Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،خیلی وقت است که قصد ثبت نام در کلاس ورزشی را دارم اما با همه مشغله های روزمره فرصت شرکت منظم در کلاس های ورزشی را ندارم، برای همین تصمیم دارم بی تحرکی روزمره ام را با پیاده روی نیم ساعته در روز جبران کنم هر روز صبح در راه محل کارم به جای طی مسیری با تاکسی این مسیر را پیاده روی می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک مبلمان شهری و نوع طراحی چراغ ها کاملا با حال و هوای محله همخوانی دارد، این پیاده روی های هر روزه علاوه بر نوعی تحرک، سرزندگی روزمره ام را نیز تامین می کند در مسیرم گاهی ویترین مغازه ها را تماشا می کنم، دقایقی برای نوشیدن فنجانی قهوه بر صندلی های کافه ای تکیه می زنم و در روزهای دلتنگی روی نیمکت پیاده رو می نشینم و عابران را به نظاره می نشینم.

ضرورت بازنگری در طراحی های شهری 

بی تحرکی، کمبود نشاط و تعاملات اجتماعی  در زندگی شهری از پیامدهای زندگی شهرنشینی است، حسین نژاد معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: تعاملات اجتماعی در دو حالت تعریف می شود: اول برخوردهای از قبل برنامه ریزی شده و دوم برخوردهای تصادفی است.

او گفت: رفت و آمد شهروندان امروزه با اتومبیل است و بنابراین ارتباطات اجتماعی از نوع برخوردهای تصادفی قطع می شود.

معاون شهرسازی شهرداری مشهد ادامه می دهد: برای افزایش تحرک و نشاط در بین شهروندان ، طراحی شهری احتیاج به بازنگری دارد و معمولا در طراحی‌ها باید فضای پارکینگ‌های خارج از ساختمان و با فاصله ۵۰ متری قرار بگیرد که شهروند در فاصله فضای پارک تا منزل مجبور به پیاده روی باشد و تعاملات اجتماعی قطع نشود.

حسین نژاد می گوید:  اگر در آپارتمان ها الزامی برای ایجاد سالن اجتماعات در نظر گرفته شود می توانیم ارتباطات اجتماعی را افزایش دهیم.

او تصریح کرد: گسترش حمل و نقل عمومی به پیاده مداری کمک می کند و ضمن اینکه ترافیک کمتر نیز سرزندگی و نشاط اجتماعی را افزایش می دهد. باید در طراحی فضای شهری پارکینگ های حاشیه ای از کنار خیابان ها حذف شود تا ترافیک کمتر شود، ضمن اینکه باید سیستم حمل و نقل عمومی به مترو تغییر یابد تا فضای روی زمین به تعاملات اجتماعی اختصاص داده شود.

 

تاریخچه زندگی پیاده مداری در مشهد

مرجان اشراقی، دکترای شهرسازی و مدرس دانشگاه آزاد مشهد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: تاریخچه  زندگی پیاده در مشهد به دوره پهلوی اول برمی گردد. از خیابان های پیشگام در زمینه حیات اجتماعی و عمدتا پیاده مدار، خیابان ارگ بود.   حرکت بیشتر مردم در گذشته در شهرها به پیاده داده می شد. مردم در عصرها بیشتر وقت خود را به پیاده روی اختصاص می دادند.

او ادامه داد: طراحی و ادامه تکامل طرح های بهسازی، تلاش دارد تا از طریق فضا و طراحی های شهری، پیاده مداری محورها را بالا ببرد. در خیابان کوهسنگی و احمد آباد، طراحی شهری پیاده شده است و به تازگی شهرداری نیز  برای اجرای طرح های بهسازی پیاده روها از مردم نیز درباره مصالح ساختمانی یا نوع شکل آن نظرخواهی می کند .

 

فضای پیاده روها زمینه ساز حس تعلق و سرزندگی

فرزانه نزاکتی دکترای ارتباطات و پژوهشگر هم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: سرزندگی شهری تابع عوامل مختلفی است. سطح زندگی اقتصادی و فرصت لازم برای فراغت و تفریح بخشی از شاخص های کیفیت زندگی شهری را می سازد. امروزه فشارهای اقتصادی، کمبود فرصت کافی برای تفریح و فراغت، ترافیک و آلودگی هوا و مشکلاتی از این دست سرزندگی شهری را کاهش داده بر همین اساس مدیریت شهری تامین سرزندگی و نشاط شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

او ادامه می دهد:  یکی از راه هایی که می تواند نشاط و شادابی شهروندان را تامین کند، افزایش تعاملات اجتماعی است. اهمیت به پیاده روها و زندگی پیاده مداری می تواند بخشی از نیاز به این نوع ارتباطات را تامین کند. بیشتر کارکرد پیاده روها تاکنون به تعاملات اجتماعی تصادفی محدود بوده است اما پیش بینی و خلق رویداد اجتماعی و ایجاد فرصت های مشارکت در فعالیت های اجتماعی در فضای پیاده روها می تواند زمینه ساز ارتقاء حس تعلق و سرزندگی شهری باشد.

  بهسازی پیاده روها کمک به جذب گردشگر  است  شهر مشهد، دومین کلانشهر بعد از تهران و شهری زائر پذیر نیز است شهری که علاوه بر زیست شهروندان، پذیرای رفت و آمد زائران و مسافران زیادی نیز است؛ بنابراین در چنین شهری باید فضای شهر، محل زیست شهری شهروندان و پذیرایی از زائران باشد. یکی از جا‌هایی که به آمادگی فضای شهری کمک می‌کند، بهسازی پیاده رو‌ها است.

اهمیت دادن به پیاده رو‌ها علاوه بر اینکه رفت و آمد به فضا‌های شهری را برای شهروندان سهل و نشاط شهری را تامین می‌کند، در جذب گردشگر نیز موثر است.

انتهای پیام//م.م

گزارشگر: مریم مزروعی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری شورای عالی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۶۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود نسل جدید پل‌های عابر پیاده به تهران

سیدمحمد آقامیری با بیان اینکه نگهداشت پل‌های عابر پیاده پایتخت در روز‌های پایانی سال قبل به معاونت فنی و عمرانی شهرداری واگذار شد، اظهار کرد: متخصصان خوبی در این معاونت فعالیت می‌کنند و اصل کار در نگهداشت پل‌ها به معاونت فنی و عمرانی برمی‌گردد.

به گزارش شهر، وی همچنین تصریح کرد: تیمی در مدت اخیر تشکیل شده و ۶ مدل طرح مختلف برای پل‌ها توسط این تیم در حال بررسی است. نگاه ما این است که با نگهداری مطلوب، فضای موجود حفظ شود، به طوری که از ۶۰ دستگاه پله برقی که قرارداد آن پیش از این بسته شده برای نوسازی پله برقی برخی پل‌ها استفاده خواهد شد.

آقامیری ادامه داد: برای مابقی پل‌ها قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد و بر اساس فضای هریک از پل‌ها، دسترسی‌هایی به کار گرفته می‌شود که مردم به نحو احسن بتوانند از آن استفاده کنند. در برخی پل‌ها رمپ‌های هشت درصد برای استفاده شهروندان و افراد معلول نصب خواهد شد. در معابری هم که فضا مناسب نیست پله‌هایی با ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری به کار گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی بر این است که طراحی فاخری برای پل‌ها در نظر گرفته شود و وضعیت پل‌ها از صرف اینکه تنها یک سازه فلزی بدنما برای تبلیغات باشد، تغییر کند؛ در این راستا برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

آقامیری تصریح کرد: در معابری که فضای پیاده‌رو برای ایجاد رمپ و یا پله کافی نیست، آسانسور نصب خواهد شد که هزینه آن با شهرداری خواهد بود. البته الزامات ویژه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی شده که در حال ارزیابی و بررسی است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما بر این است که جایگزینی‌ها به صورتی باشد که مردم در تردد خود با مشکل روبه‌رو نشوند، اظهار کرد: اعتباری در سازمان زیباسازی پیش‌بینی شده بود که به معاونت فنی و عمرانی منتقل می‌شود. قرار بر این بود که ۳۵ درصد از درآمد سازمان زیباسازی به نگهداشت پل‌ها اختصاص پیدا کند که این رقم برآورد و به معاونت فنی و عمرانی منتقل خواهد شد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: از خرداد ماه نسبت به نصب پله‌ها اقدام، از نمونه‌های مختلف رونمایی و اعلام خواهد شد که برای هر پل، چه نوعی از دسترسی ایجاد می‌شود. در مجموع باید گفت که پله‌های برقی موجود حفظ می‌شود و ۶۰ دستگاه پله برقی جدید در پل‌های حساس و اولویت‌دار نصب خواهد شد، اما برنامه‌ای برای نصب پله‌های برقی جدید وجود ندارد.

دیگر خبرها

  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • رفع معضل شهری در منطقه ۲ تهران
  • ورود نسل جدید پل‌های عابر پیاده به تهران