Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@12:04:18 GMT

چرا کارون شور شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۰۴۱۶

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش در خصوص علت شور شدن رود کارون توضیحاتی داد. ناطقان: امید صدیقی کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با شور شدن رود کارون اظهار کرد: علت شور شدن رودخانه کارون سد گتوند است که به دلیل گنبد‌های نمکی و شوری شدید تب ذخیره سد مخزن شد، شوری کارون را طی چند سال اخیر به شدت افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته صدیقی امسال به دلیل بارندگی‌های بسیار خوب و افزایش شدید دبی رود کارون وضعیت شوری آب خیلی بهبود پیدا کرده است.

او افزود: مشکل اصلی احداث سد گتوند است که یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی نیز محسوب می‌شود که از آن به عنوان بزرگترین خطای مهندسی و محیط زیستی کشور نام برده می‌شود.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: هزاران میلیارد تومان صرف احداث این سد شد که متاسفانه محل احداث سد اشتباه و روی گنبد‌های نمکی احداث شد که همان زمان بسیاری ازکارشناسان محیط زیست فریاد زدند که این محل احداث سد اشتباه است، اما این طرح بدون توجه به فریاد‌ها اشتباه اجرا شد.

او افزود: به گفته طراحان سد گتوند، برای حل مشکل سد یک لایه پوشش رسی بروی گنبد‌های و صفحات نمکی ایجاد و آبگیری می‌کنیم همچنین این پوشش رسی از حل شدن نمک گنبد‌های نمکی در آب مخزن سد جلوگیری خواهد کرد.

صدیقی تصریح کرد:سد ساخته و آبگیری شد و متاسفانه طی چند روز تمام لایه پوشش رسی را آب شست و با خود برد و نمک لایه‌های گنبد‌های نمکی در آب سد حل شد و چندین سال است (احتمالا از سال ۹۰) که این انحلال نمک و شور شدن شدید آب سد و رودحانه کارون ادامه دارد.

او افزود: پس از شور شدن کارون، ستادی برای حل معضل تشکیل دادند و پول‌های زیادی برای مطالعه جهت رفع این معضل داده شد و به جایی نرسید و پس ازآن قراردادی سنگین با دانشگاه تهران برای مطالعات جامع و ارائه راهکار‌های برای حل مشکل منعقد کردند.

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از جمله راهکار‌های دانشگاه تهران تخریب سد بود که به لحاظ مالی صد‌ها میلیارد و به روایتی هزار میلیارد هزینه داشت و از طرف دیگه با تخریب آن حجم عظیمی در حد چند میلبارد متر مکعب آب شدیدا شور به رود کارون تخلیه می‌شد و اکوسیستم و زیستمندان رودخانه کارون را نابود می‌کند.

صدیقی ادامه داد: انحراف رودخانه در بالادست و انتقال آب رودخانه به محل مناسب و به دور از گنبد نمکی و اتصال آن به کارون بود یا احداث سد جدید در محل مناسب بعد از انحراف رودخانه بود و به نوعی by pass کردن سد فعلی که روی گنبد‌های نمکی بودکه از دیگر راهکار‌های دانشگاه تهران برای حل مشکل بود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: کارون ، شور ، حیات وحش

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کارون شور حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۰۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور گنبد- کلاله مسدود شد/ ریزش برف در توسکستان

عادل مصدقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل سامانه بارشی از روز گذشته در استان فعال شده بامداد امروز شدت گرفته است که منجر به مسدود شدن برخی از محورهای استان شده است.

وی افزود: محور گنبد کلاله محدوده پل بایلر به دلیل طغیان رودخانه موقت مسدود شد و محور گنبد به سمت مینودشت جایگزین این محور شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان با اشاره به اینکه سطح جاده‌های استان گلستان لغزنده است و پدیده مه گرفتگی در نقاط جنگلی وجود دارد، گفت: در محور توسکستان شاهد بارش برف هستیم و به دلیل تردد و حجم ماشین‌ها کار نمک پاشی در حال انجام است.

وی یادآور شد: رانندگان قبل از حرکت حتماً با سامانه ۱۴۱ تماس حاصل کنند و اطلاعات راه مطلع شوند.

کد خبر 6087158

دیگر خبرها

  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • محور گنبد- کلاله مسدود شد/ ریزش برف در توسکستان
  • ۸ مصدوم در سه حادثه در کارون و اهواز
  • (تصاویر) مراسم تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • کمباین وارداتی جدید در کارون رونمایی شد
  • (ویدیو) دیگر کسی این دولت را گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون
  • عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کارون ۳ به ایذه اجرا شد