Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@23:22:01 GMT

وضعیت کج‌دار و مریز دارو در قزوین

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۸۵۴۶

وضعیت کج‌دار و مریز دارو در قزوین

در این بین استان قزوین هم مانند همه استان‌ها از این کمبودها مستثنا نیست و گاهی شاهد نبود مقطعی بعضی از داروها هستیم. سوال اصلی این است که آیا بیماران باید در خصوص تهیه داروهای خود نگرانی داشته باشند یا خیر.

مشکلات ارزی

مدیر روابط عمومی و کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی قزوین گفت: با این‌که دارو و اقلام دارویی شامل تحریم‌ها نیستند، اما به دلیل مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌ها، ما برای تامین دارو دچار مشکل می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین می‌توان گفت داروها به طور غیر مستقیم تحریم شده‌اند، زیرا شرکت‌های مبادله‌کننده دارو اگر با ما همکاری کنند در فهرست تحریم آمریکا قرار می‌گیرند. در مورد نقل و انتقال پول هم چون بانک‌ها تحریم هستند، ما همانند گذشته قادر به خرید دارو نیستیم. «سپیده سیف الهی» افزود: در ۲ سال گذشته دارو را با سیستم یوزانس و فاینانس، به صورت نسیه خریداری می‌کردیم، اما در حال حاضر نقدی شدن سیستم باعث شده با مشکل مواجه شویم. بنابراین حجم داروهای وارداتی ما نیز کمتر از قبل شده است.

داروهای کمیاب

وی بیان کرد: به گفته معاون وزیر بهداشت و درمان، در ۲۰ قلم از داروها کمبود واقعی وجود دارد، اما با توجه به این‌که در معاونت غذا و دارو کمبود مکمل‌ها نیز ثبت می‌شود و گاهی اوقات مراجعان، یک برند خاص یا یک داروی خارجی نیاز دارند که مشابه داخلی آن موجود است، در استان قزوین کمبود دارو به ۸۰ قلم می‌رسد. سیف‌الهی ادامه داد: به طور کلی کمبود دارو در استان ما انعکاسی از کمبودهای کل کشور است و چندان الگوی متفاوتی ندارد. از سوی دیگر بیان کمبودها باعث نگرانی مردم می‌شود و خریداری دارو را برای روز مبادا بیشتر می‌کند، در نهایت مصرف کاذب بالا می‌رود. به همین دلیل ارائه فهرست کمبود دارو تاثیر مستقیمی روی افکار عمومی دارد.

این مسئول بیان کرد: داروهای قلبی عروقی، اعصاب و روان و برخی اوقات داروهای بیماران صعب‌العلاج دچار کمبودهای مقطعی می‌شوند، اما اینطور نیست که این داروها اصلا موجود نباشند. عموما یک یا ۲ هفته دارو نیست و بعد از آن اقدامات مدیریتی انجام می‌شود. برای مثال دارو در اولویت فهرست تولید قرار می‌گیرد و به شرکت، سفارش تولید دارو داده می‌شود یا دارو را به صورت اورژانسی وارد می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان با صراحت گفت چه داروهایی در استان دچار کمبود می‌شوند.

‌سهمیه‌بندی دارو

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به تحریم‌ها و شرایط موجود، سیاست سازمان غذا و دارو این است که اگر دارویی مشابه داخلی دارد نمونه خارجی آن وارد نشود. بنابراین می‌توان گفت کمبود واقعی ما همان ۲۰ قلم دارویی است که اصلا نمونه داخلی ندارد.  وی ادامه داد: از آنجایی که بعضی از داروهایی که قبلا به وفور در دسترس بودند حالا کمتر شده‌اند، سازمان غذا و دارو به همه معاونت‌های خود تفویض کرده است تا ستاد توزیع دارو تشکیل بدهند و داروهایی که دچار کمبود شده‌اند را سهمیه‌بندی کنند تا به صورت عادلانه بین مراکز درمانی توزیع شوند. سیف‌الهی تصریح کرد: ۹۷درصد از داروهای موجود در کشور تولید داخل و فقط ۳ درصد از آنها وارداتی هستند. از آنجایی که نیمی از مواد اولیه تولید دارو وارداتی است، کمبود منابع مالی و مشکلات ارزی که به واسطه تحریم‌ها ایجاد شده است می‌تواند روی تولید و دسترسی دارو برای مردم تاثیر بگذارد.

‌افزایش قیمت دارو 

وی در خصوص تحریم‌ها و تاثیر آن روی افزایش قیمت دارو گفت: با توجه به این‌که مشکل اصلی در تحریم منابع مالی است، ما با افزایش قیمت دارو نیز مواجه می‌شویم. در این خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و مواد اولیه تولید آن جلوی این افزایش قیمت را می‌گیرد. نکته‌ این است که بسته‌بندی دارو شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود، به همین دلیل مردم افزایش قیمت را متوجه می‌شوند.

سیف‌الهی افزود: داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج اگر تولید داخل باشد تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. حتی برای بیماران تالاسمی و هموفیلی کاملا رایگان است. از سوی دیگر برای این‌که بیمه قدرت پوشش بیشتری داشته باشد، سال گذشته حدود ۷۰ قلم از داروهایی مانند سرماخوردگی از فهرست بیمه خارج شد تا پوشش بیمه برای داروهای خاص کامل‌تر شود. همچنین ما هم در معاونت دارو برای یکسری از بیماری‌های خاص، بسته حمایتی داریم.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به شرایط موجود کار ما در حال حاضر مدیریت جهادی است تا مبادا بیمار به دلیل نبود دارو از درمان باز بماند، بنابراین در مورد کمبودهای دارویی نباید نگرانی وجود داشته باشد، زیرا همه تلاش ما این است که هرگونه کمبودی را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنیم.  وی با اشاره به این‌که اگر لازم باشد داروی مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم، ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۱۹۰ کمبودهای دارویی را به اطلاع کارشناسان معاونت غذا و دارو برسانند. پس از استعلام کارشناسان، طی یک روز نتیجه نهایی به آنها اعلام می‌شود.

‌سهمیه‌بندی ماهانه

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان نیز گفت: طی مدتی که تحریم‌ها روی دارو تاثیر گذاشته است ما عمدتا در بخش داروهای خاص دچار کمبود شده‌ایم. در بین آنها بعضی از داروها مانند وارفارین که برای بیماران قلبی تجویز می‌شود، مصرف بیشتری داشت که با سهمیه‌بندی ماهانه و توزیع آن بین بیماران به صورت مشخص توانستیم کمبود را مدیریت کنیم. «فرهاد ارجمندی» ادامه داد: با شروع تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز بیشتر داروها، البته به جز داروهایی که چندان پرمصرف نیستند با ارز دولتی وارد شده‌اند. متاسفانه این داروهای کم‌مصرف بیشتر در حورزه شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل تعداد کمی از بیماران هزینه زیادی برای خرید این داروها متحمل می‌شوند. وی افزود: در این مدت هیچ بیماری نبوده است که نتوانیم داروی مورد نیاز او را تهیه کنیم. حتی ما دارویی در استان داریم که فقط ۲ برادر از آن استفاده می‌کنند و این دارو در کل کشور بسیار کم است. اگر دارویی که بیمار می‌خواهد موجود نباشد از استان‌های دیگر آن را تهیه می‌کنیم.

‌وضعیت خوب قزوین

ارجمندی تصریح کرد: استان قزوین نسبت به بسیاری از استان‌ها در زمینه دارو جلوتر است. داروهایی بوده که به استان‌های یزد، اصفهان، مرکزی و زنجان ارسال شده است. از آنجایی که حدس می‌زدیم امکان دارد در تهیه دارو با مشکلاتی مواجه شویم، از اواسط سال گذشته روابط خود را با شرکت‌های دارویی گسترش دادیم و قسمت عمده سرمایه خود را برای راحتی مردم در اختیار این شرکت‌ها گذاشتیم تا در مواقع نیاز بتوانیم به سرعت دارو تهیه کنیم. در همان سال چندین قلم از داروهایی که حدس می‌زدیم کمیاب شوند را خریداری کردیم. وی افزود: به دلیل این‌که شرکت‌های دارویی نیازمند پول نقد هستند و به مراکزی که با پول نقد خرید می‌کنند، بهتر دارو می‌دهند ما هم برای تهیه دارو مقدار زیادی از مطالبات این شرکت‌ها را پرداخت کرده ایم. در حال حاضر خودمان مطالبات زیادی از بیمه‌ها داریم که پرداخت نشده است.

‌خرید داروهای هندی 

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قزوین در خصوص تهیه دارو از شرکت‌های خارجی گفت: علی‌رغم فشارهایی که وجود دارد عمده شرکت‌های دارویی به سمت تهیه مواد اولیه و داروهای چینی نرفته‌اند. بعضی از داروهای هندی هم وجود دارند که ما قبل از تحریم‌ها آنها را خریداری می‌کردیم و امروز بیماران روی برند این داروها حساس شده‌اند.

«فرهاد ارجمندی» ادامه داد: این داروهای هندی جزو آن دسته از داروهایی هستند که به اروپا و آمریکا هم صادر می‌شوند. حتی آن چند قلم دارویی هم که جایگزین داروهای قبلی شده، بی‌کیفیت نیستند و از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شوند. وی اضافه کرد: به دلیل این‌که قسمت زیادی از درمان، بار ذهنی بیمار است، قطعا نیازمند همکاری جامعه پزشکی هستیم، زیرا که اگر به بیمار بهترین دارو هم داده شود ولی او فکر کند داروی کیفیتی ندارد، روند درمان کندتر می‌شود و برعکس.  

این مسئول ادامه داد: پزشکان روی تهیه یک برند خاص اصرار نکنند، چون واقعا بعضی از داروها با برندهای خاص قابل خریداری نیستند. از آنجایی که ما شوک اولیه ناشی از تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و شرکت‌های طرف حساب جدیدی نیز برای تهیه دارو پیدا کرده‌ایم، انتظار بهبود شرایط را داریم. البته امکان دارد باز هم در خرید دارو شاهد درصد کمی افزایش قیمت باشیم و این به دلیل زیاد شدن واسطه‌هاست.

کد خبر 452919 برچسب‌ها استان قزوین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان قزوین وزیر بهداشت و درمان بیماران صعب العلاج تالاسمی هموفیلی سرماخوردگی جمعیت هلال احمر اروپا استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین راهکار برای کاهش وزن

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که تب مصرف داروهای لاغری به صورت خودسرانه و تجویز پزشک در میان افراد دارای اضافه وزن به شدت داغ است اما سازمان غذا و دارو از مجموع تمام داروهای تایید شده لاغری تنها مصرف یک دارو را به بدون نسخه مجاز اعلام کرده و مصرف خودسرانه سایر داروها قطعا عوارضی را برای مصرف‌کنندگان دارد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: آمار افراد با اضافه وزن و چاقی نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورها روند رو به افزایش دارد. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که بیش از یک چهارم افراد در ایران چاق هستند، اما به گفته متولیان نظام سلامت، معضل اصلی در این حوزه رشد غیراصولی مصرف داروهای لاغری است که عمدتا هم بدون تجویز پزشک صورت می‌گیرد و عوارض متعدد و حتی مرگبار برای مصرف‌کنندگان دارد.

البته مصرف هیچ‌ دارویی بی‌ضرر نیست اما مصرف خودسرانه داروهای لاغری خطرات بیشتری دارد. درواقع داروهای لاغری تاثیرات منفی و مخربی بر جسم و روان مصرف‌کنندگان دارد و نکته مهم این که از مجموع داروهای لاغری موجود در بازار دارویی کشور که مورد تایید سازمان غذا و داروست، تنها یک دارو تاییدیه مصرف بدون نسخه و تجویز پزشک دارد و درباره سایر داروها مصرف با تجویز پزشک بر اساس شرایط فرد توصیه می‌شود.

دکتر ریحانه خیری، کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در سازمان غذا و دارو و متخصص توکسیکولوژی و فارماکولوژی در این باره توضیحات بیشتری می‌دهد.

بهترین راهکار کاهش وزن

خیری با تاکید بر این که تنها دوز ۶۰ میلی‌گرمی داروی لاغری اورلیستات از سوی سازمان غذا و دارو تاییدیه مصرف بدون نسخه را دارد و به عنوان داروی اوتی‌سی مطرح است، بیان می‌کند: افراد می‌توانند این دارو را به صورت مستقیم و بدون تجویز پزشک مصرف کنند.

البته به تاکید کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در سازمان غذا و دارو بهترین روش برای کاهش وزن -به ویژه در بی‌ام‌آی‌های بیشتر از ۳۰- ورزش و رژیم است و این داروها تنها می‌توانند کمک‌کننده باشند و همراه با این دو روند کاهش وزن را تسهیل کنند.

او درباره اثربخشی این دارو هم توضیح می‌دهد: اورلیستات، داروی مهارکننده آنزیم لیپاز است که باعث می‌شود تقریبا چیزی حدود ۲۵ درصد چربی که فرد می‌خورد جذب نشود. مصرف آن هم به گونه‌ای است که حدود ۱۶ هفته به همراه رژیم و ورزش منجر به نتیجه خواهد شد و فرد ۵ درصد وزن بدن خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس دارویی تاکید می‌کند: غذایی که همراه با این دارو مصرف می‌شود باید کم‌چرب باشد و حتی در شرایطی که غذا حاوی هیچ نوع چربی نیست، عدم مصرف آن توصیه می‌شود. بیشتر از ۳بار مصرف روزانه هم این دارو توصیه نمی‌شود و ممنوعیت مصرف در افراد زیر ۱۸ سال هم دارد.

داروهای لاغری اثربخشی متفاوتی دارند و در صورت مصرف خودسرانه، می‌توانند عوارضی را در بدن افراد در پی داشته باشند. خیری با تایید این مطلب عنوان می‌کند: حتی درباره همین داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو به صورت مصرف بدون نسخه هم ممکن است عوارض و تداخلاتی با داروهای دیگر (تیروئیدی، دیابتی، ضدلخته) وجود داشته باشد و حتی فرد را دچار شرایط اورژانسی برای تخلیه ادرار یا بی‌اختیاری مدفوع کند. افرادی که پیوند عضو دارند، زنان باردار و شیرده، افراد بدون اضافه وزن یا مبتلا به آلرژی هم نباید از این دارو استفاده کنند. اگر بعد از مصرف هم فرد با علائم سنگ کلیه، مشکلات کبدی و دل‌دردهای مداوم و شدید مواجه شد، باید دارو قطع و به پزشک شود.

او ادامه می‌دهد: در دروان مصرف دارو هم باید مولتی‌ویتامین‌ و ویتامین‌های آ، د، ای و کا به صورت روزانه مصرف شود. بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها آخر شب و زمان خواب است چون این دارو همان میزان که می‌تواند مانع جذب چربی شوند، ویتامین‌های محلول در چربی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به کاهش آنها در بدن است.

به گفته این کارشناس، عوارض مصرف دارو هم می‌تواند تهوع، استفراغ، درد در ناحیه مقعد، درد شکمی و درد معده، مدفوع چرب، نفخ و تغییراتی در عملکرد روده باشد. اگر غذا چربی بیشاری هم داشته باشد، برخی عوارض دیگر مثل احساس خستگی، تیره‌شدن رنگ ادرار، خارش، بی‌اشتهایی، زردی در پوست و چشم، مشکلات دندان و لثه، علائم شبه سرماخوردگی مثل تب و لرز، سردرد، راش‌های پوستی هم می‌تواند دیده شود.

۳دسته داروهای لاغری

داروهای لاغری به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ کاهش دهنده وزن، ضد اشتها و دفع کننده چربی و به تاکید متخصصان تغذیه مصرف خودسرانه و بدون نظارت پزشک این داروها می‌تواند منجر به بروز عوارض برای مصرف‌کنندگان شود.

عوارض کاهش دهنده‌های وزن

مکانیسم این داروها به گونه‌ای است که باعث دفع زیاد آب از بدن می‌شوند و وزن بدن فرد به سرعت کاهش پیدا می‌کند. لاغری ناشی از مصرف این داروها دفع آب است و نه چربی. این نوع لاغری موقتی است و فرد دوباره به وزن قبلی خود برمی‌گردد. این گروه داروها همچنین باعث تخلیه سریع دستگاه گوارش و دفع الکترولیت‌های بدن می‌شوند که منجر به بروز عوارضی از جمله خستگی، فرسودگی کلیه، افتادگی پوست و... است. در صورت مصرف و قطع خودسرانه، مشکلاتی از جمله یبوست، تنبلی روده، آسیب‌های گوارشی، کاهش جذب مواد مغذی و... بروز می‌کند.

عوارض ضد اشتهاها

داروهای لاغری ضد اشتها می‌توانند حاوی مخدر باشد و مشکلاتی نظیر اعتیاد، افسردگی، فراموشی و تنگی نفس و اختلال در دستگاه گوارش دارند. از عوارض مصرف این داروهای لاغری اختلال در متابولیسم بدن، تعریق و درد، کم خوابی شدید و... است.

عوارض دفع کننده‌های چربی

این داروها با تاثیر بر آنزیم‌های گوارشی باعث کاهش جذب بدن می‌شود و تاثیری بر جذب کربوهیدرات‌ها ندارند. اسهال چرب، تکرر یا بی‌اختیاری دفع مدفوع، نفخ، کرامپ و دردهای شکمی، کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی، کاهش میزان اسیدهای چرب ضروری بدن و... از عوارض مصرف این نوع داروهاست.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896214

دیگر خبرها

  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • پایان یک تحقیق جنجالی/ آیا داروهای کاهش وزن منجر به خودکشی می شود؟
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