Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی در نشست مشترک با رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور با گلایه از روند اصلاح نژاد در بخش شیلات کشور گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل عقب‌ماندگی اصلاح نژاد تخم ماهی قزل‌آلا، کشور واردکننده این محصول شده و روند واردات 13 سال به رغم وجود ظرفیت تولید در داخل، ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی مدیران در حالی اصرار به واردات دارند که حمایتی از تولیدکنندگان داخل نیز انجام نمی‌دهند و شرایطی را رقم می‌زنند که بخش خصوصی در داخل نمی‌تواند اقدام به تولید و اصلاح تخم ماهی چشم‌زده کند.

فرهی گفت: مدیران دولتی برای واردات تخم ماهی چشم زده ارز دولتی تخصیص می‌دهند و در مقابل بستر تولید ماهی چشم‌زده در داخل کشور را فراهم نمی‌کنند، ظاهراً بازار واردات برای آنها جذاب‌تر و سودآورتر است.

*اختلاف 250 میلیون قطعه‌ای در آمارهای دو سازمان

به گفته این مقام مسؤول، بر اساس آمار سازمان دامپزشکی در سال گذشته 250 میلیون قطعه تخم ماهی چشم‌زده وارد کشور شده، اما آمار گمرک رقم دیگری اعلام کرده که 3300 کیلوگرم معادل 500 میلیون قطعه به ارزش 5 میلیون و 700 هزار دلار بوده است.

فرهی در پاسخ به اینکه چرا تفاوت آمار دو برابری در گزارش دو مقام رسمی کشور وجود دارد، گفت: پیش از این مسؤولان سازمان دامپزشکی اعلام کرده بودند که این مسأله به لحاظ عدم ثبت محموله‌های تخم چشم‌زده توسط شرکت‌ها در سامانه GIS است. 

وی با بیان اینکه واقعیت این است که اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده در سال‌های گذشته در کشور انجام نشده است، گفت: خود مسؤولان هم این را قبول دارند و ما انتظار داریم که حداقل در ادامه مسؤولان بخش تحقیقاتی جدی‌تر وارد کارهای تحقیقاتی شوند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی، قرار بود سال 83 کار تحقیقی درباره تولید و اصلاح نژاد ماهی چشم‌ زده انجام شود اما شیلات نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که نیاز به تولید نداریم و واردات انجام خواهیم داد و 13 سال تمام به جای حمایت از تولید داخل واردات انجام دادند.

فرهی در پاسخ به اینکه چه میزان در کشور برای تخم ماهش چشم زده نیاز است و بخش خصوصی و اتحادیه‌ها چه میزانی را تولید می‌کنند، گفت: در حال حاضر 400 میلیون قطعه نیاز کشور است و بخش خصوصی 250 میلیون قطعه ‌آن را به رغم فراهم نبودن شرایط و رقابت نابرابر با واردکنندگان تولید می‌کنند که اگر حمایتی انجام شود، قطعاً خودکفایی به زودی محقق می‌شود.

*بازار جذاب واردات تخم ماهی قزل‌آلا اجازه به تولید داخل نداد

وی با بیان اینکه بازار جذاب و سودآور واردات تخم چشم زده باعث شده که واردات را بر تولید ترجیح دهند، گفت: در سال 83 واردات از نروژ انجام شد و پس از آن خود اعضای اتحادیه در کنار دیگر شرکت‌ها به واردکننده تبدیل شدند. 

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: در حالی که دولت هم ارز دولتی به واردات تخصیص می‌دهد و هم اعلام می‌کند که تولید در داخل نیست، چطور بخش خصوصی می‌تواند با این شرایط رقابت کند.

*بایگانی نامه پیشنهاد تولید ماهی قزل‌آلا

فرهی گفت: حتی به سازمان شیلات یکی از بخش‌های خصوصی پیشنهاد داد و اعلام کرد که تولید و اصلاح نژاد را با هزینه شخصی انجام می‌‌دهد، اما این نامه بایگانی شد و هیچ اقدام عملی در آن مورد انجام نشد.

وی در ادامه به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: تولید ماهی در کشور ما تنها برای توسعه کمی و اشتغال انجام می‌شود و هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم، یکی از دلایل آن نبودن تحقیق در این بخش بوده و عملکرد ما در این بخش پایین است. به عنوان مثال در کشور از 6500 واحد مزرعه تنها 170 هزار تن ماهی تولید می‌شود که برای هر مزرعه حدود 30 هزار تن است و این رقم تولید اصلاً قابل طرح در مقیاس‌های جهانی نیست و عملکرد کشورهای دیگر بسیار بالا است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: روش تولید قزل‌آلا در کشور ما طبق روش 70 و 80 سال گذشته است نه توجیه اقتصادی دارد و نه ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت می‌شود.

به گفته فرهی، 4 روش تولید ماهی در کشور ما با همدیگر 40 درصد اختلاف تمام شده دارد و طی سال‌های گذشته هیچ مدیریتی بر روش تولید از سوی متولیان آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بخش تحقیقات باید با ارائه کارهای تحقیقی به تولیدکنندگان کمک کند، گفت: کشور ما در منطقه نیمه‌خشک قرار دارد و باید مسؤولان تحقیقاتی بتوانند با ارائه روش‌های متناسب تولید با این منطقه به آنها در افزایش عملکرد و بازدهی و افزایش حاشیه سود آنها کمک کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۰۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی گفت: ظرفیت اسمی تولید مرغ اجداد در کشور تولید حدود یک میلیون و صد هزار قطعه در سال است و گیلان با تولید ۳۰۵ هزار قطعه مرغ اجداد در سال و اختصاص ۲۸ درصد از تولید این مرغ در بازار، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: مرغ اجداد صفات زیستی ویژه و خلوص ژنتیکی بالایی دارد و به عنوان مبنا برای اصلاح و تولید نژاد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای افزایش تولید مرغ اجداد در استان گفت: تسهیل در مقررات برای صدور مجوز‌ها، پیگیری فرآیند تولید در واحد‌های تولیدی مرغ اجداد گوشتی در استان، پرداخت تسهیلات به این واحد‌ها برای توسعه و رونق تولید مرغ اجداد و تشویق متقاضیان واحد‌های مادر گوشتی برای جوجه ریزی مرغ اجداد گوشتی در این واحد‌ها به صورت تک دوره‌ای از جمله برنامه‌های این سازمان برای تقویت، پرورش و تولید مرغ اجداد در گیلان است.

دیگر خبرها

  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • واگن های متروی چینی در سالجاری وارد می شوند
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد