Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالیکه تنها حدود ۲۰ روز تا بازگشایی مدارس فرصت باقی است و خرید لوازم التحریر به دغدغه خانواده ۱۴ میلیون دانش‌آموز تبدیل شده، نه از ده‌ها میلیون دفترچه‌های دولتی وعده داده شده خبری هست نه از اعلام قیمت لوازم التحریر. ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به دنبال نابسامانی‌های یکسال گذشته در بازار کاغذ و همزمان با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان، تامین دفاتر مشق است؛ موضوعی که حداقل در یک برهه زمانی باعث شد تا قیمت دفترهای مورد نیاز دانش‌آموزان به شدت افزایش یابد و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه صحافان: قیمت دفتر مشق 40 برگی، 4 تا 5 هزار تومان

تا جاییکه بسیاری از فعالان این حوزه، افزایش قیمت در بازار دفاتر مشق را ناشی از عدم همکاری مسئولان وزارت صمت و وزارت ارشاد برای حل مشکل کاغذ اعلام کردند و جلیل غفاری رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان گفت: با مدیریت ضعیفی که وجود داشت، سال گذشته قیمت هر بند کاغذ دولتی که حداکثر 140 هزار تومان قیمت داشت، در بازار آزاد به 500 هزار تومان رسید و همکاران ما برای تولید دفاتر مشق، مجبور شدند کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

حذف کاغذ دولتی برای تولید دفتر مشق/ اتحادیه صحافان: شرمنده دانش‌آموزان کم بضاعت هستیم

او با اشاره به افزایش قیمت دفاتر دانش آموزی گفت: متاسفانه قیمت نهایی یک دفتر مشق 40 برگ ساده که سال گذشته بین 1700 تا 1800 تومان بود، امسال با مدیریت آقایان به 4000 تا 5000 تومان رسیده است.

اختلاف فاحش در آمار دفاتر مشق دولتی؛ از 15 میلیون تا 40 میلیون

اما با افزایش انتقادات نسبت به گران شدن قیمت دفاتر مشق دانش آموزی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت در خبری اعلام کرد که حدود 15 میلیون دفترچه دانش‌آموزی با ارز 4200 تومانی تولید شده و آماده عرضه در شبکه‌های منتخب است. موضوعی که البته هیچ وقت زمان عرضه و شبکه توزیع آن و حتی قیمت عرضه برای مصرف ‌کنندگان آن نیز اعلام نشد.

این موضوع در حالی مطرح شد که رئیس اتحادیه صحافان در واکنش به اعلام خبر تهیه 15 میلیون دفتر دانش‌آموزی دولتی با اشاره به اینکه این رقم تنها 10 درصد از نیاز دانش آموزان را مهیا می‌کند گفت: در حال حاضر در کشور حدود 14 میلیون دانش آموز وجود دارد و با در نظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به حدود 10 دفتر مشق برای یکسال تحصیلی، بین 140 تا 150 میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است.

نیاز دانش‌آموزان به 150 میلیون دفتر مشق/ دفاتر مشق دولتی تنها 10 درصد نیاز بازارتولید 30 تا 40 میلیون دفتر مشق دولتی برای اقشار هدف

با بیشتر شدن انتقادات و نزدیک‌تر شدن به آغاز فصل بازگشایی مدارس، آمار دفاتر تهیه شده با ارز دولتی 2 تا 2.5 برابر رشد کرد و حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در گفت‌وگویی با تسنیم، از برنامه ریزی این وزارتخانه برای توزیع 30 تا 40 میلیون دفترچه‌های دانش‌آموزی با ارز 4200 تومانی بین اقشار هدف از جمله دانش‌اموزان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شبکه‌های توزیع خاص و منتخب خبر داد. او گفت: درحال حاضر با توجه به 14 میلیون دانش‌آموز فعلی کشور و سرانه مصرف 10 دفترچه برای هر دانش‌آموز، نیاز کشور حدود 140 میلیون دفترچه دانش آموزی است ولی واقعیت آن است که قرار نیست تمام این نیاز، با دفاتر دولتی تامین شود، بلکه ما به دنبال آن هستیم که دفاتر دانش‌آموزی اقشار هدف که تمامی آن‌ها مشخص شده‌اند و دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز جزو آن‌ها هستند، با ارز دولتی تامین شود.

سامانه 124: قیمت دفتر مشق 2100 تومان/ توزیع دفاتر مشق 40 برگ 3500 تومانی با شعار «دولتی»

حالا در شرایطی که تنها 20 روز به بازگشایی مدارس مانده، نه از اعلام شبکه توزیع دفاتر مشق دولتی خبری است نه از قیمت توزیع آن؛ این در حالی است که از سوی دیگر سامانه 124، در بخش لوازم التحریر خود، تنها قیمت دفتر 40 برگ را اعلام کرده و جالب اینجاست که قیمت دفتر 40 برگی اعلامی از سوی این سامانه، 2100 تا 2200 تومان اعلام شده است. اما نه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبری از عرضه دفاتر 40 برگ با این قیمت خبری هست نه در لوازم‌التحریر فروشی‌های سطح شهر.

جالب‌تر اینجاست که برخی فروشگاه‌های اینترنتی، اقدام به عرضه دفاتر مشق 40 برگ «دولتی» به قیمت 20 هزار تومان برای بسته‌های 5 عددی کرده‌اند که البته با تخفیف 13 درصدی، به قیمت 17 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد؛ این یعنی ارزان‌ترین دفتر مشق 40 برگ دولتی 3500 تومان در حال عرضه است.

به گزارش تسنیم، به هرحال از یک سو با رسیدن به روزهای اوج خرید لوازم التحریر دانش آموزی و از سوی دیگر با توجه به اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه دفاتر مشق دولتی، این انتظار وجود دارد که اولاً شبکه توزیع این دفاتر مشق دولتی اعلام شود و در ثانی سازمان حمایت و سامانه 124، برای اعلام قیمت لوازم التحریر، تنها به قیمت یک نمونه دفتر مشق اکتفا نکند چراکه نادیده گرفتن اقلامی همچون کیف، انواع دفاتر مشق، خودکار، مداد و خلاصه لوازم التحریر پر مصرفی که این روزها خریدشان به دغدغه‌ای جدی برای خانواده‌های 14 میلیون  دانش‌آموز کشور تبدیل شده، فضا را برای سوءاستفاده سودجویانی که به دنبال گرفتن ماهی از این شرایط هستند، مهیاتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

R34343/P/S7,78/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: حملات اسرائیل به مدارس غزه «سیستماتیک» است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دیروز به خبرنگاران گفت: حملات اسرائیل به مدارس و دانشگاه‌ها در نوار غزه "سیستماتیک" است.

آندره آ دومنیکو، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین گفت: آموزش برای ایجاد صلح اساسی است ... آموزش امید به آینده است.

دفتر سازمان ملل پیشتر گزارش داده بود که حدود ۹۲ درصد از کل ساختمان‌های مدارس در غزه به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شود و حدود ۳۹۲ مدرسه (۷۹ درصد از کل ساختمان‌های مدارس در غزه) آسیب دیده اند، از جمله ۱۴۱ مدرسه که به شدت آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده است.

وی همچنین حملات نگران‌کننده به بیمارستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: پس از حمله اسرائیل به مجتمع پزشکی الشفا، تیم‌های سازمان ملل به آنجا رفتند و با «صحنه‌ای از وحشت» مواجه شدند.

دومنیکو با تاکید بر اینکه ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه برای زنده ماندن در حال مبارزه هستند، گفت که علیرغم تلاش‌های سازمان ملل، "واقعیت این است که ما نمی‌توانیم اقدام چندانی برای مقابله با آوارگی و قحطی در داخل غزه انجام دهیم. "

ارتش اشغالگر اسرائیل از ۷ اکتبر با حمایت آمریکا و اروپا به تجاوزات خود علیه نوار غزه ادامه داده است. این اشغال بیش از ۳۳۸۹۹ فلسطینی را شهید و ۷۶۶۶۴ فلسطینی را در نتیجه بمباران زخمی کرده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها کودکان و زنان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است
  • تمدید مهلت نام‌نویسی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی
  • فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت نام در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • بازداشت ۵ هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • سازمان ملل: حملات اسرائیل به مدارس غزه «سیستماتیک» است
  • اشغالگران تلاش دارند بیت‌حانون و شرق جبالیا را تخلیه کنند
  • سپاهان و شروع جدید فصل سخت از فردا!