Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ این تحقیق توسط فروشگاه آنلاین و ایرلندی DoneDeal انجام شده است. داده ها و نمودارهای بدست آمده حکایت از آن دارند یک اتومبیل برقی در سه سال اول مالکیت به طور میانگین 41 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می دهد. این میزان افت قیمت تقریبا دو برابر مدل های بنزینی بوده و با خودروهای دیزلی هم تراز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین اتومبیل های هیبریدی از وضعیت مناسب تری برخوردار بوده و در سه سال اول مالکیت 26 درصد از ارزش اولیه آنها کاسته می شود.

یک خودروی برقی در طول سه سال 41 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می دهد

محققان DoneDeal برای استخراج داده ها، قیمت مدل های برقی صفر کیلومتر در سال 2016 را با قیمت های فعلی که معامله می شوند، مقایسه کرده اند. بر این اساس رنو زوئی به عنوان یک اتومبیل الکتریکی کوچک شهری، در طول این مدت 61 درصد افت قیمت داشته که بیش از هر مدل دیگری است.

حال شاید بپرسید چه عاملی باعث می شود که قیمت اتومبیل های برقی در یک مدت نسبتا کوتاه تا این حد افت داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت تکنولوژی های مربوط به این دسته از خودروها با سرعت بیشتری تکامل پیدا می کنند، به همین جهت خودروسازان نیز همواره در تلاش هستند مدل های بهبود یافته را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتریان برسانند. این مساله سبب می شود مدل های قدیمی تر خیلی زود جذابیت خود را از دست داده و به اصطلاح از چشم خریداران بیفتند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نمی توان از کنار فاکتور مهمی مثل استهلاک باتری به سادگی عبور کرد. گفته می شود در این مدت ظرفیت باتری یک خودروی برقی تا 30 درصد کاهش می یابد که رقم قابل توجهی است.

مارتین کلنسی (Martin Clancy) یکی از دست اندرکاران DoneDeal در این باره می گوید:

بزرگ ترین عامل موثر در ارزش یک اتومبیل برقی دست دوم، با تکنولوژی در ارتباط است که آن هم با سرعت زیادی تغییر می کند. خودروهای الکتریکی تولید شده در سال 2016 مسافت قابل پیمایش و قابلیت های بسیار کمتری در مقایسه با مدل های جدیدتر دارند.

جان هایس (John Hayes) یکی از اساتید ارشد دانشگاه Cork ایرلند هم گفته:

خودروهای الکتریکی سه سال پیش در مقایسه با مدل های کنونی پک باتری کوچک تری دارند. آنها با خودروهایی رقابت می کنند که دارای مسافت قابل پیمایش بیشتری هستند. این موضوع می تواند مردم را نسبت به خرید مدل های دست دوم بی میل کند.

طبق آمار در ایرلند، جایی که این تحقیق انجام شده، نیسان لیف پرفروش ترین خودروی برقی سال 2019 است. این خودرو نرخ افتی برابر با 53 درصد دارد. پس از این هاچبک ژاپنی، هیوندای کونا در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایرلند خودروسازان محیط زیست نیسان وسایل نقلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران

صبح روز پنجشنبه 30 فروردین 1403، جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو؛ شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران و کریمی سنجری ،مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، قرارداد تحویل 2000 خودرو برقی آریزو 5 به ناوگان تاکسیرانی پایتخت را امضا کردند. طی این قرارداد شرایط خرید 2000 خودرو برقی ام وی ام آریزو 5 موسوم به Arrizo 5 ev در دو بخش هزارتایی طی طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی برای رانندگان ناوگان تاکسیرانی کشور فراهم خواهد شد.

جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو در مراسم امضای این قرارداد، ضمن تشکر از تلاش شهرداری تهران و وزارت صمت برای ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور، اعلام کرد: «مدیران خودرو اولین شرکتی است که خودروهای انرژی پاک و الکتریکی را در ایران تولید و به بازار عرضه کرد. ما به دنبال این بودیم که هرچه سریع‌تر واردات و تولید خودروهای برقی در بازار ایران به مرحله اجرا برسد و از اراده وزارت صمت برای این امر با خبر هستیم.»

مدیران خودرو، اولین تولیدکننده خودرو برقی در کشور

جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو، با اشاره به آغاز تولید مدل آریزو 5 برقی از دوسال گذشته، تاکید کرد: «ما با تولید اولین خودرو برقی در ایران حسن نیت خود را نسبت به خواسته‌ها و راهبردهای وزارت صمت اثبات کردیم.»

مدیران خودرو همچنین 6 ماه پیش مدل فونیکس تیگو 8 پلاگین هایبرید را تولید و روانه بازار کرد و فونیکس تیگو 7 پلاگین هایبرید هم به زودی وارد بازار ایران می‌شود. همچنین تا پایان سال 1403 نسخه ev خودرو فونیکس FX و نسخه پلاگین هایبرید خودرو لوکس آریزو 8 نیز وارد بازار می‌شوند. البته مدیران خودرو در اهداف میان مدت و بلند مدت خود، اهدافی مانند تولید نسخه‌های پلاگین هایبریدی و الکترونیکی محصولات فعلی و همچنین تولید محصولات انرژی پاک متعددی را دنبال می‌کند.

مدیران خودرو رهبر بازار خودروهای الکتریکی ایران

جک لی تاکید کرد که مدیران خودرو رهبر در بازار خودروهای برقی و انرژی پاک در ایران است و این شرکت برنامه‌های گسترده‌ای برای تولید، عرضه و فروش این نوع خودروها در بازار ایران دارد. وی متذکر شد که اهداف دولت و شرکت مدیران خودرو در زمینه عرضه خودروهای انرژی پاک در بازار ایران برابر است و ما به دنبال آن هستیم تا شرایط فروش این خودروها برای خریداران تسهیل پیدا کند.

ارائه تسهیلات ویژه برای رانندگان و کمک به برقی شدن موازی ناوگان تاکسیرانی کشور و بازار خودرو ایران از اهداف مهم و ویژه مدیران خودرو بوده که ورود حداقل سه خودرو با انرژی پاک تا پایان سال 1403 خود سند محکمی بر این موضوع است.

فراهم آوردن شرایط پس از فروش مناسب

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این رویداد اعلام کرد: «خدمات پس از فروش این خودروها یکی از دغدغه‌های رانندگان تاکسی است که گفت‌وگو مفیدی در این خصوص با شرکت مدیران خودرو داشتیم. در این طرح رانندگان خودرو که از زمان ساخت آن‌ها بیش از 10 سال می‌گذرد، می‌توانند برای خرید این خودروها اقدام کنند. بسته‌های حمایتی و شرایط خرید مناسبی نیز از سمت شهرداری برای همه خریداران در نظر گرفته شده است.»

جک لی در این مراسم اعلام کرد که خدمات پس از فروش مناسب برای خودروهای برقی از جمله اهداف مهم شرکت مدیران خودرو است. همچنین مدیران خودرو امیدوار است تا در آینده همکاری‌های بیشتری با شهرداری، سازمان تاکسیرانی با وزارت صمت داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898297

دیگر خبرها

  • (تصاویر) کاروان خودروهای برقی بدون پلاک در تهران
  • خودروهای برقی چینی ارزان شد
  • EV2؛ خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ کیا آماده رقابت با تسلا می‌شود
  • (تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد
  •  قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران
  • افول تسلا؛ قیمت سه مدل از خودروهای برقی تسلا در آمریکا کاهش می‌یابد
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • لینگشی L ؛ وقتی هوندا و دانگ فنگ اتصال برقرار می کنند! (+عکس)
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده
  • قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر می کند