Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@11:25:36 GMT

بیماری‌های قلبی در کمین جوانان قزوینی

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۹۱۱۹

بیماری‌های قلبی در کمین جوانان قزوینی

طبق گفته حسن وفایی، مدیرکل ثبت احوال استان قزوین، در سال ۱۳۹۷ بیماری‌های مزبور با ۵/۳۸ درصد عمده‌ترین علت فوت شهروندان قزوینی بود. همچنین در همین خبر، میانگین سنی فوت‌شدگان حدود ۵/۶۶ سال و میزان مرگ‌ومیر زنان بیشتر از مردان عنوان شده بود. آماری هشداردهنده که نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی و عروقی به تدریج طی سالیان اخیر به خطرناک‌ترین قاتل قزوینی‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم قاتلی که با انتخاب سبک زندگی اشتباه او را به زندگی خود راه داده‌ایم.  

آلودگی هوا 

یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان این‌که بیماری‌های قلبی و عروقی را بر مبنای ارثی یا عارضی بودن به ۲ گروه می‌توان تقسیم‌ کرد به همشهری می‌گوید: بعضی از اقسام این بیماری مانند تنگی دریچه میترال قلب بر اثر عوامل وراثتی به وجود می‌آید و البته بیشتر آنها به مرور و تحت‌تأثیر سبک زندگی نامناسب در افراد ایجاد می‌شوند.  دکتر پوران‌دخت اسعدی‌پور تنگی عروق، چربی‌های دور قلب و فشار خون بالا را در زمره بیماری‌های گروه دوم برمی‌شمرد و می‌افزاید: آلودگی هوا، ترافیک زیاد و زندگی و کار در فضاهای بسته از جمله آسیب‌هایی سبک زندگی امروز هستند که روند ابتلای مردم قزوین به بیماری‌های قلبی را تسریع کرده‌اند. وی استفاده زیاد قزوینی‌ها از خودروهای شخصی را از عوامل مؤثر در آلودگی و افزایش بیماران قلبی می‌داند و ادامه می‌دهد: واقعیت این است که بنزین نامرغوب مصرفی در کشور ما عامل اصلی ایجاد دود و انتشار ذرات مضر در هوای شهرهاست.  

نقش استرس در تپش قلب

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به این‌که استرس پیش‌زمینه و مؤثرترین عامل ابتلای جوانان به بیماری‌های قلبی است، می‌گوید: متاسفانه افزایش استرس و فشار روحی و روانی که بر اثر نگرانی از آینده مبهم و نامشخص گریبانگیر دانشجویان شده سبب جهش جمعیت جوانان قزوینی مبتلا به تپش قلب شده است.  اسعدی‌پور تصریح می‌کند: البته استرس مذکور بیشتر به دلیل ترس امروز جوانان از آینده شغلی و معیشتی خود است که به‌ ویژه در قشر تحصیلکرده شیوع بیشتری دارد. اگر مسئولان اقتصادی استان کاری برای رفع این نگرانی‌ها نکنند، به زودی شاهد موج ابتلای جوانان به تپش قلب و سایر بیماری‌های قلبی خواهیم بود.  وی مصرف بی‌رویه غذاهای فست‌فودی را مزید بر علت بیماری تپش قلب توصیف می‌کند و می‌افزاید: استرس با تاثیری که بر گره‌های سینوسی قلب می‌گذارد عامل ایجاد تپش و تغییر آهنگ ضربان قلب می‌شود که دلیل اصلی فوت در بیماری‌های قلبی است.  

کبد چرب

این کارشناس با یادآوری مشاهدات خود از آزمایش‌های آنژیوگرافی در استان می‌گوید: متاسفانه از هر ۱۰ نفری که برای آزمایش کبد به ما مراجعه می‌کنند حدود ۸ نفر کبد چرب دارند که زمینه اصلی بروز بیماری‌های قلبی است.  اسعدی‌پور ضمن هشدار درباره شیوع بالای بیماری قلبی بین کارگران کارخانه‌ها توضیح می‌دهد: کیفیت پایین غذا و زمان بسیار کمی که به کارگران برای صرف غذا داده می‌شود در تشدید استعداد ابتلا به کبد چرب و بیماری‌های قلبی مؤثر است. لازم است فعالان حقوق کارگران به این مساله هم در کنار سایر مشکلات این قشر زحتمکش توجه کنند.  وی خاطرنشان می‌کند: از آنجایی که استانی صنعتی هستیم و تعداد زیادی کارگر داریم به همین دلیل باید این مساله را در افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی جدی تلقی کنیم.

