Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:32:26 GMT

پنجمین دور مذاکرات پکن- مانیل برای کاهش اختلافات

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۶۰۶۷

پنجمین دور مذاکرات پکن- مانیل برای کاهش اختلافات

به گزارش روز یکشنبه بنگاههای خبری آسیا ، این پنجمین سفر دوترته به چین  پس از ریاست جمهوری در سال 2016 تاکنون بوده است.

شبکه خبری فیلیپینی راپلر دراین زمینه گزارش داد : دوترته  علاوه بر دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهوری با دیگر مقامات ارشد پکن دیدار و گفت وگو داشته و در مراسم افتتاحیه مسابقات جهانی بسکتبال 2019  در روز جمعه گذشته شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوترته  در پنجمین سفر خود به چین به دنبال تقویت سرمایه گذاری در این کشور و همچنین  شرکت در گفت وگوهای رسمی با مقامات ارشد پکن برای اولین بار در سه سال گذشته  بر سر اختلافات ارضی دراین دریاست. وی درماههای گذشته چندین بار از افزایش نگرانی ها در مورد آن چه که وی "تجاوز چینی ها در آب های مورد بحث" می خواند، اظهاراتی را مطرح کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین  اما در دیدار با همتای فیلیپینی خود از دوترته خواست اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین را کنار گذارد تا دو کشور بتوانند برای پیشبرد توافق نامه مشترک استخراج مشترک نفت و گاز از این دریا بیش از گذشته تمرکز داشته باشند و تحت تاثیر مداخلات خارجی قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا ، شی در دیدارمشترک  با دوترته ، همچنین از این کشور خواست  بر همکاری دوجانبه متمرکز شود تا علاوه بر گسترش فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع انرژی در این دریا توسط دوطرف ، گفت وگوها در مورد کدهای رفتاری دراین آبراه  استراتژیک نیز که از سال 2011 شروع شده ، سرعت گیرد.

کدهای رفتاری دستورالعملی است که درصورت توافق کشورهای هم مرزدر دریای جنوبی چین شامل پکن، مالزی، تایوان، فیلیپین و ویتنام برای تردد در دریا و فضای ماورای دریا توسط کشتی ها و هواپیماها الزام آور خواهد بود.

نشست دیدار مشترک روسای جمهوری چین و فیلیپین با حضور تعداد زیادی از دیپلمات ها و مسئولان حوزه انرژی دو طرف تشکیل شد.

" سالوادور پانلو" سخنگوی دوترته روز جمعه  گذشته گفت که شی در مواضعش دوباره براین موضوع تأکید کرد که پکن حکم دادگاه بین المللی در مورد دریای چین جنوبی در سال 2016 را به رسمیت نمی شناسد. این دادگاه درپی شکایت مانیل به نفع حقوق اقتصادی مانیل در بخشی از آبراهه مورد ادعای پکن حکم داده بود.

"ژانگ مینگ لیانگ " پژوهشگر ارشد امور کشورهای جنوب شرقی آسیا در دانشگاه جینان گوانگژو درمورد تاثیر این دیدار دوجانبه بر اختلافات موجود دراین دریای پرمخاطره و استراتژیک به رسانه ها گفت: اگرچه  دو طرف در زمینه حل و فصل اختلافات دریایی خود پیشرفت چندانی نداشته اند ، اما کاملاً است که پکن خواستار آن است که روابط خوبی را با مانیل حفظ کند، زیرا چین در ماههای اخیر درگیر تنش های جدیدی با سایر رقبا در دریای چین جنوبی ازجمله ویتنام شده است.

ژانگ افزود: مساله دریای چین جنوبی هرگز به درستی مورد توجه کشورهایی که در مورد آن اختلاف نظر دارند، قرار نگرفته است و این خطر وجود دارد که اختلافات دوباره شدت یابد.

وی خاطرنشان کرد: اعلام اکتشاف مشترک منابع انرژی دراین دریا توسط مانیل و پکن یک نتیجه مهم این دیدار مشترک است اما این نتیجه نیز بر وجود اختلافی دیرینه دراین زمینه تاکید دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درياي جنوبي فیلیپین چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان نشست کابینه جنگ اسرائیل

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پنجمین نشست خود را درباره ایران به پایان رساند.

به گزارش مشرق، نشست روز سه‌شنبه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره نحوه پاسخ به حمله تلافی‌جویانه ایران به مواضع نظامی این رژیم به پایان رسید.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان این خبر را داد و به جزئیات این نشست اشاره‌ای نکرد.

این نشست که از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت محلی آغاز شده بود، پنجمین دور از نشست‌های کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پس از حمله تلافی‌جویانه ایران بود.

سی‌ان‌ان نوشته رهبران منطقه‌ای و همچنین متحدان و شرکای تل‌آویو خواستار خویشتن‌داری رژیم صهیونیستی شده‌اند.

امروز نیز شبکه ان‌بی‌سی خبر داده بود انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است.

«سرلشکر محمد باقری» رییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هشدار داده «چنانچه رژیم صهیونیستی اقدامی علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگتری انجام خواهد شد».

دیگر خبرها

  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبه‌رو هستیم
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار
  • دو سناریوی تل‌آویو برای پاسخ به تهران
  • برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • سفر کامرون به سرزمین‌های اشغالی با محوریت جنگ غزه و کاهش تنش‌ها
  • پایان نشست کابینه جنگ اسرائیل
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها