Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@03:18:54 GMT

مرمت مسجد تاریخی علی‌خان اشکنان لامرد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۹۳۴۴

مرمت مسجد تاریخی علی‌خان اشکنان لامرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد: مسجد تاریخی علی خان متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد و از ابتدای شهریور ماه جاری، عملیات مرمت آن با اختصاص اعتباری در حدود ۹۵۰ میلیون ریال آغاز شده است.

این مقام مسئول افزود: در این طرح مرمتی؛ اقداماتی از جمله تراشیدن اندود گچ و خاک بدنه، مرت سنگ فرش کف حیاط، اجرای پله جهت دسترسی به پشت بام، اجرای اندود و سفید کاری بدنه بخشی از حیاط و مرمت بخشی از تزئینات وابسته به معماری بنا در دست انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد علی خان بخش اشکنان شهرستان لامرد به شماره ۳۰۶۹، بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیم/چ

بازسازی مسجد تاریخی علی‌خان اشکنان لامرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اماکن تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، رحیم خاکی گفت: این پل که براثر حوادث طبیعی، آذرماه سال ۱۳۹۹ بخشی از سقف آن ریزش کرد اکنون در دست مرمت قرار دارد.

وی ‌ خاطرنشان کرد: تاکنون چند نوبت عملیات مرمت روی بخش های مختلف این پل صورت گرفته و اکنون نیز مرحله دیگر آن آغاز شده است.

خاکی گفت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه آینده این اثر تاریخی به طور کلی مرمت و آماده بازدید علاقمندان مردم و گردشگران شود.

رحیم خاکی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این پل که براثر حوادث طبیعی، آذرماه سال ۱۳۹۹ بخشی از سقف آن ریزش کرد اکنون در دست مرمت قرار دارد.

وی ‌ خاطرنشان کرد: تاکنون چند نوبت عملیات مرمت روی بخش های مختلف این پل صورت گرفته و اکنون نیز مرحله دیگر آن آغاز شده است.

خاکی گفت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه آینده این اثر تاریخی به طور کلی مرمت و آماده بازدید علاقمندان مردم و گردشگران شود.

پل تاریخی خاتون متعلق به دوره صفویه با توجه به کاووش های باستانی شناسی، زیربنا « پی» آن به دوران سلجوقی برمی گردد که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

در دهه ۸۰ سه مرحله مرمت و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک مرحله مرمت روی این پل تاریخی انجام شد.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز، با توجه به اینکه پل ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

پل تاریخی خاتون کرج در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی محل تردد خودرو ها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی تاثیر نبوده است.

دیگر خبرها

  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • بازسازی و مرمت عمارت سیف الدوله در ملایر
  • مرمت حمام خواجه نصیر در مراغه
  • تلاش برای مرمت حمام خواجه نصیر مراغه
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی