Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال پر بارش فارس برای تالاب‌های استان فایده‌ای نداشت. به غیر از چند ماه اول، دریاچه‌های استان با آبی مواجه شدند. بختگان که کمابیش آبگیری شده بود این روزها آخرین قطره‌های آبش را از دست داد و مهارلو پریشان نیز وضعیت بهتر از این نداشته باشد.

سال پر بارش فارس برای تالاب‌های استان فایده‌ای نداشت، دریاچه های فارس تابستان را با بی آبی پشت سرگذاشتند و هر روز نیز امیدها برای احیای آنها کمتر می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنوب نیوز: سال پر بارش فارس برای تالاب‌های استان فایده‌ای نداشت. به غیر از چند ماه اول، دریاچه‌های استان با آبی مواجه شدند. بختگان که کمابیش آبگیری شده بود این روزها آخرین قطره‌های آبش را از دست داد و مهارلو پریشان نیز وضعیت بهتر از این نداشته باشد.

علی اکبر کاظمینی دبیر مؤسسه محیط زیستی ۱۳ فروردین و فعال محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت دریاچه‌های استان فارس و ضمن اشاره به دریاچه بختگان گفت: دریاچه بختگان حال و روز خوشی ندارد، برای تأمین آب رودخانه، مسیر حقابه ۲۰۰ میلیون متر مکعبی در نظر گرفته شد که در حال حاضر به ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است. اما برای رسیدن این آب به دریاچه بختگان ۱۵۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که در این مسیر بخشی از آن توسط کشاورزان تغییر مسیر می‌دهد.

وی اضافه کرد: پرآب شدن دریاچه بختگان به رونق اقتصادی و توسعه پایدار کمک خواهد کرد.

کاظمینی تصریح کرد: انجیرستان استهبان به دلیل خشکی دریاچه بختگان دچار مشکلات جدی است که با پر آب شدن این دریاچه اقتصاد آن رونق می‌گیرد.

دبیر مؤسسه مححیط زیستی ۱۳ فروردین و فعال محیط زیست در خصوص تالاب پریشان گفت: قرار بر این بود که ۱۰ میلیون متر مکعب حقابه به این تالاب اختصاص داده شود اما همزمان با درست شدن سد نرگسی، آب از مسیر ۲۸ کیلومتری به سمت لوله انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: اگر ساخت این سد در زمستان اتفاق می‌افتاد احیای تالاب پریشان با بارش باران اتفاق می‌افتاد.

کاظمینی بیان اینکه پر آب بودن دریچه مهارلو امری حیاتی است گفت: دریاچه مهارلو در شیراز نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به اینکه آب این دریاچه توسط فاضلاب شیراز تأمین می‌شود، همراه آب فاضلاب همیشه فلزات سنگین وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر آب دریاچه مهارلو خشک شود، باد، فلزات معلق باقیمانده در دریاچه را با خود به سطح شهر شیراز می‌برد و این مسئله باعث مشکل برای افراد ساکن شیراز و اطراف این دریاچه می‌شود.

این فعال محیط زیست در پاسخ به اقدامات مسئولین برای رسیدگی به مسیرهای در نظر گرفته شده آب گفت: متأسفانه هیچ‌گونه توجه و رسیدگی از سمت سازمان منابع طبیعی، سازمان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و امور اراضی برای برخورد با کشاورزان صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر اقدامی در این مورد صورت گرفته بود دریاچه‌های استان فارس که برای محیط زیست این استان بسیار حیاتی است با این از خشکسالی مواجه نبودند.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: پارسال هزار و ۲۰۳ حلقه چاه‌غیرمجاز در استان پر و مسدود شد که با پرشدن این تعداد چاه غیرمجاز ۱۴ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی و از هدر رفت آب جلوگیری شده است.

وی عمق چاه‌های مسدود شده پارسال را ۱۶ کیلومتر اعلام کرد و افزود: تعداد چاه‌های‌مجاز استان ۳۶ هزار و ۶۱۲ حلقه است که از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۲ حلقه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

رستگاری اضافه کرد: از مجموع چاه‌های‌مجاز استان ۳۲ هزار و ۳۰۵ حلقه مربوط به بخش کشاورزی، هزار و ۳۳۳ حلقه بخش آشامیدنی و بهداشت و ۲ هزار و ۹۷۴ حلقه مربوط به بخش صنعت و خدمات است.

وی، با اشاره به اصلاح و تعدیل پروانه‌های چاه‌های‌کشاورزی استان، گفت: پارسال از ۲۱ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه کشاورزی حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، ارس و زاب، هزار و ۵۷۹ حلقه چاه تعدیل شد که بیش از ۳۴ میلیون و ۱۵۳ هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص نصب کنتور‌های حجمی هوشمند و مکانیکی هم تصریح کرد: پارسال از ۶۷۹ کنتور نصب شده، عملکرد تعداد ۵۸۱ دستگاه در سامانه MCDM مشاور دزآب نیز بارگذاری و تأیید شده و مابقی (فرم‌های اعلام وضعیت) برای ثبت اطلاعات چاه‌های مذکور به شرکت دزآب ارسال شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • سلاجقه: امیدواریم روند بهبود دریاچه ارومیه مستمر باشد
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده