Web Analytics Made Easy - Statcounter

گری سیک، کارشناس خاورمیانه و استاد دانشگاه کلمبیا در  نشریه لوب لاگ نوشت: 

1. خاورمیانه به دوران توحش  اولیه بازگشته است. کشورهای منطقه از دیرباز برای پیشگیری از برخی مخالفت ها و اعتراضات با شهروندان خود ستمگری و بی رحمی های نه چندان مهم و جدی داشته اند اما پس از بهار عربی، جنگ های داخلی خشونت بار و ستیز بین کشورها سطح جدیدی از شرارت ها را ایجاد کرده که یادآور قرون وسطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

2. برغم عبارت های متمدنانه ای مانند روابط بین المللی مدرن، قاعده قدیمی "قدرت حق می آورد" اکنون در تعاملات بین کشورها بسیار زنده و محسوس است. واژه "محاصره" که یادآور جنگ های قرون وسطی است اکنون به شکلی تمام عیار علیه حداقل سه کشور خاورمیانه اجرا می شود: یمن، قطر، ایران. 

3. یمن: عربستان سعودی در جنگ علیه یمن از نیروی هوایی دارای فناوری برتر سعودی و همچنین ائتلافی از نیروها استفاده کرد. خلبانان سعودی از آغاز هرچیزی- مانند کارخانجات، مزارع و دامداری ها- را هدف حملات هوایی قرار دادند به جز اهداف نظامی! این حملات همراه با مسدود کردن بنادر یمن به توقف واردات گندم و مواد غذایی و در نتیجه بروز قحطی در کشور انجامید.  از زبان خنثی و محتاط دیپلماسی که بگذریم، این همان محاصره است. 

4. قطر: دو سال بعد رهبران عربستان و امارات متحده عربی به عنوان قدرتمندترین شخصیت های سیاسی این دو کشور با پیوستن به ترامپ، قطر را بایکوت کردند. پروازها به قطر و از آن محدود شد؛ واردات و صادرات کالا از مرزهای زمینی و انتقال کالا از بنادر استان های تحت محاصره نیز ممنوع شد. با توجه به منابع کلان مالی قطر به نظر می رسد این کشور بحران موجود را تاب آورده اما به هر حال محاصره ادامه دارد. 

5. ایران: دولت ترامپ با خروج از برجام و اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران از جمله ممنوعیت کامل تجارت نفت این کشور و مجرم نامیدن بخش بزرگی از دولت و اقتصاد آن، اعلام کرده است که هدف از محاصره این عضو سازمان ملل کشاندن ایران به میز گفتگوهاست. اما دستیاران ترامپ به وضوح هدف از این تحریم ها را برکناری حکومت مذهبی ایران اعلام کرده اند. اگرچه اقتصاد ایران آسیب دیده اما به نظر نمی رسد کمترین خطری متوجه دولت ایران باشد. اعتراضات تا حد زیادی متوقف شده و تهدید خارجی باعث اتحاد و گردهم آمدن مردم زیر پرچم کشورشان شده است. تندروها که از دخالت خارجی نفع می برند اکنون در موضع قدرت و برتری قرار گرفته اند.  

6. هیچ یک از سه محاصره خاورمیانه اهداف اولیه را محقق نمی کند و امکان پایان سریع تمام آنها وجود دارد اما اربابان محاصره نمی خواهند هیچ اشتباهی را بپذیرند و باور دارند که هر نشانه ای از ضعف می تواند "قدرت" آنها را زیر سوال ببرد. بنابراین هر سه محاصره ادامه خواهد یافت و سیاستگذاران و جنگجویان در موضع راحت خود به محاسباتشان ادامه داده و ثابت قدم باقی خواهند ماند. در حالی که، درست مانند قرون وسطی، این مردم گرفتار بین قدرت و حق هستند که باید بهای محاصره را بپردازند.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر گری سیک قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تنبیهی ایران، برتری قدرت بازدارندگی محور مقاومت را ثابت کرد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: شامگاه ۲۵ فروردین ماه جمهوری اسلامی ایران یک حمله پهپادی علیه رژیم صهیونیستی صورت داد که در دقایق اولیه بامداد ۲۶ فروردین ماه با شلیک موج دوم پهپادی و موشکی تقویت شد.

عملیات وعده صادق ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی در حالی انجام شد که پیشتر مقامات کشورمان بر محفوظ بودن حق پاسخگویی در مقابل حمله تروریستی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کرده بودند.

