Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@23:55:57 GMT

افزایش ضریب جینی برای پنجمین سال متوالی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۹۰۸۹

افزایش ضریب جینی برای پنجمین سال متوالی

به گزارش اکوفارس به نقل از مشرق، شاخص ضریب جینی در سال گذشته ۴۰۹/ ۰ اعلام شده است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر سال ضریب جینی بالاتر رفته که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه است.

 در سال ۱۳۹۲ در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی ۳۶۵/ ۰ بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد؛ اما سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم موجب افزایش ضریب جینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مرکز پژوهشهای مجلس هم سال گذشته گزارش منتشر کرد که در آن   پیش بینی شده بود تا پایان سال ۱۳۹۷،   ۲۳ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق بروند.

  آمارهای فوق بیانگر آن است که حتی در سال ۱۳۹۵ که رشد اقتصادی کشور دورقمی اعلام شد، ضریب جینی افزایش یافت. این نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به ضرر اقشار فقیر و به سود ثروتمندان بوده است.

علل افزایش ضریب جینی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سیاست‌های زیر می‌تواند باشد:

- نابرابری در حقوق مدیران با کارمندان و کارگران

- توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها به آحاد جامعه از جمله گروه های پردرآمد و درنتیجه عدم اصابت منابع بیشتر یارانه ای به اقشار آسیب پذیر

- توزیع گسترده رانت‌های ارزی، واردات و تسهیلات بانکی به نفع اقشار مرفه

- افزایش و نوسانات شدید در بازار دارایی‌ها (ارز، سکه، خودرو و مسکن) که منجر به پولدارتر شدن پولدارها شده است.

- افزایش شدید اجاره‌بها و قیمت مسکن که به نفع مالکان و به ضرر مستاجران بوده است.

- افزایش شدید مخارج خوراکی  اقشار مختلف.

- توزیع نامناسب یارانه پنهان که منجر به بهره مندی بیشتر اقشار پرمصرف تر (ثروتمندتر) می شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی برای سومین روز متوالی

شهرک‌نشینان صهیونیست در سومین روز از اعیاد یهودیان به مسجد الاقصی یورش بردند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز و در سومین روز از اعیاد یهود موسوم به عید«پسح» بیش از ۴۳۰ صهیونیست تندرو به مسجدالاقصی یورش برده و اقدامات تحریک‌آمیز انجام دادند.

طبق گزارش الجزیره، اداره اوقاف اسلامی در این باره اعلام کرد که صهیونیست‌ها با حمایت نیروهای امنیتی در محوطه‌های مسجدالاقصی مراسم تلمودی برگزار کرده و پلیس رژیم صهیونیستی به شهروندان فلسطینی اجازه نمی‌دهد که در این مناطق بمانند.

خبرنگار الجزیر نیز در این باره گفت که صهیونیست‌ها مراسم مربوط به اعیاد خود را در ورودی باب القطانین یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی برگزار کردند.

روز گذشته نیز صدها شهرک‌نشین صهیونیستی تحت حفاظت شدید نیروهای اشغالگر در دومین روز از ایام عید یهودی «پسح» به مسجدالاقصی یورش بردند.

اداره اوقاف اسلامی قدس اشغالی اعلام کرد شهرک‌نشینان  در گروه‌های ۳۵ نفره وارد این مسجد شدند و با حفاظت پلیس گشت‌های تحریک‌آمیزی در صحن‌های مسجد زدند.

این نهاد تعداد شهرک‌نشینانی را که در دومین روز از ایام عید یهودی «پسح» به مسجدالاقصی یورش بردند، ۴۵۰ نفر اعلام کرد.

اخیرا یک گروه تندرو صهیونیستی موسوم به «بازگشت به کوه هیکل» در فراخوانی اعلام کرده هر کس بتواند در روز عید«پسح» داخل مسجدالاقصی قربانی کند ۵۰ هزار شکل(واحد پول) پاداش دریافت خواهد کرد.

شیخ «رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی در داخل سرزمین‌های اشغالی در اظهاراتی با استناد به آیه «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» گفت: اگر صهیونیست‌ها هزار گاو قرمز قربانی کنند و خون آن در مقابل مسجدالاقصی ریخته شود، این امر حقیقت ابدی این مکان مقدس را تغییر نخواهد داد.

این در حالی است که مقامات صهیونیست مسجد ابراهیمی در مرکز شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری اشغالی را به روی نمازگزاران مسلمان بستند و به مدت ۲ روز در آن را به روی شهرک نشینان باز کردند.

رژیم صهیونیستی در چارچوب تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی، هر ساله ۱۰ روز این مسجد را در ایام عید یهودی به روی فلسطینی‌ها می‌بندد و تنها صهیونیست‌ها اجازه ورود دارند.

مسجد ابراهیمی در شهرک قدیم در الخلیل واقع شده است که تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار دارد و حدود ۴۰۰ شهرک‌نشین صهیونیستی در آن ساکن هستند و توسط ۱۵۰۰ نظامی صهیونیستی حفاظت می‌شوند.

قدس با حضور بیش از ۳۰۰۰ نیروی پلیس رژیم صهیونیستی به یک پادگان تبدیل شده است. نیروهای اشغالگر در خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به شهرک قدیم و مسجدالاقصی ایست بازرسی ایجاد کرده و فلسطینی‌ها را بازرسی می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی برای سومین روز متوالی
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم