Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-24@22:32:50 GMT

افزایش اهدای عضو در ایران

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۱۱۰۹

افزایش اهدای عضو در ایران

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، قاسم جان بابایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: وضعیت اهدای عضو در برخی استان ها مثل یزد خیلی خوب است و در تلاش هستیم تا در تمام استان ها بهبود یابد. 

وی افزود: بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده به دانشگاه های علوم پزشکی، افراد زنده هم می توانند کلیه و بخشی از کبد را اهدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون درمان وزارت بهداشت به رشد ۳۷ درصدی پیوند اعضا در چهار ماهه گذشته نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: از تمام گروه های مرجع از جمله رسانه ها می خواهیم تا در زمینه فرهنگ سازی وزارت بهداشت را کمک کنند.

جان بابایی از ساماندهی فرآیند اهدای عضو افراد زنده خبر داد و اضافه کرد: افراد اهدکننده از طریق سامانه الکترونیکی ثبت نام می کنند و واسطه ها دیگر نقش نخواهند داشت و جلوی سوءاستفاده ها گرفته می شود.

وی افزود: ۶۰۰ خدمت پرهزینه را امسال به بیمه ها ابلاغ کردیم که ۳۰ داروی گران قیمت را شامل می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت به کمبود تخت بیمارستانی در برخی مناطق و وجود تخت اضافه در برخی نقاط دیگر اشاره کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم تا بی عدالتی در زمینه تخت جبران شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سند درمان در سال ۹۷ تدوین و امسال بازنگری و ابلاغ شد و برای اولین بار سطح بندی خدمت برای تمام بیماری ها انجام شد و هر بیمارستان متناسب با بیماران و امکانات خود سطح بندی می شود.

وی از کاهش فرانشیز و تسهیل زایمان طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه بیماران خاص، فرایند تشخیص بیماری در داخل کشور تسهیل شد و این اقدام صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

جان بابایی گفت: در حوزه نظارت، بازدید سرزده توسط روسای دانشگاه‌ها به صورت مستمر انجام می شود و در سامانه مربوطه بارگزاری و ارزیابی می شود تا اصلاح شود.

معاون درمان وزارت بهداشت از کاهش اعتبار بیمارستان هایی که ایمنی بیمار را به عنوان یک معیار ارزیابی مهم در نظر نگیرند خبر داد و افزود: بیمارستان ها به صورت دوره ای بازدید و اعتبارسنجی می شوند. 

وی، توسعه تخت و تجهیز بیمارستان های مناطق محروم را در دستورکار عنوان کرد و گفت: تا آخر سال، ۶ هزار تخت به تخت های بیمارستانی اضافه می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، از افتتاح بیمارستان هایی در زابل، زاهدان و سراوان خبر داد و افزود: هرمزگان، ایلام، آذربایجان شرقی، خوزستان و دیگر مناطق کم برخوردار مورد توجه وزارت بهداشت برای بهبود خدمات و توسعه تخت هستند.

وی گفت: راه اندازی ۲۵۰ کلینیک سرپایی و  ۱۰۰ اورژانس بیمارستانی تا آخر سال در دستورکار قرار دارد چرا که ۹۰ درصد خدمات مورد نیاز مردم به خدمات سرپایی مربوط می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص داروهای تک نسخه ای نیز گفت: زیرساخت های الکترونیک لازم برای ثبت اطلاعات بیماران، پزشکان و داروخانه ها فراهم می شود تا جلوی سوءاستفاده ها در این حوزه گرفته شود.

وی گفت: طبق قانون هر داروی خارجی باید از لحاظ هزینه اثربخشی بررسی شود بعد برای بیماران تجویز شود البته در مورد داروهای نجات بخش امساک نمی کنیم. 

جان بابایی در خصوص مشکلات اورژانس بیمارستان ها نیز توضیح داد: بیشترین مشکل در حوزه اورژانس، تعیین تکلیف بیمار است تا به بخش تحویل شود. معاونت درمان در این حوزه با افرادی که کوتاهی کرده اند برخورد کرده است.

وی در خصوص تامین داروهای مورد نیاز بیماران ام اس نیز گفت: داروی این بیماران در داخل کشور تولید می شود و بر اساس هزینه اثربخشی در صورت نیاز وارد می شود.

مهدی شاد نوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت نیز در این نشست خبری گفت: ارتقای اهدای عضو در کشور تا ۵۰ درصد به فرهنگ سازی مربوط می شود.  

وی گفت: بیش از ۵۳ هزار پیوند عضو تاکنون داشته ایم که ۷۰۰ پیوند کبد در سال در شیراز و بیش از ۱۳۰۰ پیوند قلب در سال در کشور انجام می شود.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت با اشاره به وجود امکان پیوند۵۳ بافت و هشت عضو، ایران را یکی از موفق ترین کشور ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: مردم با ارایه بزاق دهانشان می توانند به ارتقای بانک سلول های بنیادی کشور کمک کنند. 

شادنوش در پاسخ به سوالی درباره اهدای عضو محکومان به اعدام نیز گفت: این موضوع از دستور کار خارج شده است.

 علیرضا عسگری مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت هم توجه به نظام الکترونیک، ایمنی بیمار و فرایند مدیریتی را از معیارهای اعتبار سنجی بیمارستان ها عنوان کرد و گفت: حتی بیمارستان های محروم هم می توانند درجه اعتبار خود را افزایش دهند و تلاش می کنیم وابستگی درجه بندی به پول را کم کنیم.

وی از کاهش درجه اعتبار هشت بیمارستان در سال جاری خبر داد و افزود: نظارت ها به طور مرتب و به صورت میدانی انجام می شود و با ابلاغ نظام وقایع ناخواسته تلاش شد تا خطاهای بیمارستانی کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، این تجهیزات به طور قابل‌ توجهی ظرفیت پیش ‌بیمارستانی سازمان اورژانس را افزایش خواهد داد. اقلام اهدایی قرار است در استان‌ های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان توزیع شوند.

دستگاه‌ دفیبریلاتور می‌تواند نجات ‌بخش زندگی در هنگام ایست قلبی ناگهانی باشد. این وسیله ریتم ضربان قلب را به طور موثر پایش کرده و با ارسال شوک ‌های الکتریکی عملکرد طبیعی قلب را احیا می‌ کند. طراحی این دستگاه ‌ها به گونه ‌ای است که با حداقل آموزش پزشکی می ‌توان از آن استفاده کرد و به این دلیل برای تیم‌ های پاسخ به فوریت ‌های پزشکی بسیار با ارزش هستند.

سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با اهدای این دستگاه‌ ها، عنوان کرد: با افزایش فراهم بودن دفیبریلاتور، امدادگران و پرسنل اورژانس در استان ‌های مربوطه برای ارائه مراقبت‌ های مؤثر و به‌ موقع به افراد نیازمند مجهزتر خواهند شد.

وی همچنین گفت: اهدای این تجهیزات، که به طور مشترک از سوی دفتر کمک‌ های انسانی اتحادیه اروپا تامین مالی شده است، تاکیدی است بر تعهد ما نسبت به تقویت نظام سلامت و ارتقای خدمات پزشکی اورژانس برای جمعیت‌ های آسیب‌ پذیر.

گفتنی است، این پروژه در راستای ماموریت سازمان جهانی بهداشت، یعنی تضمین دسترسی همگانی به خدمات باکیفیت سلامت، به ویژه در مناطقی که با بحران‌ های انسانی مواجه هستند، انجام گرفته است. هدف نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران این است که از طریق توانمندسازی نهادها و ارائه ‌دهندگان خدمات سلامت محلی به ارتقای تاب ‌آوری و پایداری نظام سلامت در استان‌ های هدف کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور