Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@19:03:41 GMT

علف‌های هرز بلندترین گنبد آجری جهان برچیده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۲۲۵۰

علف‌های هرز بلندترین گنبد آجری جهان برچیده می‌شود

عبدالمجید نورتقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رویش گیاه در برج قابوس مساله جدیدی نیست و در تمام بناهای آجری کشور بویژه در استان‌های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می‌شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزار ساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی‌های اوایل امسال بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: برنامه‌ریزی شده بود تا با سمپاسی توسط پهپادهای کشاورزی جلوی رویش علف‌های هرز در جبهه غربی قسمت مخروطی برج قابوس گرفته شود اما بعد از اطلاع از اینکه این سمپاسی جدا از موثر بودن در جلوگیری از رشد علف‌های هرز در بلندمدت بر ملات و بدنه بنا آسیب جدی وارد می‌کند، استفاده از این روش منتفی شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس ادامه داد: با تامین اعتبار، مقدمات برگزاری مناقصه برای نصب داربست انجام شده که در صورت انتخاب پیمانکار و نصب داربست که حدود ۲ تا سه هفته طول می کشد به صورت دستی علف‌های هرز قابل مشاهده در برج جمع آوری می‌شود و در مرحله بعدی انجام مرمت به صورت بندکشی بین آجرها با ملات در دستور کار قرار دارد.  

نورتقانی تاکید کرد: مرمت در کنار بوته‌زدایی، سرعت رویش علف‌های هرز در برج قابوس را حداقل پنج تا ۶ سال به تعویق می‌اندازد تا دیگر هر ۲ سال این بنای آجری نیاز به حفاظت فیزیکی نداشته باشد.

وی افزود: تلاش داریم به مدت یک سال داربست را نگه داریم تا در ۲ فصل رویش بوته‌های هرز، عملیات حفاظت فیزیکی و مرمت بنا را برای هرچه کمتر کردن احتمال رویش این علف‌ها انجام دهیم.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: استفاده از ربات برای حرکت بر روی برج با هدف پاکسازی گیاهان برنامه ریزی شده اما اجرای این طرح حداقل دو سال طول می کشد و فعلا حفاظت فیزیکی در اولویت است.

نورتقانی اظهارداشت: برج قابوس یکی از مهمترین آثار دوره اسلامی است که بعد از سیل اواخر اسفند ۹۷ و فروردین امسال نگرانی های فراوانی در زمینه خسارات سیل به این برج مطرح شد که با حداقل امکانات در حال پایش مستمر برج قابوس هستیم و غیر از رانش اولیه در بخش شرقی تپه محل استقرار برج قابوس، تغییر سازه ای بر اثر سیل در بنای این برج تاریخی رخ نداده اما بارندگی شدید به رشد گیاهان در این بنا سرعت بخشیده است.

وی یادآورد شد: در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده بر روی برج بوته گیاه سلمه تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.

به گزارش ایرنا برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد و در روز دهم تیر ۱۳۹۱ هجری شمسی در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید، نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی است.

این شاهکار معماری اسلامی که بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر قرار گرفته، ۵۵ متر ارتفاع دارد که با احتساب بلندی تپه، ارتفاع آن در مجموع به ۷۰ متر می‌رسد و آجر و ملات گچ از مصالح اصلی ساخت آن است.

/۱۸۶۰/۳۰۴۲

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر جهان سیل طول عمر علمی و فرهنگی مناقصه قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۲۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان 

موسی ملائیان بخشدار رحمت آباد در بازدید از مناطق کوهستانی شهرستان ریگان گفت: به دنبال بارش باران، این رحمت الهی، گیاه دارویی اسپند در زیستگا‌ه های این بخش رویشی دوباره یافتند.

وی، مناطق چاه قنبر، سیف الدینی و سرزه ورس سیف الدینی را از رویشگاه های اصلی اسپند در شهرستان ریگان عنوان کرد.

ملائیان با اشاره به اینکه امسال گیاه دارویی اسپند در این مناطق رویش خوبی داشته است، تصریح کرد: این گیاه هم اکنون در حال گلدهی است. 

وی افزود: گیاه دارویی اسپند به علت دارا بودن آلکالوئید‌هایی نظیر ارمین و هارمالول مورد توجه خاص محققین قرار گرفته است.

ملائیان بیان داشت: مردم از قدیم در طب سنتی از دود دانه‌های اسپند برای در امان ماندن از بلایای طبیعی استفاده می کرده اند ولی با گذشت زمان مشخص شد، این دود بسیاری از میکروب ها و باکتری ها را از بین می برد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • برنامه آمریکا برای ساخت بلندترین آسمان‌خراش/ عکس
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • صعود شبانه تیم کوهنوردی فاتحین به بلندترین قله دشتستان
  • رویش لاله‌ها در باغ ایرانی
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند
  • بلندترین توربین بادی جهان به ارتفاع ۳۶۵ متر در آلمان
  • معلمان فارس فاتح بلندترین قله فارس
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان