Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ذخایر کالاهای اساسی و اینکه گفته می‌شود شرایط تحریمی بر تأمین مایحتاج مردم در ماه‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود، گفت: ابتدا باید این نکته را بگویم در بحث تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم ما ذخایر راهبری داریم که آمارها نشان می‌دهد وضعیت بسیار مطلوبی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیز صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این ذخایر کالاهای اساسی بسیار خوب است و اقلامی بیشتر از نیاز جامعه ذخیره شده است، بیان کرد: به طور مثال کالای استراتژیکی مانند گندم بیش از آن که تکلیف داریم؛ تأمین کنیم، در ذخایرمان وجود. 

هیچ کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

وی ادامه داد: این مورد تنها درباره گندم نیست، بلکه سایر کالاها هم همین‌طور است. من هر روز آمار ذخایر را چک می‌کنم و باید بگویم اولاً درخصوص کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم، ثانیاً این که حتی بیشتر از دورهای قبل مایحتاج جامعه ذخیره شده است.

رحمانی با اشاره به این که بیان این مطلب که تأمین کالاهای اساسی با مشکلاتی روبو است؛ یک نااطمینانی و ناامنی فکری بی‌جهت است، اظهار داشت: کشور ما به این بزرگی و با این امکانات مگر می‌شود در تأمین نیازهای مردم دچار مشکل شود.

وی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود کشور ما را محاصره کنند؟ دشمنان ما چنین قابلیتی را ندارند. ایران کشوری است که همسایگان بسیاری دارد که مراودات خوبی با هرکدام برقرار کرده است. هر زمان اراده کنیم همین کالاهایی که در ذخیره داریم ۱۰ برابرش را وارد می‌کنیم اگر امروز این کار را نمی‌کنیم به دلیل مشکلات نگهداری‌ست زیرا ممکن است فاسد و خراب شوند.

وزیر صمت تاکید کرد: در تأمین کالاهای اساسی از هیچ نظر نه امروز بلکه ماه‌های آینده نگرانی وجود ندارد و مردم فکر خود را درگیر این موضوع نکنند.

شرایط تحریمی باعث رونق تولید شده است

وی درباره این که بیان می‌شود شرایط تحریمی باعث رونق تولید در برخی از صنایع شده است، گفت: در برخی از رشته های این رونق تولید محسوس است.

رحمانی ادامه داد: پوشاک، کفش، لوازم خانگی و بسیاری از رشته‌های دیگر شرایط موجود یک فرصت برایشان پیش آورده است اما برخی از صنایع هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده است که ما تلاش بیشتری در این قسمت به کار گیریم.

وی تاکید کرد: صنایعی که شرایط تحریمی برای‌شان فرصت رونق تولید ایجاد کرده، بسیار بیشتر از صنایعی است که در آنها حرکتی رخ نداده است.

تولید گوشت قرمز ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

 وزیر صنعت معدن،تجارت درباره تامین گوشت قرمز گفت: درخصوص تأمین گوشت قرمز ما آمارمان را از جهاد کشاورزی دریافت می‌کنیم و اگر مشاهده کنیم که تولید داخل کشور کمتر از نیاز مردم است آن وقت به شرکت ها اجازه واردات خواهیم داد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر برای تأمین گوشت قرمز زیر ۱۰ درصد کمبود داریم که البته این آمار پارسال است، درمورد امسال هم جهاد کشاورزی می‌گوید به دلیل آن که بارندگی خوب بوده است حداقل ۲۰ درصد افزایش در تولید گوشت قرمز خواهیم داشت که اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی به واردات نیست. 

رحمانی درباره قیمت‌گذاری گوشت قرمز در بازار  گفت: قیمت‌گذاری گوشت را بر اساس میانگین قیمت کشوری پیگری می‌کنیم اما برای این که قیمتش افزایش پیدا نکند ۲ کار انجام داده ایم نخست این که واردات با ارز نیمایی را آزاد اعلام کردیم و سپس این‌که تعرفه‌ها صفر شده است.

وی ادامه داد: نظرات بر این است که اگر واردات به این شکل صورت گیرد قیمت گوشت قرمز حداقل ۱۶ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 

دستور رئیس جمهور برای پیگیری تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی درحال پیگیری است

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به این که دستور آقای رئیس جمهور درباره رصد تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی درحال پیگیری است، گفت: بانک مرکزی برای این کار یک ساختاری را ایجاد کرده است، آنان آمارها و اطلاعات را از وزارت صمت،گمرک و سایر وزارت خانه ها دریافت می‌کنند و براساس آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که اتفاق نظر خوبی است در برخورد با تخلفات این حوزه است،اظهار داشت: همه تخصیصات شامل سوءاستفاده نیست. ممکن است در فرآیند انتقال ارز و حمل و نقل کالا مشکلاتی وجود داشته باشد و بله جایی هم ممکن است که سوءاستفاده صورت گرفته باشد.

رحمانی ادامه داد: همه این موارد را بانک مرکزی جمع بندی کرده است و تا این لحظه هم تعدادی از متخلفین را به دادگاه فرستاده است. نکته مهم این است که هیچ مماشاتی با متخلفین نمی‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزیر صنعت معدن و تجارت ارز ۴۲۰۰ تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد

بانک مرکزی با تکذیب توقف پرداخت ارز کالاهای اساسی اعلام کرد: ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در واکنش به انتشار مطالبی با عنوان "توقف اختصاص ارز کالا‌های اساسی" و طرح ادعایی به نقل از عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مبنی براینکه "بیش از یک ماه است که به کالا‌های اساسی ارز تخصیص نیافته است" ضمن تکذیب این ادعای نادرست و عاری از حقیقت، اعلام کرد: براساس امار موجود در یک ماهه ابتدایی سال جاری 2 میلیارد و 772 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید



براین اساس طی فروردین ماه سال جاری، 621 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد که 548 میلیون دلار آن بابت کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه‌های روغنی نهاده‌های دامی بوده است.


لازم به ذکر است طی این مدت تامین 69 درصد نیاز‌های وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار 41000 هزار تومان (ارز نیمایی) صورت گرفته است. 27 درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار 28 هزار و 500 تومان تامین می‌شود.

نیاز‌های بخش خدمات هم، که حدود 4 درصد است، با نرخ 43 هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد 37500 تومان را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • بانک مرکزی : توقف تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی کذب است
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد