Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان روز دوشنبه در حاشیه نخستین دوره آموزشی مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی در استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از بین واجدان شرایط اهدای عضو، فقط یک سوم آنها نسبت به اهدای اعضا موافقت می‌کنند.
کتایون نجفی زاده افزود: از بین پنج تا هشت هزار نفری که سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند حداقل نیمی از آنها قابلیت اهدا و پیوند اعضا را دارند اما متاسفانه سالانه کمتر از هزار خانواده‌ نسبت به اهدای اعضای عزیزان خود موافقت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به راهکارهای افزایش تعداد پیوند عضو از واجدان شرایط اهدا، گفت:باید دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم اهدای عضو راه اندازی کنند تا افراد دچار مرگ مغزی به صورت منسجم و در تک تک بیمارستان‌ها شناسایی شده و با مراقبت کافی از عضو قابل اهدا، رضایت خانواده فرد در این زمینه گرفته شود.
نجفی زاده همچنین بر فرهنگسازی صحیح و کافی در بین مردم نسبت به مکانیزم مرگ مغزی تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی درست در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است چون ساخت سریال‌ها و برنامه‌های کارشناسی نشده در این زمینه می‌تواند نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد.
این مسئول با اشاره به عملکرد ضعیف قزوین در خصوص جلب موافقت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی گفت: این استان از ابتدا تاکنون تنها ۶۲ مورد اهدای عضو داشته در حالی که ظرفیت آن بیش از ۳۸۰ اهدای عضو بوده است.
وی ادامه داد: جالب است که تهران هم جزو استان‌های اول در این زمینه نیست بلکه استان‌های کوچکتر مانند یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با ایجاد سیستمی درست در رتبه‌های اول قرار دارند.
نجفی زاده با بیان اینکه مشخص نیست چند درصد از کسانی که مرگ مغزی شده اند، پیش از مرگ، داوطلب صدور کارت اهدای عضو بوده‌اند، افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده، اگر خانواده‌ها از تمایل عزیزان خود به اهدای عضو خبر نداشته باشند ۴۸ درصد و اگر از تمایل وی مطلع باشند ۱۰۰ درصد با اهدای عضو موافقت می‌کنند.
 مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به صدور ۲ میلیون کارت اهدای عضو برای داوطلبان این کار خیر گفت: اگرچه داشتن این کارت، به معنای موافقت ۱۰۰ درصدی خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با اهدای عضو عزیزان خود نیست اما نقش بسیار زیادی در جلب موافقت خانواده‌ها پس از مرگ مغزی دارد.
نجفی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور مراکز مربوط به اهدای عضو را دارند، افزود: از این تعداد دانشگاه ۲۹ مورد از آنها دارای مرکز اهدای عضو نیز هستند که امیدواریم قزوین هم حداقل در زمینه پیوند کلیه به جمع این دانشگاه‌ها بپیوندد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین در خصوص قوانین وزارت بهداشت در زمینه دیدار خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو نیز افزود: در کل دنیا به دلیل پیامدهای احتمالی پس از پیوند، ملاقات خانواده اهدا کننده عضو با خانواده بیمار گیرنده مذموم بوده و وزارت بهداشت نیز آن را ممنوع کرده است.
۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری خانواده دانشگاه های علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق سالانه حداقل ۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل

سیدحامد عاملی در جریان بازدید میدانی از بخش‌های مختلف پروژه ملی پایاب سد خداآفرین در شمال استان، اظهار کرد: تولید مسأله اصلی کشور محسوب می‌شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ بر موضوع مردم‌محور تولید تأکید ویژه و اساسی داشتند و بر همین اساس نام‌گذاری سال جاری بر این اساس انجام شد.

او افزود: تنها راه حل برون‌رفت کشور از شرایط اقتصادی فعلی، تولید است و دشمنان ضربه بر تولید کشورمان را نشانه گرفته‌اند که باید اقدامات لازم جهت خنثی‌سازی اقدامات شوم دشمنان انجام شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: پروژه ملی پایاب سد خداآفرین گام مهمی برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، اما در سالیان گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود که پس از استقرار دولت سیزدهم، برای احیای این پروژه ملی برنامه‌ریزی‌های لازم در دستور کار قرار گرفت.

عاملی بیان کرد: مشکل اصلی پروژه ملی پایاب سد خداآفرین، تأمین اعتبار لازم بود که با پیگیری‌های ملی و نظر مساعد رهبر معظم انقلاب مبنی بر اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به این پروژه، مشکل تأمین اعتبار آن رفع شد.

او تصریح کرد: در بیش از ۲ سال گذشته برنامه افزایش یک‌میلیون تنی محصولات کشاورزی استان اردبیل تدوین شده که بیش از ۵۰۰ هزار تن از طریق پایاب سد خداآفرین با وسعت زیر کشت ۳۶هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کشاورزی انجام خواهد شد.

منفعت پایاب سد خداآفرین برای سراسر استان اردبیل خواهد بود

استاندار اردبیل گفت: پروژه پایاب سد خداآفرین فقط مخصوص شمال استان اردبیل نبوده بلکه ثمرات بهره‌برداری این پروژه در پیشرفت اقتصادی، افزایش سرانه درآمد مردم استان و ایجاد اشتغال قابل توجه، تأثیرگذار خواهد بود و سالانه حداقل ۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل تزریق می‌کند و علاوه بر این، در سطح ملی هم دارای اهمیت است.

عاملی افزود: با توجه به اهمیت ویژه پایاب سد خداآفرین در حوزه کشاورزی، یک پست برق ۲۳۰ کیلوولت به‌عنوان مرکز اصلی تأمین بار شبکه و پست‌های ۱۳۲ و ۲۰ کیلوولت به‌عنوان مراکز توزیع بار، کار نیرورسانی به همه ایستگاه‌های اصلی و فرعی پمپاژ آب را در مسیر ۲۸۰ کیلومتری انجام خواهند داد که در مراحل پایانی عملیات اجرایی هستند.

او تصریح کرد: پروژه پایاب سد خداآفرین دارای ۴۳ ایستگاه اصلی پمپاژ آب است که عملیات اجرایی ۱۴ ایستگاه در ناحیه اول عمرانی به پایان رسیده و سایر ایستگاه‌ها هم با درصد‌های پیشرفت مختلف در حال اجرا هستند.

استاندار اردبیل اظهار کرد: برای بهره‌برداری از پروژه پایاب سد خداآفرین در سال جاری به‌صورت جدی تلاش خواهد شد و ۴ نقطه پایاب سد خداآفرین در ۳ شهرستان استان اردبیل با انعقاد ۱۸ قرارداد پیمانکاری و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حال اجرای عملیات اجرایی است.

عاملی بیان کرد: بخشی از اراضی پایاب سد خداآفرین متعلق به مردم بوده که در اختیار مردم عزیز منطقه خواهد بود و مابقی اراضی که ملی محسوب می‌شود در قالب تعاونی به مردم واگذار خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • آمار پایین اهدای عضو در کشور
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت
  • اهدای مدال طلای بانوی ورزشکار به موزه آستان قدس رضوی
  • اهدای ۴۷ سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی
  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول
  • انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد
  • تزریق سالانه حداقل ۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل
  • اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری
  • حیات دوباره ۳ بیمار با اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی