مبتلا  شدن به بیماریهای ثانویه  است حائز اهمیت بوده  افزود: ورزش نه تنها اعتماد به نفس را در فرد تقویت میکند بلکه نگرش جامعه را نسبت به معلولین دگرگون کرده  و از نظر جسمی، روحی، فردی و اجتماعی آنها اثر قطعی و تعیین کننده ای دارد.

در این جشنواره ۱۰۰ نفر از مددجویان جسمی حرکتی و ذهنی ، شنوایی ، بینایی ، و گفتاری در ۶ رشته هفت سنگ ، یه قل دوقل ، چوب کشی ، طناب کشی ، دوز یا دوز ، دال پلان ، کلاس کلاس در دو گروه خانمها و آقایان به رقابت پرداختند.

این مسابقات به همت اداره بهزیستی شهرستان بوکان و مراکز مثبت زندگی و همچنین با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان بوکان برگزار شد.

در پایان از نفرات برتر با اهدای جوایز تقدیر و منتخبین این جشنواره به مرحله استانی و سپس کشوری راه پیدا خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه گفتگو کردند
  • آیا چت کردن رابطه زوجین را خراب می‌کند؟
  • دانشمندان مطمئن‌ترین راه برای مهار خشم در موقعیت‌های پُر تنش را یافتند!
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • چطور از مردها تعریف کنیم؟
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • تعیین تکلیف پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج
  • پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج تعیین تکلیف شد