ابتلا به دیابت 

دیگر پزشک قزوینی هم در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اثر بالای استعمال روزافزون سیگار و قلیان در ایجاد آمار بالای بیماران قلبی استان می‌گوید: متاسفانه اگر امروز به خیابان مولوی نگاه کنیم، می‌بینیم که انتهای این خیابان فقط به فروش توتون و قلیان اختصاص دارد که نشان‌دهنده میزان مصرف بالای این دخانیات خطرناک در شهر قزوین است.  مریم صدری کمبود شدید تحرک و ورزش نکردن را از دیگر عوامل مهم در رشد بیماری‌های قلبی و عروقی برمی‌شمرد و می‌افزاید: با این همه بیشترین چیزی که وارد بدن ما می‌شود، غذاهایی است که می‌خوریم. اعتقاد دارم غذاها بیشترین تاثیر را در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. با توجه به آب‌وهوای نسبتاً مناسب قزوین می‌توانیم بگوییم سبک تغذیه‌ای قزوینی‌ها عامل اصلی ابتلای آنها به چنین بیماری‌هایی است.  

وی با یادآوری این‌که قزوین رتبه دوم ابتلای دیابت را در کشور داراست، بیان می‌کند: به نظر می‌رسد علت اصلی آمار بالای دیابت در این کهن دیار مصرف بیش از حد شیرینی‌های سنتی است که مقدار زیادی قند و چربی را وارد خون اهالی این دیار می‌کند. این خوراکی‌ها در بلندمدت می‌تواند سبب ابتلای فرد به تصلب شرائین (سخت شدن دیواره رگ‌ها) شود. این پزشک قزوینی یادآور می‌شود: علاوه بر این، دیابت می‌تواند باعث افزایش ابتلا به فشار خون در افراد شود و کلیه‌ها را از کار بیندازد و در هر دو صورت می‌تواند به صورت غیرمستقیم به بروز بیماری قلبی منجر شود.  با توجه به آنچه گفته شد، لازم است دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با کمک گرفتن از دستگاه‌ها و سمن‌های فرهنگی برای تغییر سبک زندگی مینودری‌ها و مقابله با خطر خاموش بیماری‌های قلبی گام‌های بلندتری بردارد.  

سبزی و میوه را حذف نکنید

دبیر نظام پرستاری استان قزوین افزایش وزن در نتیجه رژیم غذایی غلط، خوردن فست‌فود و غذاهای سرخ‌کردنی را شایع‌ترین عامل گسترش ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌داند و می‌گوید: در گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال ایجاد چربی در اطراف قلب و تصلب شرائین مهم‌ترین عامل ابتلای میانسالان به بیماری‌های قلبی و عروقی است.  معصومه حمزه‌ای مصرف نوشیدنی‌های الکلی را از عوامل دیگر گسترش این قبیل بیماری‌ها بیان می‌کند و با تصدیق تاثیر گرانی سبزی و میوه بر افزایش آمار ابتلای مردم به فشار خون و بیماری‌های قلبی، به هم‌استانی‌ها توصیه می‌کند با وجود تورم بالای قیمت میوه و سبزی به هیچ عنوان آنها را از سبد تغذیه‌ خود حذف نکنند.

این پرستار باسابقه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر را مؤثرترین روش برای کنترل بیماری‌های قلبی می‌داند و می‌افزاید: مهم‌ترین عنصر در این بین آموزش است. ضرورت دارد از بیلبوردهای شهری، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش مناسب در زمینه کاهش عوامل بیماری‌زای قلبی و عروقی بهره بگیریم. حمزه‌ای به شهروندان قزوینی توصیه کرد که میزان مصرف روزانه نمک را به‌شدت کاهش دهند.  وی آب‌پز، بخارپز و کباب‌پز کردن گوشت قرمز و سفید را از شیوه‌های دیگر مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: بیماران فشار خونی ما باید مصرف درست و سروقت داروهای خود را جدی بگیرند، چون در غیر این صورت با از دست دادن کلیه و سکته مغزی روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 453573 برچسب‌ها استان قزوین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان قزوین بیماری های قلبی و عروقی تنگی عروق آلودگی هوا آنژیوگرافی بیماری های قلبی تصلب شرائین استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ کنترل نشده با هیپرگلیسمی، التهاب مزمن و دیس‌لیپیدمی همراه است و با گذر زمان می‌تواند منجر به عوارض میکروواسکولار مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی شود. همچنین دیابت نوع ۲ دارای عوارض ماکروواسکولار مانند تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

«خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی» و «مرگ و میر ناشی از علل قلبی و عروقی» در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به سایر افراد حدود ۲ برابر است. به طور قطع، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار می‌تواند از دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سویا سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر و فیتواستروژن است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که افزایش محصولات سویا بر افزایش مصرف سویا به منظور پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند.

مصرف محصولات سویا مانند پروتئین سویا، لوبیای سویا و شیر سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین کم‌کالری و پروتیئن واکنشی C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای سویا (بیش از ۳۰ گرم در روز) می‌تواند قند خون ناشتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.

منبع : ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ملی پوش قزوینی راهی رقابت‌های آسیایی می‌شود
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • شرکت ۴۹۹۶ راننده قزوینی در پویش به رفت
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • دیدار از چهار هزار و ۷۰۰ مددجوی کمیته امداد توسط خیران قزوینی
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟
  • برای سلامت قلبتان بیشتر در این حالت باشید
  • سیر از این بیماری جدی پیشگیری می‌کند