Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-20@04:16:37 GMT

توجه جدی به ویژگی‌های تاریخی در معماری شهری

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۲۸۲۰

به گزارش ایلنا، سعید رضا عاملی در چهارمین جشنواره ملی انتشارات رواب‌عمومی  در سخنرانی خود تحت عنوان «نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر، همه رسانه­‌ای و چند رسانه­­‌ای شدن نشر روابط عمومی­‌ها» پرداخت.

عاملی با اشاره به چالش‌­های موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی گفت: ما نیازمند نوعی تفکیک در عرصه فناوری­‌ها هستیم که بر اساس آن بتوان میان آن وجه فناوری که نیازمند بومی‌سازی بر اساس بایسته‌های فرهنگی است و آن وجهی که می­‌تواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با نگاهی که به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد می­‌توان فناوری را امری انسانی تلقی کرد که دارای زیرساختی به نام معرفت است و این معرفت در یک مسیر تکاملی به دانش و الگو تبدیل شده و به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوری­‌های جدید را شاهد هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما فن­اوری‌هایی داریم که با تسامح می‌توان آن را فن­اوری جهانی تلقی کرد چرا که جنبه عام گرایانه­‌ای دارند و می‌توان به آنها فناوری­‌های سخت یا سخت افزارهای فن­اوری گفت.

وی افزود: این فن­اوری سخت در میان همه ملت­‌ها و فرهنگ­‌ها مصرف مشترک دارد حال آنکه برخی فن­اوری­ها به ارائه روش زندگی و سبک زندگی می­‌پردازند که از جنس فن­اوری سخت نبوده گاهی می­‌تواند سبب شکاف نسلی شود چرا که این فن­اوری­ها با عنوان فن­آوری‌های نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه‌­های بومی در فن­اوری­‌های مرتبط با معماری شهری خاطرنشان کرد: در طراحی معماری شهری باید به پیوستگی ویژگی‌های تاریخی توجه جدی شود.

وی افزد: همه فن­اوری­‌های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست­‌نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی جدید پیوند ناگسستنی با انواع نشر الکترونیک دارد و روابط عمومی در بستر رقومی(دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوع­‌های محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتم­‌های پیوند یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه) را داراست.

وی افزود: ما با دو فضایی شدن نشر مواجه شده­‌ایم و این نکته حائز اهمیت است که با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیکی قدیم، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با افزوده شدن نشر الکترونیک به نشر چاپی دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصه­‌ای برای ورود به همه انواع نشر رسانه­‌ای است.

عاملی با ارائه تعریفی از ویژگی­‌های نشر آنالوگ (فیزیکی) و نشر الکترونیک خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک را می­‌توان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست که در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.

وی افزود: اگر در گذشته کتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه داده‌­ها چنین نقشی را پیدا کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: رابطه بین نویسنده ناشر فروشنده کتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملکرد پیچیده‌­تری نسبت به مدل­‌های آنالوگ دارد.

عاملی با ارائه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال تأکید کرد: در بستر تحولات وب پیوستاری از تحول وب یک به وب پنج را شاهد بوده­‌ایم.

وی افزود: وب یک وب اطلاع رسانی بود که در آن فرق چندانی با عرضه یکسویه در چرخه نشر کتاب وجود نداشت حال آنکه وب دو عرصه نشر تعامل الکترونیک است که امکان بازخورد و مشارکت را برای خواننده فراهم می­‌کند.

عاملی ادامه داد: در وب سه، نشر معنایی الکترونیک است که همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، کنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهدیم حال آنکه در وب چهار با عرصه وب هوشمند مواجهیم که در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب از طریق ریزدوربین­‌ها فراهم شده است.

وی افزود: در وب 5 نشر یکپارچه الکترونیک داریم که در آن فاصله میان «این» و «آن» از بین می­‌رود و این عرصه هم اکنون در حال نهادینه شدن و تکامل است.

عاملی خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همچنین با ارائه اینفوگرافی تغییرات گسترده­‌ای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسی پذیری محتوا و همچنین توسعه فهم داده­‌ها و اطلاعات در قالب محتواهای گرافیکی فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دسته‌­بندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همچنین نشر الکترونیک هوشمند بیان کرد: محتوای ایستا محتوای ثابتی است که دارای نقاط قوتی چون ساده بودن تولید و هزینه پایین است، مثل اینفوگرافی­‌ها که براساس آمار آپلود هر یک اینفوگراف به طور میانگین 12 درصد افزایش بازدید به همراه دارد.

وی افزود: کتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو داده­‌های ایستاست و در سال 2016 میلادی در حدود 61 درصد از ناشران کانادا کتاب­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند ضمن آنکه در سال 2107 میلادی 36 درصد از جمعیت آمریکا به کتب صوتی گوش داده‌­اند و درآمد کتابهای صوتی در حدود 2.5 میلیارد دلار است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در دسته‌­بندی دوم، محتوای الکترونیک پویا قرار دارد که به طور مرتب براساس جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس درحال به روز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیکا (Civilica) است.

وی افزود: در فرآیند داده­‌گذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهده­‌دار داده­‌گذاری شود، فرآیند ارائه داده دچار اختلال می­‌شود، اما اگر خود کاربران در مسیر تولید محتوا قرار گیرند، عملکرد گسترده­‌تری به دست خواهد آمد که تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد می­‌شود و با ایجاد زنجیره بلاکچین می‌توان اعتبار تولید محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.

عاملی ادامه داد: نشر الکترونیک تعاملی مثل ویکیپدیا براساس درگیری مشارکت و تعامل درون داد کاربر تعریف می­‌شود که عموماً توسط یک فرد یا سازمان تولید نمی­‌شود و نقطه قوت آن مشارکت و درگیری کاربران و همچنین هزینه پایین و سهولت استفاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نشر الکترونیک هوشمند ظرفیت چهارم در نشر الکترونیک است که در آن محتوا براساس خواننده تغییر می­کند و بر محتوای شخصی شدن تأکید دارد.

وی افزود: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است که امروزه در مفهوم واقعیت گستردهExtended Reality از آن تعبیر می شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نشر هوشمند تلاش می‌­کند خصیصه­‌های طبیعی و انسانی را خوب فهم کند و نمونه آن پایگاه CIRCA است که یک نرم افزار خبررسان هوشمند است که به کاربران اجازه می­‌دهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.

وی افزود: روابط عمومی باید نقش عمق‌بخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الکترونیک را برای جامعه ذی­نفعان فراهم کند تا هم تنوع و تکثر را فراهم کرده باشیم و هم استفاده مؤثر و کیفی را فراهم شده باشد.

بر اساس گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان عاملی جمع بندی کرد که روابط عمومی‌ها ضمن تامین تنوع نشر الکترونیک لازم است بجای نگاهی سطحی و طوطی وار به محتوا شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال کند و صرفا به زیبا سازی نشر اکتفاء نکند و زیبا بینی و لایه‌های نادیده متن را تقویت کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی معماری شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، احد یوسفی در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به ضرورت توجه برای اولویت‌های فرهنگی گامی مهم برای رفع دغدغه‌های جامعه اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در اسرع وقت نسبت به تهیه تقویم مناسبت‌های ملی و مذهبی و با برنامه‌ریزی های کامل و از پیش تعیین شده و اجتناب از برگزاری برنامه‌های دقیقه ۹۰ با اتلاف هزینه و بدون خروجی مؤثر اقدام کند.

وی در ادامه با لزوم احیای کار گروه فرهنگی متشکل از نماینده‌های دستگاه‌های دخیل در برنامه‌های فرهنگی ملی و مذهبی افزود: احیای کارگروه فرهنگی می‌تواند گامی مهم در اجرای برنامه‌های ملی و مذهبی فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بدون تداخل برنامه‌های تکراری و بدون اتلاف هزینه به نحو احسن و در خور شأن شهروندان اجرا و خروجی قابل قبولی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه در بخشی از سخنان خود با تقدیر و تشکر و از مسئولین و ارگان‌های نظامی و امنیتی در رابطه با عملیات تنبیه تجاوز "وعده صادق" حمله موشکی و پهبادی به رژیم صهیونیستی که توانست برای چندمین بار اقتدار ایران و ایرانی را به استکبار جهانیان نشان دهد، و با انتقاد و گلایه از کم کاری روابط عمومی شهرداری گفت: مجموعه مدیریت شهری به عنوان یکی از مراجع اطلاع رسانی در سطح شهر باید این اقدام مبارک و میمون را در ساعات اولیه با نصب بنر و فضاسازی برای مردم تبریک و تهنیت می‌گفت.

یوسفی تصریح کرد: دغدغه‌های اجتماعی باید سرلوحه برنامه‌های فرهنگی مجموعه مدیریت شهری قرار داده شود و با تولید محتوا و نصب بنرهای فرهنگی در جایگاه‌های اطلاع رسانی به دغدغه‌های جامعه اعم از فرزندآوری که جز مسائل و تأکیدات مقام معظم رهبری هم بوده باید در اولویت برنامه‌ها قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ و هویت شهر ارومیه در برنامه‌های فرهنگی به فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری با همکاری‌های لازم با بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیای فرهنگ‌های تاریخی و هویتی شهر ارومیه با اجرای برنامه‌های فرهنگی توجه ویژه داشته باشد.

وی بیان کرد: باید ساخت و نصب المان‌ها و نام‌های میادین شهری در دستور کار شهرداری قرار داده شود و با توجه به اینکه شهر ارومیه با وجود بقعه محمّدبن خلیلان که در دهه‌های آخر نیمه قرن سوم تا اواسط قرن چهارم هجری برای تبلیغ مذهب شیعه در ارومیه بوده بیانگر این است که ارومیه دارای هویتی تاریخی است و باید شهرداری در فضاسازی‌های شهر به این اصل توجه ویژه داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه جشنواره‌های انگور، گل و بیدمشک و… یکی از ظرفیت‌ها برای معرفی گردشگری و اقتصادی شهر ارومیه است، خاطرنشان کرد: این جشنواره‌ها در چند سال گذشته به علت مصادف بودن با ماه‌های محرم و صفر و شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی شد لذا ضروری است شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای هر چه بهتر جشنواره‌های انگور و گل که نشاط‌آور برای جامعه و شهروندان است، در تابستان سال جاری در دستور کار خود قرار دهد.

دیگر خبرها

  • تاریخی‌ترین شهرهای جهان کدامند؟
  • تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان
  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • جادوی شرق در سمرقند
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی
  • استقلال - پرسپولیس؛ این بازی تاریخی قهرمان را مشخص می کند!
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه، آینده‌نگرانه و توجه به نیازهاى روز جامعه