Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران دربازدید اصحاب رسانه و  یک نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضرظرفیت خطوط انتقال نفت و فرآورده در منطقه تهران حدود140 میلیون لیتر در روز است و این بدان معناست که انگار هر روز 5 هزار تانکر جاده ای، این میزان سوخت را جابجا کند.

مجتبی بشارتیان ادامه داد: در سراسر کشور 14 هزار کیلومتر خط انتقال نفت و فرآورده داریم که نزدیک پنج هزار کیلومتر آن مربوط به انتقال نفت خام و 9 هزار کیلومتر باقیمانده فرآورده را منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 12 منطقه خطوط لوله در کشور کار انتقال نفت خام و فرآورده را انجام می‌دهند، تصریح کرد: سالانه 123 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده توسط این میزان خط لوله منتقل می‌شود.

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه تهران گفت: خط 20 اینچ نائین - کاشان - ری که اخیرا راه‌اندازی شده، روزانه 170 هزار بشکه معادل 27 میلیون لیتر بنزین را منتقل می‌کند که البته 35 هزار بشکه هم فضای خالی دارد.

این مقام مسئول با بیان این که  احداث و راه‌اندازی خط لوله نائین-کاشان-ری و انتقال روزانه 27 میلیون لیتر فرآورده از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بار بزرگی از روی دوش این پالایشگاه برداشته، گفت: این امر سبب کاهش تردد تانکرهای نفتکش برای انتقال این حجم از فرآورده در جاده‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: خطوط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی منطقه تهران 8 خط ورودی و 16 خط خروجی دارد بنابراین منطقه تهران شاهراه اصلی انتقال نفت و فرآورده به نیمه شمالی کشور است.

وی با اشاره به آمار انتقال نفت و فرآورده طی پنج ماه گذشته خاطرنشان کرد: طی این مدت روزانه 86 میلیون لیتر انتقال فرآورده و 360 هزار بشکه معادل 57 میلیون لیتر نفت خام منتقل کرده‌ایم که از میزان 19 میلیون لیتر به پالایشگاه تبریز و مابقی به پالایشگاه تهران تحویل داده شده است.

بشارتیان یادآور شد: مجموع انتقال نفت از خطوط لوله منطقه تهران 140 میلیون لیتر در روز است که معادل تردد بدون وقفه پنج هزار تانکر است.

براساس این گزارش همچنین مهدی میرسلطانی مجری طرح خط لوله نفت و مخابرات نایین کاشان ری نیز در این دیدار خبری اظهار کرد: این خط یک پروژه استراتژیک است که کار احداث آن در سال 92 آغاز شده و فاز یک آن در سال 97 راه‌اندازی شده و اکنون چهار ماه است که در سرویس بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این خط 30 میلیون لیتر بنزین یورو5 را  به طور مستقیم از ستاره خلیج فارس انتقال می‌دهد.

میرسلطانی خاطرنشان کرد: این خط 415 کیلومتری دو تلمبه‌خانه در نائین و کاشان و یک ترمینال در ری دارد.

وی همچنین گفت: در فاز یک این پروژه 180 هزار بشکه معادل 27.5 تا 30 میلیون لیتر و در فاز دوم 205 هزار بشکه معادل 30 میلیون لیتر بنزین یورو5 منتقل می‌کند.

وی میزان اعتبار اختصاص یافته احداث این خط را حدود 600 میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی عنوان کرد.

میرسلطانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده جهت تحویل به موقع پروژه گفت:‌ با توجه به تحریم و مشکل تامین مالی زمان تحویل پروژه پنج سال طول کشید. به هر حال فاز اول چهار ماه پیش راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در مسیر احداث این طرح 50 هزار تن لوله استفاده شده است تصریح کرد: از اولین پروژه‌های خط لوله است که دارای پوشش سبز است و با محیط زیست هماهنگی دارد که عمر مفید بهره‌برداری را افزایش می‌دهد. موضوع قابل توجه دیگر در این پروژه پمپ‌ها هستند که داخل کشور مونتاژ و تست شده‌اند و با همت سازندگان داخلی و لایسنسور خارجی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار 80 درصد تجهیزات از داخل تهیه شده است، یادآور شد:‌ همه تجهیزات اصلی حتی خط لوله به جز پشتیبان خارجی از داخل تهیه می‌شده و چیزی وارد نشده است.

همچنین در این مراسم محمد صکاکی مجری پروژه آبادان – اهواز اظهار داشت: خط انتقال نفت و فرآورده آبادان – اهواز با ظرفیت انتقال 200 هزار بشکه تاسیس شده و فاز دوم شازند – ری ظرفیت انتقال 353 هزار بشکه نفت و فرآورده را دارد.

گفتنی است این خط لوله که ظرفیت انتقال ۲۰۰هزار بشکه در روز انواع فرآورده را دارد با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان و به طول ۱۳۵ کیلومتر در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: فاز دوم این پروژه خط لوله انتقال از شازند به ری است که به ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز و به طول ۲۹۲ کیلومتر در دست اقدام است.

خبرنگار: فرزین سوادکوهی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خط لوله نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد مقدس اظهار کرد: پیرو گزارش مسؤولان گشت خط لوله در رینگ کاشان مبنی بر شکستگی لوله انتقال آب زاینده رود در روز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، ضمن حضور در منطقه، بررسی‌های لازم انجام شد.

وی افزود: شکستگی لوله در رینگ آبرسانی کاشان و قطر لوله ۹۰۰ میلی متر و با عمق حدود ۱.۵ متر از سطح زمین تشخیص داده شد.

مقدس تصریح کرد: نقطه محل شکستگی لوله، محل تقاطع سه مسیر انتقال آب از جمله خط لوله آب زاینده‌رود، مسیر اصلی قنات سفیدآب، یزدآباد، مسیر لوله زهکش قنات سفیدآب با جنس پولیکا DN200 بوده است.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از سد زاینده رود و چم آسمان تصریح کرد: پس از شناسایی موقعیت شکست لوله بلافاصله شیر پروانه‌ای DN700 در حدود ۴۳۰۰ متر قبل از محل و در حوضچه شماره ۱۵ کامل بسته و شیر تخلیه حوضچه شماره ۲۶ بعد از محل حادثه کامل باز شد و در ساعت حدود ۱۴ خروج آب از محل شکستگی قطع شد.

وی توضیح داد: برآورد عوامل مبنی بر تخریب غیر عمد خط لوله بر اثر عملیات لایروبی قنات سفیدآب توسط یک عدد بیل بکهو متعلق به کشاورزان منطقه بود.

مقدس با اشاره به این که پس از تخلیه آب جمع شده در مجاورت موقعیت و برداشت خاک اطراف لوله با یک دستگاه بیل مکانیکی، عملیات تعمیر محل شکستگی آغاز و قطعه لوله مورد نیاز از سایت راوند و دیگر تجهیزات کاربردی به منطقه انتقال و هر گونه تجهیز برای احتمال طولانی شده عملیات در تاریکی شب در قطعه آماده شد.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از سد زاینده رود و چم آسمان یادآور شد: اجرای عملیات توسط حدود ۱۰ نفر از عوامل آبفای کاشان و با حضور و مدیریت عامل آن نهاد و نظارت نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: تعمیرات و تست‌های جانبی لوله آب زاینده‌رود در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه تمام و آبگیری و هواگیری خط لوله آغاز شد؛ ساعت ۹ صبح دوم اردیبهشت ماه آبگیری خط اتمام و جریان کامل آب در لوله برقرار شده است.

مقدس با تأکید بر رعایت حریم خطوط انتقال آب خاطر نشان کرد: رعایت این حریم در آبرسانی به شهروندان و تأمین آب شرب نقش اساسی دارد.

کد خبر 6085824

دیگر خبرها

  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان