Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بود این کارخانه طی ۳ سال به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت بیش از ۱۴ سال - به علت اختلاف مجری طرح و بانک عامل (بانک سپه) - در بلاتکلیفی به سر می‌برد. سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای ساخت این کارخانه ۲۴ میلیون یورو و مبلغ ریالی ۱۵۰ میلیارد تومان بود که حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۲ هزار میلیارد ریال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقرر شده بود ظرفیت اسمی تولید آن ۳۳۰۰ تن در روز باشد و برای ۳۷۰ نفر اشتغال‌زایی کند؛ موضوعی که محقق نشد و تبدیل به رویا شد.

هرچند بخش‌هایی از این کارخانه احداث شده و تا حدودی به پیشرفت خوبی نیز رسیده، اما مهم این است که هنوز به سرانجام نرسیده و سرمایه‌گذاری ۴۶ هزار سهامدار آن در هاله‌ای از ابهام است. در ۱۴ سالی که از آغاز ساخت کارخانه می‌گذرد، بارقه‌ای از امید در دل ۴۶ هزار سهامدار این کارخانه در استان و خارج از استان روشن نشده و هر روز بذر ناامیدی بیشتری - به دلیل بر باد رفتن یا بلاتکلیفی سرمایه آنها - در دلشان کاشته می‌شود.

بلاتکلیفی سهامداران کارخانه

یکی از سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: این کارخانه سال ۸۴ با فروش سهام خود سعی در جذب سرمایه مردم و ایجاد حس مشارکت برای احداث کارخانه‌ای بزرگ برای استان با هدف صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشت. «محمدرضا طاهری» می‌افزاید: متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۱۴ سال هنوز این پروژه نتوانسته است به مرحله نهایی برسد و سهامداران بلاتکلیفند. وی اظهار می‌کند: هر کدام از سهامداران اگر آورده خود را در جایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردند، قطعا طی این مدت به سود خوبی رسیده بودند. اما در این کارخانه سرمایه‌گذاری کردیم و هیچ امیدی به افتتاح و روشن شدن چراغ آن نداریم.

مانع‌تراشی برای سامان نگرفتن کارخانه سیمان

مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد مطمئن است که دست‌های پشت پرده اجازه نمی‌دهند این کارخانه - با وجود هزینه و پیشرفت - ساخته و تکمیل شود. «محمد خدری» می‌گوید: در این میان برخی مدیران استانی هم خواسته یا ناخواسته به این موضوع دامن می‌زنند به شکلی که این پروژه بعد از سال‌ها همچنان بلاتکلیف است. خدری می‌گوید: در جلساتی هم که با بانک برگزار می‌کنیم، پاسخشان این است که مجموعه مدیریت استان از ما خواسته است که کاری نکنیم.

وی می‌افزاید: برای رفع سوءتفاهم مالی بین ما و بانک عامل، کارشناسانی انتخاب شدند و چند بار برای دریافت گزارش کارشناسان به بانک مراجعه کردیم، اما بانک می‌گوید تاکنون گزارشی در این مورد ارائه نشده است. مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد به مطالبات سهامداران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای صیانت از سرمایه سهامداران و با توجه به این‌که بانک سپه به تعهدات خود عمل نکرده، دادخواستی از طرف همه سهامداران مبنی بر وارد کردن خسارت مطرح کرده‌ایم که در دادگاه در دست پیگیری است و به محض دریافت نتیجه به سهامداران اعلام می‌کنیم.

انتقاد از مدیرعامل

در این میان اما رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: شرایط کارخانه سیمان همان شرایط قبلی است و تغییراتی در این کارخانه و وضعیت آن نداشته‌ایم. «علی شیخ‌مرادی» می‌افزاید: ۴۶ هزار سهامدار این کارخانه هرکدام در منطقه‌ای بوده و از یکدیگر بی‌خبرند و نقشی در تعیین هیات‌مدیره و مدیرعامل ندارند. این سهامداران حدود ۱۲ میلیارد تومان هنگام پذیره‌نویسی آوردند. زمین کارخانه را هم اداره راه و شهرسازی با قیمت پایین در اختیار مدیرعامل قرار داد. وی می‌گوید: مبلغ ارزی مصوب کارخانه ۲۴ میلیون یورو و مبلغ ریالی آن حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و مدیرعامل کارخانه ۲۲ میلیون یورو در بخش ارزی و ۶ میلیارد تومان در بخش ریالی دریافت کرده است.

شیخ‌مرادی بیان می‌کند: برای تکمیل پروژه ۱۵۰‌میلیارد تومان در بخش ریالی نیاز است، اما بانک به دلیل عمل نکردن مدیرعامل به تعهداتش برای پرداخت تسهیلات پای کار نمی‌آید. اما مدیرعامل مدعی است که بانک به تعهدات خود عمل نکرده است. بانک سپه باید یا تسهیلات لازم را در اختیار مدیرعامل کارخانه قرار دهد یا کارخانه را تملک و به سرمایه‌گذار دیگری واگذار کند.

به جای مشکل‌تراشی، موانع را برداریم

با وجود این سخنان رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نظر دیگری دارد و می‌گوید: کارخانه سیمان خرم‌آباد یک ظرفیت بسیار خوب برای کل استان است و برای حل مشکل آن اجماع فنی و تخصصی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط و مدیرعامل پروژه ضروری است.

«بهزاد منصوری» می‌افزاید: اگر دستگاهی مشکلی را مطرح می‌کند، باید راهکار آن را هم ارائه کند. برخی دستگاه‌ها باید از اختیارات خود استفاده و ریسک کنند تا ظرفیت‌های استان به‌راحتی از دست نرود و با به فعلیت رساندن آنها بتوان ارزآوری و درآمدزایی بسیار خوبی برای استان داشت. وی ادامه می‌دهد: به جای مشکل‌تراشی در اجرای یک طرح و پروژه باید به دنبال رفع مشکل بود. کارخانه سیمان خرم‌آباد از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند در اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد و تغییرات محسوسی در خرم‌آباد ایجاد کند. بنابراین راه‌اندازی و ورود آن به چرخه تولید استان باید از اولویت‌ها باشد.

فرش قرمزی زیر پای سرمایه‌گذاران پهن نیست

یک کارشناس اقتصادی در این مورد به همشهری می‌گوید: کارخانه سیمان خرم‌آباد یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان است و طی این سال‌ها با رونق تولید می‌توانست، علاوه بر اشتغال‌زایی برای بیکاران لرستان، درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد. «سبحان دولتشاه» می‌افزاید: اما متاسفانه این پروژه همانند سایر پروژه‌ها در استان دستخوش نبود مدیریت درست از سوی متولیان و عدم توانایی در به سرانجام رساندن شده است. نبود مدیریت و توانایی لازم در بخش دولتی استان همیشه باعث شده است حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذار صورت نگیرد و پس از فراخوان و جذب مردم برای مشارکت و سرمایه‌گذاری، پروژه به طور کلی تعطیل شود یا در ورطه بلاتکلیفی و کش و قوس مدیران باقی بماند.

وی بیان می‌کند: مسئولان استانی تاکنون نشان داده‌اند هیچ فرش قرمزی برای سرمایه‌گذاران پهن نکرده‌اند و اگر فرشی هم پهن است، تنها برای چند قدم اول است و آنها در ادامه راه باید در زمین خاکی و پر از سنگلاخ قدم بردارند تا شاید اگر این راه را به سلامت بروند، بتوانند پروژه را به سرانجام
 برسانند.

لزوم تکمیل پروژه ملی کارخانه سیمان

دولتشاه اظهار می‌کند: کارخانه سیمان خرم‌آباد به سرنوشت بیش از صدها پروژه بلاتکلیف استان دچار شده است که تا عزم و خواسته جدی مسئولان به دور از سهم خواهی‌ها و توقعات شخصی وجود نداشته باشد نه تنها این پروژه بلکه هیچ پروژه دیگری نیز در این استان به سرانجام نخواهد رسید. این کارشناس ادامه می‌دهد: کارخانه سیمان خرم‌آباد تنها یک سرمایه‌گذار ندارد، بلکه با ۴۶ هزار سهامدار یا به تعبیری ۴۶ هزار سرمایه‌گذار مواجه است و با عدم همکاری برای به سرانجام رساندن پروژه آن، آینده این استان برای همیشه در بخش سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی از بین می‌رود.

وی می‌گوید: لازم است مسئولان به دور از مشکل‌تراشی و نظرات شخصی و بنا بر خواسته و مطالبه مردم با در نظر گرفتن حق و حقوق این تعداد سهامدار که به این استان و سرمایه‌گذاری در آن اعتماد کرده‌اند، پاسخ دهند و آنها را بیش از پیش از این سرمایه‌گذاری پشیمان نکنند. این کارشناس تاکید می‌کند: مسئولان باید با تلاش همه‌جانبه، به جای اجرای پروژه‌هایی با کارایی و ظرفیت پایین، این پروژه ملی را به سرانجام برسانند.

کد خبر 453671 برچسب‌ها استان لرستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر گفت: ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به ۶ بانک واگذار شد و تا ۲ سال این فرآیند را بانک شهر مدیریت خواهد کرد. باشگاه پرسپولیس نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است.  
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • فردا ؛ قطعی برق درارومیه
  • فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • سود ۳ میلیون دلاری پرسپولیس از خصوصی‌سازی
  • اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس: تهاتر پاداش AFC
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • روزجمعه ؛ قطعی برق درارومیه