تلفیق طراحی مدرن شهری و هنر در پارک گرینویچ
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۰۲۶
پارک خطی فرهنگی "تاید"، مکانی جدید در شبه جزیره گرینویچ و یک فضای باز جدید شهری است که فاز اول آن با طول پنج کیلومتر و ارتفاع ۹ متر بر فراز لندن و در امتداد رودخانه "تیمز" قرار دارد.
به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاید (The Tide)، پارکی هوایی بر فراز شهر لندن است که ورود به آن برای عموم آزاد و رایگان است و آثار دیدنی هنرمندان نوظهور و مشهور را در اختیار عموم میگذارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدف از اجرای این پروژه که با همکاری یک استودیوی طراحی میان رشتهای معماری، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی به مرحله اجرا درآمده است، به تصویر کشیدن هنر، طراحی مدرن شهری و اشاعه تندرستی در کنار هم است.
تاید، اولین پارک خطی مرتفع لندن است و در تقابل با باغ "سانکن" که یک محوطه میز مانند ۲۷ متری است و باغ "جتی" که محلی برای فرار از شلوغی و سر و صدای شهر به حساب میآید، به عنوان جادهای برای پیادهروی، دویدن و مراقبه مورد استفاده قرار میگیرد.
این محوطه سهبعدی چشمگیر، فضایی طبیعی برای کسب لذت، بهم رساندن مردم و جذب کننده آنها به سمت هنر است و مهمتر از همه مکانی برای همه به حساب میآید. استفاده از درختان بومی و پوشش گیاهی طبیعی در لابهلای فاصله میان سنگفرشهای (stepping stones) این پارک، منظرهای زیبا از آن و رودخانه تیمز برای بازدیدکنندگان فراهم میآورد و فرصتی برای توقف و تأمل در اختیار آنها قرار میدهد.
انعکاس ساختار متمایز راه راه و سیاه و سفید این منطقه در رودخانه مجاورش و نیز بازتاب امواج رودخانه در سطح بیرونی پایههای پارک، در جستجوی ایجاد یک تجربه بصری جالبتوجه برای بازدیدکنندگان است که به مرور زمان قلمرو عمومی جدیدی به روی گرینویچ باز میکند تا بتواند این منطقه را با شبکهای پر جنب و جوش از فضاهای باز هنری، تفریحی و غذاخوری پیوند دهد.
وجود مجسمههای فراوان در طول مسیر نیز بینندگان را دعوت به تعامل و تأمل میکند. ۲۸ سازه خوشهای فولادی موجود در این مسیر که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و پایههای پیچخورده آنها ورودیهای قوسدار آلاچیقهای تعبیه شده در پارک را تشکیل میدهد نیز نمایی طبقهای و لایهلایه برای آن ایجاد کرده است. قسمت بالایی این سازهها نیز مکانی آرام و به دور از هیاهو برای لذت بردن از تماشای مناظر اطراف، موجهای رودخانه و عبور قایقها است که امکان کسب تجربهای بینظیر از قدم زدن بر فراز شهر و رودخانه را در اختیار میگذارد.
علاوه بر این، در بخش زیرین این پارک هوایی که قوسهای زیبایش با طراحیهای گرافیکی رنگارنگ و چشمنواز تزئین شده است، مجموعهای بیهمتا از آثار هنری و مجسمههای هنرمندان مشهور و محبوب معاصر به چشم میخورد. ساکنان لندن که از این پارک عبور میکنند با بخشهایی مقطعی از روال زندگی روزمره شبهجزیره آشنا و از تماشای آثار هنری هنرمندان بسیاری بهرهمند خواهند شد و میتوانند طرحهای بعدی برای ادامه مسیر آن را حدس بزنند و از آن نقشهبرداری کنند.
کد خبر 388063منبع: ایمنا
کلیدواژه: فضاي سبز شهري پارک فضاي سبز طراحی شهری کلانشهرهای جهان مجموعه فرهنگی هنر معماری آثارهنری لندن انگلیس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشکل اساسی بشر خودفراموشی است / جنایات غزه ثمره جاهلیت مدرن
به گزارش خبرگزاری مهر،آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری به کنفرانس سالانه ICAIR ۲۰۲۴ که در تورنتو کانادا برگزار شد، اظهار کرد: جامعه کنونی در عین حال که دانشوران و بزرگانی داشته و دارد، ممکن است – معاذالله - به سمتی حرکت کند که جاهلیت عصر گذشته به آن مبتلا بود. در جاهلیت دو غده بدخیم بود که بشر را به ستوه آورده بود: یکی اینکه نسبت به گذشته در حیرت و تیرگی به سر می بردند و دیگری اینکه نسبت به آینده در تاریکی مطلق به سر می بردند.
وی ابراز داشت: اسلام به آن معنای جامع که همه ادیان الهی به اسلام دعوت کردند: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾ و به معنای آنچه که رهآورد حضرت ختمی نبوت است که اسلام به معنی خاص است، هم گذشته تیره و مبهم را شفاف و روشن کردند، هم نسبت به آینده شفاف کردند، هم ابهام را و تحیر را و تیرگی را نسبت به آغاز این عالم برداشته اند، هم تاریکی را و ظلمت را نسبت به آینده برداشتند. انسانی که بین دو نبش روشن زندگی می کند، نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. نه جریان غزه و امثال غزه پیش می آید، نه تحریم های ظالمانه پیش می آید، نه تجاوزهای ظالمانه صورت می پذیرد.
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن کریم گذشته را خوب روشن کرد فرمود به اینکه آسمان و زمین حکیمانه و علیمانه خلق شدند، مبدأ شفاف و روشن است. نسبت به آینده هم فرمود به اینکه شما خودتان را فراموش نکنید، الآن بسیاری از مردم غرب گرفتار خودفراموشی اند، خودشان را به تاراج گذاشته اند. هویت خودشان را حراج کرده اند. فرمود ذات اقدس الهی اینها را کیفری داد و کیفرش این است که اینها چون خدا را فراموش کرده اند، خدا اینها را مبتلا به نسیان کرد؛ یعنی اینها خودفراموش شدند، نمی دانند حقیقت اینها چیست! اما برای کسانی که موحد هستند، آینده تیره نیست، می دانند آغاز این عالم و سرآغاز، انجام این عالم و سرانجام روشن است و هیچ ابهامی در کار نیست.
این مرجع تقلید مشکل اساسی بشر را خودفراموشی بیان کرد و ابراز داشت: مشکل اساسی بشر خودفراموشی است. اصلاً خودش را گم کرده است چون از مبدأ خودش غفلت کرده، آینده خودش را در نظر ندارد و گرفتار جاهلیت شده است، این جاهلیت هم باعث بیراهه رفتن خود آدم است هم باعث بستن راه دیگران. بنابراین الآن اگر جهان غرب به این بیندیشد که انسان هرگز نمی میرد و نابود نمی شود آینده اش شفاف و روشن خواهد بود. اگر به این بیندیشد که انسان خودساخته نیست گیاه خودرو نیست، از تیرگی به در می آید بین دو نور حرکت می کند. وقتی بین دو نور حرکت کرد، نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد، لذا ذات اقدس الهی فرمود که اولین کار این است که خودشان را فراموش نکنند.
آیت الله جوادی آملی در پایان یادآور شد: همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم. بشر با یکدیگر دوستانه و برادرانه زندگی کنند تا بفهمند که اگر عدل و مِهر و گذشت و برادری و برابری بو می داشت و معطر بود جهان معطر می شد، چه اینکه اگر ظلم دود می داشت جهان تیره بود. جهان که تاریک نیست، برای این است که ظلم از آن جهت که ظلم است دود ندارد اما اگر ظلم دود می داشت جهان مثل جریان غزه و امثال غزه تاریک محض بود.
کد خبر 6084464