Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@22:37:18 GMT

آشپزخانه معابد در کره جنوبی، غذای جسم و روان!

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۱۰۶۵

آشپزخانه معابد در کره جنوبی، غذای جسم و روان!

آشپزخانه راهبان بودایی که در آن استفاده از موادی که خشم یا تمایل جنسی را برانگیزد کاملاً ممنوع است و در کره جنوبی به عنوان یکی از جوامع آسیایی که در معرض فشار روانی زیادی قرار دارد با استقبال فراوان روبرو شده است. طبخی که به عنوان آشپزخانه معابد معروف است، از مرز‌ها و دیوار‌های دیر خارج شده و به لطف سادگی و خواصش برای سلامتی، در فهرست غذای رستوران‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«جیوکمون»، راهبی پنجاه و چهارساله از چندین دهه پیش در گروه طرفداران «آشپزی به سبک معبد» قرار گرفته است و آن را ترویج می‌دهد چرا که آشپزخانه معبد را غذای جسم و روان می‌داند. او در معبد کوچک «سودوکسا» در «بیونگتایگ» و در فاصله ۶۰ کیلومتری از سئول پایتخت این کشور به بیش از ده نفر که بیشترشان کدبانو‌های خانه هستند، آشپزی یاد می‌دهد. این راهب با سری طاس و چهره گِرد و سرخ با مهارت شگفت انگیزش از چاقو برای بریدن سریع خیار و فلفل استفاده می‌کند و بُرش‌های نازک توفو را آماده می‌کند.



فهرست غذای امروز او عبارت است از توفوی سرخ شده با سس هلو، خورش قارچ و ترب تخمیر شده و ماکارونی با سس فلفل تند و سبزیجات. جیوکمون در حالیکه برش‌های توفو را در سس هلو فرو می‌برد می‌گوید: آشپزخانه معبد کنایه‌ای از غذا‌های کم کالری و مفید برای جسم و پاک کننده روح است، و اندکی از مشتقات شیر در این سبک آشپزخانه‌ای وجود دارد و از هرگونه محصولات و غذا‌های حیوانی خالی است.

موادّ اصلی آن، سبزیجات، گیاهان و ریشه‌ها هستند. اما همه سبزیجات مجاز نیستند و در هنر طبخ معبد، استفاده از سیر کهنه، تره فرنگی، سیر، پیاز و پیازچه که به اصطلاح در سنّت بودایی به آن «پنج سبزی تند» گفته می‌شود، ممنوع است. راهب می‌گوید خوردن این سبزیجات خام تمایل جنسی را برمی انگیزد و اگر پخته خورده شوند منجر به خشم و طمع خواهند شد!



کره جنوبی سومین تولید کننده سیر و مصرف کننده بزرگ آن در جهان است و به کار نبردن سیر در «کیمچی» مورد پسند بسیاری نیست، اما موضع جیوکمون دراین باره تغییر ناپذیر است.

سال‌ها پیش، هنگامی که دانشجوی روزنامه نگاری در یک مؤسسه بودایی بود، وقتی دانست که تره فرنگی، سیر و طعم‌های مصنوعی به غذا‌های تهیه شده در ناهارخانه‌های معبد اضافه شده، شوکه شد. وی تصمیم گرفت آشپزخانه معابد را به دوران قبل خود بازگرداند و کوله اش را برداشت و به معابد مختلف کره جنوبی که معروفترین سرآشپز‌ها را دارند حرکت کرد تا دستور العمل‌های ویژه آن‌ها در آشپزی را تدوین کند.



قبل از بیست سال پیش، یک انجمن آشپزی معابد کره‌ای متشکل از زنان و مردان راهبه بر پایه افکار این راهب شکل گرفت، او برای ترویج افکارش در بسیاری از برنامه‌های آشپزی تلویزیون شرکت کرد و چند کتاب منتشر کرد که معروفترین آن برای سال ۲۰۰۰ است و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است. جیوکمون بر این باور است که آشپزخانه معابد حتی از خود آشپزخانه سنّتی کره جنوبی که پر از نمک و ادویه است قابلیّت جذب خارجی‌ها را دارد.

خانم شان بونگ سوک، ۴۳ ساله می‌گوید که درس‌های این راهب به او اجازه می‌دهد تا غذای سالم تری برای خانواده اش تهیه کند. او توضیح می‌دهد: من آنچه را که در اینجا می‌آموزم در خانه، به خصوص برای پسرم که آلرژی پوستی دارد اعمال می‌کنم. این حساسیت تقریبا از بین رفته است، اما اعتراف می‌کنم که این غذا‌ها چندان همسرم را قانع نمی‌کنند. به همین دلیل کمی در این دستور العمل‌ها تغییر ایجاد می‌کنم. هنگامی که کدو تنبل بخار شده آماده می‌کنم، چند میگو، همچنین قارچ، توفو، آجیل کاج و برگ‌های جینکو به دستورالعمل اصلی آن اضافه می‌نمایم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی کره جنوبی راهبان بودایی آشپزخانه غذای کره ای غذای ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور | هیچ محدودیت جدیدی در محورهای شمالی اعمال نشده است

به گزارش همشهری آنلاین، او همچنین درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور توضیحات تکمیلی ارائه کرد و گفت: تردد در همه جاده های مواصلاتی روان است. محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان است. همچنین محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

وی افزود: هیچ محدودیت جدیدی نیز در محورهای شمالی اعمال نشده است.

کد خبر 845522 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترافیک - جاده‌ای خبر مهم راهنمايى و رانندگى

دیگر خبرها

  • طبیعت گردی عامل کاهش تنش عصبی و حافظ سلامت روان
  • آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور | هیچ محدودیت جدیدی در محورهای شمالی اعمال نشده است
  • تردد در راه های مازندران عادی و روان است
  • تردد روان در تمام محورهای برون شهری کشور
  • هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است
  • حذف و جابه‌جایی میدان بیستون با هدف روان‌سازی و گره‌گشایی ترافیک
  • ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • 5 طراحی نوآورانه کشوهای گوشه آشپزخانه: بهبود دسترسی و بهره‌وری از فضا
  • معابر تهران خلوت و روان است