در همین راستا خبرنگار مهر با «سید محمد صادق الهاشمی» نویسنده و تحلیلگر عراقی به گفت‌وگو پرداخته است. در ادامه متن مصاحبه را می‌خوانیم:

نظر شما در باره موفقیت عملیات وعده صادق چیست و تا چه اندازه موفقیت آمیز بود؟

ایران با این عملیات ثابت کرد کشوری است که قادر به رویارویی با چالش‌های رژیم صهیونیستی در منطقه است. ایران می تواند جایگاه محور مقاومت را از طریق دکترین اسلامی، مجهز به قدرت نظامی و برنامه ریزی دقیق در منطقه تثبیت کند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که تنها کشور اسلامی است که می تواند از جغرافیای اسلامی، منافع مسلمانان و ملت فلسطین دفاع کند و در مقابله با اسرائیل جدی و صادق است.

من معتقدم مسافت‌های طولانی طی شده توسط موشک ها و پهپادهای ایرانی و رسیدن به هدف در پایگاهی که جنگنده ها از آنجا برای حمله به کنسولگری ایران به پرواز درآمده بودند ، یک موفقیت نظامی، امنیتی و استراتژیک مهم در رویارویی با رژیم صهیونیستی بود.

نقش این حمله در تضعیف بازدارندگی اسرائیل و در مقابل تقویت بازدارندگی ایران به چه صورت است؟

پس از اصابت موشک های ایرانی به قلب اراضی اشغالی که موجب رعب و وحشت شدید صهیونیست‌ها شد، این عملیات بدون شک به افکار عمومی جامعه صهیونیستی و شهرک نشینان نشان داد که این رژیم دیگر قادر به تامین امنیت آنها نیست و ایران توانایی دارد که قدس اشغالی را در آینده آزاد کند.

از جمله پیامدهایی که این عملیات داشت از بین رفتن اعتماد و اتکا به این رژیم و برهم خوردن امنیت و ثبات داخلی رژیم صهیونیستی بود از این رو شاهد تحولی اساسی در منطقه و در داخل رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا و جایگاه و نقش آن خواهیم بود.

اسرائیل معتقد بود که همه کشورهای عربی و اسلامی همسایه اش تسلیحات نظامی لازم و شجاعت کافی برای حمله به اسرائیل را ندارند اما با این پاسخ ایران و همچنین قدرت بازدارندگی که مقاومت لبنان، یمن و عراق، ایجاد کردند ثابت شد که بازدارندگی محور مقاومت برتر از رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به دنبال معرفی این حمله واکنشی به عنوان تجاوز هستند. در صورتی که براساس منشور ملل متحد و بر اساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل این حمله‌ای موجه است؟ تحلیل شما چیست؟

جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد اقدام به این عملیات کرد، بنابراین هیچ کشوری حتی آمریکا و اروپا نمی‌توانند ایران را محکوم کنند.

از سوی دیگر دفاع ایران از مساله فلسطین و مواجه شدن با اشغالگری رژیم صهیونیستی نیز امری مشروع و قانونی است چرا که رژیم غاصب اراضی سرزمین اسلامی و عربی را اشغال کرده است.

عملیات موشکی و پهپادی ایران چه هزینه‌ها و یا خسارت‌هایی را برای اسرائیل به بار آورد؟

برای اطلاع از میزان هزینه‌ها و خسارت‌هایی که در اثر این عملیات به رژیم صهیونیستی وارد شد، کافی است به اطلاعاتی که رسانه‌ها در روزهای اخیر منتشر کردند و رژیم صهیونیستی نیز به آن اذعان داشته نگاهی داشته باشیم.

رسانه‌های دشمن از همان روزهای اول اعلام کردند پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب مورد اصابت حداقل ۷ فروند موشک بالستیک ایرانی قرار گرفته است. رسانه های اسرائیلی اذعان کردند فرودگاه نظامی نواتیم به طور کامل تخریب شد و شبکه ۲۴ رژیم صهیونیستی به عدم اجازه انتشار تصاویر حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین های اشغالی اعتراف کرد. همچنین بر اساس آمار اعلام شده رژیم صهیونیستی ۱.۳ میلیارد دلار متحمل خسارت شده است.

کد خبر 6083753 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • ادعای عجیب روزنامه آمریکایی از طرح اولیه حمله اسرائیل به ایران | حمله بزرگ به اهداف نظامی در نزدیکی تهران؟ | آمریکایی‌ها: ما نتانیاهو را منصرف کردیم!
  • برگزاری نشست تحلیل تحولات خاورمیانه از طوفان الاقصی تا وعده صادق
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه
  • علت برتری امروز قدرت دفاعی ما دانش پایه بودن نظام دفاعی کشور است
  • حیرت تحلیل‌گران BBC از قدرت ایران
  • نقشه زد و خوردهای ۷ ماه اخیر در خاورمیانه | تعداد نیروهای آمریکا در ۹ کشور خاورمیانه
  • تحلیل حادثه اصفهان در روزنامه‌های آمریکایی و انگلیس
  • حمله تنبیهی ایران، برتری قدرت بازدارندگی محور مقاومت را ثابت کرد
  • چرا آمریکا باید نگران حمله مجدد ایران به اسرائیل باشد؟