Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@13:48:32 GMT

مازندران کلکسیون‌دار گیاهان دارویی کشور شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۹۹۱۳

مازندران کلکسیون‌دار گیاهان دارویی کشور شد

اسدالله تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که پیش از این مجموعه تخصصی گیاهان دارویی تنها در  ابهر، کاشان، ارومیه و همدان وجود داشت، افزود: با توجه به فعالیت دانشگاه تخصصی کشاورزی در مازندران که تعداد زیادی دانشجوی رشته های مختلف کشاورزی در آن در حال تحصیل هستند و همچنین وجود انواع گیاهان دارویی در مازندران، کلکسیون این گیاهان در دانشگاه کشاورزی ساری راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: تلاش بر این است که این مجموعه به محل تخصصی تولید بذر انواع گیاهان دارویی تبدیل و زمینه توسعه و کشت این گیاهان بیش از پیش در استان فراهم شود . 

رئیس دانشگاه کشاورزی ساری توضیح داد: محققان این مرکز توانستند تاکنون ۵۰ گونه گیاه دارویی را در استان مازندران و دیگر مناطق کشور شناسایی کنند که اطلاعات در خصوص نحوه کاشت ، داشت ، برداشت و تکثیر آنها می تواند پایه و اساس مطالعات تخصصی و فنی بعدی از این گیاهان باشد .

کلکسیون به مجموعه ای از آثار و تولیدات ویژه که مشابه هستند گفته می شود. در کلکسیون علاوه بر بالا بودن محصول و یا کالا از نظر تعداد ، کیفیت نیز دارای اهمیت است . قانون خاصی برای اقلام کلکسیونی وجود ندارد و هر چیز مورد علاقه را می توان جمع آوری کرد و از آن یک مجموعه کلکسیون ساخت .

تیموری از مزارع گندم، انارهای بومی، زراعت چوب، جو، برنج به عنوان مجموعه ها و آزمایشگاه های عملی برای کارهای تحقیقاتی دانشجویان این مرکز علمی نام برد و گفت: در ادامه روند ایجاد این فضاها، کلکسیون گیاهان دارویی نیز در این دانشگاه ایجاد شده است.

وی از بازگشایی درب کلکسیون گیاهان دارویی به رویِ عموم مردم به عنوان برنامه در دست اقدام دانشگاه خبر داد و افزود : با این کار زمینه و بستری فراهم می شود تا مردم نیز از داشته های طبیعی مازندران و دیگر استان های کشور در بخش گیاهان دارویی آشنا شوند.

مدیر اجرایی کلکسیون گیاهان دارویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در فضای ۲ هزار مترمربعی این مجموعه در حال حاضر حدود ۵۰ نوع گیاه دارویی و معطر پرورش داده می شود.

سیده عظمت میری افزود : علاوه بر کاشت و داشت گیاهان دارویی بومی مازندران، گیاهان دیگر نقاط کشور نیز در این فضا در حال تکثیر و پرورش است. که انواع پایا (چندساله) و فصلی مانند رزماری، اسطوخودوس، آویشن، نعناع فلفلی، آلوئه ورا ، استویا، بومادران، ترخون، زولنگ و اناریجه را شامل می شود.

وی با اعلام این که در حال حاضر اردبیل با داشتن ۱۲۸ گونه، متنوع ترین گیاهان را در کلکسیون خود در سطح کشور دارد، گفت: در کلکسیون گیاهان دارویی مازندران علاوه بر فراهم شدن زمینه آشنایی دانشجویان کشاورزی با این نوع گیاهان، زمینه حفاظت از ذخیره  گیاهان دارویی بومی استان مازندران نیز فراهم شده است.

به گفته میری علاوه بر بحث ایجاد پایگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی در این دانشگاه ، موضوع تولید انبوه و تجاری سازی این نوع گیاهان نیز پیگیری می شود .

۲۰۹۶/۱۶۵۴

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استان های کشور برنج رئیس دانشگاه قانون کشاورزی و منابع طبیعی قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در حوزه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی سال‌ها تلاش کرده تا در راستای تامین سلامت مردم و تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی، دارویی و غذایی اقدامات موثری انجام دهد.
وی افزود: ساختار اصلی فعالیت‌های زیر مجموعه گیاهان دارویی بر اساس مشارکت مردم شکل گرفته و در سنوات گذشته نیز باهمراهی و همکاری مردم، اراضی زیر کشت توسعه یافته است.
زینلی افزود: از ۶۳ هزار هکتار طرح توسعه، ۵۵ هزار هکتار آن در دیمزار‌ها و ۸۰۰۰ هکتار هم در اراضی آبی برای تولید انواع محصولات مورد نیاز و دارای متقاضی بازار اجرا می‌شود.
مجری طرح گیاهان دارویی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای سال جاری احیای ۵۰ هزار هکتار از مراتع است که برنامه‌های حمایتی، نظارتی و آموزشی آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سایر کار‌های اجرایی از سوی مردم انجام خواهد شد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت ایجاد ارزش افزوده برای گیاهان دارویی در کشور و جلوگیری از خام فروشی این مواد با ارزش، ادامه داد: برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در سال جاری بارانداز‌های گیاهان دارویی ایجاد می‌گردد.
وی با اشاره به این که برخی از بارانداز‌ها روند اجرایی کار را آغاز کرده‌اند، افزود: ابلاغیه فعالیت رسمی این بارانداز‌ها نیز به زودی صادر می‌شود.
زینلی گفت: ما در حوزه فرآوری گیاهان دارویی قصد داریم فدراسیون‌های گیاهان دارویی ایجاد کنیم که وظیفه قیمت گذاری در حوزه داخلی و بین‌الملل را بر عهده دارند. این مجموعه‌ها با همکاری بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌ها مسئولیت مذاکره با متقاضیان خارجی گیاهان دارویی ایران را برعهده می‌گیرند و تصمیمات آنها برای کل کشور لازم الاجرا است.

دیگر خبرها

  • جدال زن ۶۰ ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور